Publicerat Juli 8, 201213 yr Sonen ska hämta sin Sauer 202 Hardwood på Torsbo nästa vecka. Han har hittills jagat med en 96:a och använt Alaska, han går nästan uteslutande som hundförare och då mest på gris. Nu har han funderingar att byta till Oryx men jag tycker han gott kan hålla kvar vid Alaska. Fått för mig att en Alaska är mindre benägen att splittras och att kulan kan stanna i grisen. Alltid viss risk när man skjuter gris när det står en Jämte två meter vid sidan om grisen! Eller om det finns någon annan kula att rekommendera, måste vara köpeammunition och kalibern är 8x57.
Publicerat Juli 8, 201213 yr Sonen ska hämta sin Sauer 202 Hardwood på Torsbo nästa vecka. Han har hittills jagat med en 96:a och använt Alaska, han går nästan uteslutande som hundförare och då mest på gris. Nu har han funderingar att byta till Oryx men jag tycker han gott kan hålla kvar vid Alaska. Fått för mig att en Alaska är mindre benägen att splittras och att kulan kan stanna i grisen. Alltid viss risk när man skjuter gris när det står en Jämte två meter vid sidan om grisen! Eller om det finns någon annan kula att rekommendera, måste vara köpeammunition och kalibern är 8x57. Jag har själv köpt en 8*57 och hade tänkt använda Sako Hammerhead.
Publicerat Juli 8, 201213 yr Använder woodleigh 220 grains pp-kula till min 8x57 js och den är jag riktigt nöjd med, men vet inte om den finns som köpeammunition. Att valet föll på just woodleigh var för att jag ville ha lite tyngre kula, har även skjutit en del med deras sn-kula, men är mer nöjd med den här.
Publicerat Juli 8, 201213 yr Kan inget om kulor direkt.. Men hellre en kula som håller ihop och går igenom och når vitala delar oavsett vinkel än en som splittras och ev.. stannar i djuret. Det blir ibland för att inte säga ofta..extremt kort håll på grisjakt med hund. inte många kulor som stannar i en 50 kilosgris om hållet är en halv meter... Allt för kvistkänsliga kulor är inget för grisjakt heller. Oavsett vad man vill uppnå så går det ändå alldrig garantera att kulan stannar i grisen. Vilket ju gör att vi ändå måste ha koll på var hunden är. Jag skjuter med oryx och hitills har det funkat, dock i 30-06 om det nu har någon betydelse. Om den är bra eller inte... fan vet men det duger till mig
Publicerat Juli 8, 201213 yr Använder woodleigh 220 grains pp-kula till min 8x57 js och den är jag riktigt nöjd med, men vet inte om den finns som köpeammunition. Att valet föll på just woodleigh var för att jag ville ha lite tyngre kula, har även skjutit en del med deras sp-kula, men är mer nöjd med den här. Staffans vapen laddar dessa: http://www.staffansv...-sn-220grs.html Sen har ju Millforce två Classic-laddningar till 8x57, en 175 gr och en 220 gr. Vet dock ej vad det är för kulor. Kan vara Sierra Pro Hunter/Game King... /Må
Publicerat Juli 8, 201213 yr De vettigaste orden här kom som vanligt från NS. Det börjar smöras inför höstens grisjakter märker jag Har en del på gång som kan va intressant är väl 3-4 helger och ett par dar mitt i veckan bokade än så länge..
Publicerat Juli 9, 201213 yr Det börjar smöras inför höstens grisjakter märker jag Har en del på gång som kan va intressant är väl 3-4 helger och ett par dar mitt i veckan bokade än så länge.. De mitt i veckan kan anses tagna... Under förutsättning att jag har något kräk som jagar, ser rätt mörkt ut för tillfället.
Publicerat Juli 9, 201213 yr Tycker nog att det ibland blir lite för komplicerade resonomang angående kulor skall ändå försöka skriva något. Som NS skriver tenderar det att bli korta håll så inga superkulor behövs, man måste räkna med genomslag då är det viktigt att genomslaget sker utan splitter för det är ofta splittret som skadar hundar. Vinklarna är inte alltid de bästa så kulan måste vara stabil i sin färd genom djuret för att nå fram till vitala delar. Kulan måste också vara kursstabil genom djuret så att du kan vara säker var utgången sker. Det sägs att rundnosade kulor i lite lägre hastigheter är stabilare än spetsnosade i högre. Själv andvänder jag Mega i 30-06 & 9,3x74R. //Lasse D.
Publicerat Juli 9, 201213 yr Har använt Alaska sen -79 både till 308:an och 9,3x57 kan inte klaga har fungerat för mig. Lasse
Publicerat Juli 12, 201213 yr Författare Såg att Torsbo säljer den här ammunitionen 8x57 Mauser TSX BT 200 gr kanske kunde vara lämplig till ändamålet!
Publicerat Juli 12, 201213 yr Såg att Torsbo säljer den här ammunitionen 8x57 Mauser TSX BT 200 gr kanske kunde vara lämplig till ändamålet! Tror absolut den är lämplig Möjligen lite mer kvistkänslig än oryx och liknande kulor.
Publicerat Juli 12, 201213 yr Författare Tror absolut den är lämplig Möjligen lite mer kvistkänslig än oryx och liknande kulor. Trodde jag hittat lösningen, men efter att läst denna tråd http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/37472-barnes-tsxttsx-286gr-93/page__st__30 , så är man lika osäker som innan. Särskilt det här med ökad rickoschettrisk och kvistkänslighet.
Publicerat Juli 12, 201213 yr Trodde jag hittat lösningen, men efter att läst denna tråd http://www.jaktsidan...93/page__st__30 , så är man lika osäker som innan. Särskilt det här med ökad rickoschettrisk och kvistkänslighet. Finns ju inte något jätte utbud av fabriksladdat, sako hammerhead finns ju, men inte i torsbo, har aldrig skjutit med den kulan, men den ska nog va okej. Oryx skjuter jag i 6,5:an och i den har den alltid varit till belåtenhet, men i 8x57 har jag hört både och, micke tham sa han tyckte den ofta vinklade i viltet, men sen har jag kompisar som skjuter den i 8x57 och är nöjda. Skulle jag välja mellan Alaska och oryx så skulle det bli oryx.
Publicerat Juli 16, 201213 yr En mjuk kula ger ett större ingånghål samt att splitter från kulan kan träffa djuret, som med hegel, och ger en liten shock vilket gör att djuren inte alltid går lika långt. Däremot har den svårare att penetrera i djurkroppen och ger inte alltid ett genomskott. En hård kula ger ett lite mindre ingångshål och ingen lika stor shockverkan, men den går i 99% av alla skott igenom och ger ett utgångshål. En del säger att djuren går lite längre med hårda kulor då dom inte (slår sönder) lika mycket. om det stämmer vet jag inte. På långa håll är en hård kula en självklarhet, i skogen är det upp till varje jägare. Efterssom man oftast sitter på pass ibland, även fast man i regel är hundförare, så tror jag att en kula som Norma Oryx är den bästa kulan.