Publicerat Juli 8, 201214 yr Den gamle hunden börjar bli till åren och jag tänkte börja kolla efter ersättare till henne. Hon blir 8 till hösten så 2-3 år till räknar jag med, men den nya ska jagas in. Hon är wachtel/laika, jobbar mest som laika men driver med skall. Dock endast om hon har bra kontakt med djuret, annars är hon tyst. Ska jag leta efter en liknande ras eller finns här någon annan rolig ras? Det måste vara en som kan ställa, jag har redan en wachtel. Jämtar gråhundar har jag inte mark till. Största marken jag jagar på är på 400 ha, minsta är 240 ha. Än så länge. Det är främst gris och eftersök på grisar den ska användas till, men även grävling.
Publicerat Juli 8, 201214 yr Min är en kortdrivare med max 30 min,bra kontakt med hundföraren.Driver allt klövvilt och ställer också.Bra spår hund med tillräcklig skärpa men ändå försiktig.Tar inte gamla slag,bra i mindre såtar.
Publicerat Juli 9, 201214 yr Hadde tidigare oxå en laika/wachtel med jaktsätt likt en laika. Så för min del blev det en laika när det var dags för en ny hund, men skulle inte tveka att skaffa en laika/wachtel igen.
Publicerat Juli 9, 201214 yr Förmodligen ska min jaktfadder para sin laika/wachtel med en laika...hade detta kommit om tre år hade jag nog tagit en där, Han tik ät inte meriterad eller någon jätte bra jakt hund men hanen är, och tiken är väldigt social och lyhörd! Laika måste vara den bästa hunden här nere för storleken på såtarna här menar jag, eller det är min uppfattning ännu. Apländere är nog rätt mysiga dem med.
Publicerat Juli 9, 201214 yr Författare Jag har sett ett par intressanta parningar (blandras) men det är lite för tidigt, hade tänkt till våren. Jag känner att denna hösten som är wachtelns andra får jag ägna åt honom. Får se om höstens jakter ger möjligheter att se några bra hundar (förutom mina egna). Men hör eller vet någon ras, eller kanske rent av känner att min hund vill jag gärna visa upp får ni gärna höra av er
Publicerat Augusti 6, 201213 yr Har en gråhund/tollare som oerhört duktig. Dock är hon tio nu Vet även korsningar mellan tollare och jämte som funkar bra.