Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Prostatabesvär

Featured Replies

Publicerat

Någon som haft det på sin hund? Har det på en av mina och vet säger att kastrering är ett alternativ.

Är det någon som provat om det hjälper?

Publicerat

Hade samma problem på min taxhane och valde att kastrera honom efter inrådan av vetrinär. Problemen med att att pinka försvann och det fungerar fortfarande.

Han var 8,5 år när det gjordes och är nu 9,5 år gammal.

Jaktligt blev han sämre, från dåligt sök till inget sök och drevtiderna blev kortare, från 1 timme till 20-30 min.

Men det betyder nog inte att din hund skulle bli sämre jakthund för det.

Det finns flera saker som gör att min hund blev en sämre jakthund.

Rådjursstammen har minskat kraftigt, han börjar att bli gammal och han har ett konstaterat blåsljud på hjärtat som upptäcktes vid 4 års ålder och det har börjat att synas på honom det sista halvåret.

Mvh Einar

Publicerat

Hejsan !

Har en bekant som har det på sin Weimaranerhane. Hunden är nu 5 år gammal. Hunden behandlas med nån hormonampull som med hjälp av en spruta "läggs in" under huden. Hunden jagar och är pigg som vanligt. Ägaren är positiv till behandligen men kommer troligast att låta kastrera den iom att en hormonbehandlig bara räcker i ca 6 månader. Hunden har nu behandlats i 3 eller 4 omgångar med denna ampull. Därav beslutet att kastrera den.

Min svåger hade en finnstövare som oxå fick prostataproblem vid 7 års ålder. Han lät kastrera den. Viss viktuppgång och ökad aptit men den jagade som aldrig förr ändå. Sjukdomen upptäcktes iom att hunden la av att driva ibland och inte hade rätta gnistan (hunden kan visst rent få ont av en förstorad prostata, vilket medför att den inte vill/kan springa mm)

MVH: Tjäder

Publicerat
  • Författare

Tackar för svar. Vet inte hur jag ska göra, ska prata lite med försäkringsbolaget imorron. Viktuppgång o ökad matlust vet jag om men minskar jaktlusten är ju frågan om det är värt det...

Publicerat

Min jämte har också haft problem. Körde först med hormonampull två svängar men vet insisterade på kastrering. Bättre för hunden i längden.

Jaktlusten var oförändrad med han har fått lättare att lägga på sig lite extra vikt och bättre aptit. Problemen med pinkeriet försvann iallafall vilket var en stor lättnad för alla inblandade.

Publicerat

Tackar för svar. Vet inte hur jag ska göra, ska prata lite med försäkringsbolaget imorron. Viktuppgång o ökad matlust vet jag om men minskar jaktlusten är ju frågan om det är värt det...

Hej igen !

Vad är alternativet, ta bort hunden eller ?

Testa med hormonampullbehandligen om du är osäker. Jag har då INTE hört att det påverkar jaktlusten negativt, snarare tvärtom iom att löptikar blir ointressanta, mycket bra om nu deras dofter finns inom hundens närhet där jakten pågår.

MVH: Tjäder

Publicerat
  • Författare

Har pratat med sveland idag och det ser ut som det kan bli en operation... Ska skicka ner vet intyg om att operation är nödvändig så får vi se om man får någon ersättning.

Publicerat

Vi ampullbehandlade våran jämthane för ca 7-8 månader sedan, han är 9 år, blev till en början lite bättre med pinkeriet, men syns ändå gå trögt då han kissar fortfarande. men han syndes bli mycket piggare, och det stämmer med ökad matlust. jaktligt verkar han inte tappat gnistan, fast den slocknar nog aldrig på denna gamla jaktidiot.

Publicerat

Har pratat med sveland idag och det ser ut som det kan bli en operation... Ska skicka ner vet intyg om att operation är nödvändig så får vi se om man får någon ersättning.

Agria ersatte kastreringen på min tax.

Mvh Einar

Publicerat
  • Författare

Dom sa iaf att dom skulle ersätta så det hoppas jag dom gör.

Publicerat

Hejsan .

Fick ett antal tabletter till min äldre hund (10-år) det var tre tabletter i tre veckor tror jag det var sedan slut på behandlingen.

På vissa individer så har det en bestående effekt på andra individer behövs behandlingen upprepas kanske vartannat år.

Det är i princip samma typ av medicinering som lite äldre män får men då dagligen.

På min kille verkar effekten bli bestående & inga jaktliga effekter har märkts.

Detta är en ny behandlings form jag kan ta reda på vad det var för tabbletter om någon vill veta .

-Lars Dahlén

Publicerat
  • Författare

Hejsan .

Fick ett antal tabletter till min äldre hund (10-år) det var tre tabletter i tre veckor tror jag det var sedan slut på behandlingen.

På vissa individer så har det en bestående effekt på andra individer behövs behandlingen upprepas kanske vartannat år.

Det är i princip samma typ av medicinering som lite äldre män får men då dagligen.

På min kille verkar effekten bli bestående & inga jaktliga effekter har märkts.

Detta är en ny behandlings form jag kan ta reda på vad det var för tabbletter om någon vill veta .

-Lars Dahlén

Hej!

Kolla vad det är för tabletter så kan man ju alltid höra med vet. Brolle är bara 6år....

Publicerat

Hej!

Kolla vad det är för tabletter så kan man ju alltid höra med vet. Brolle är bara 6år....

Hittade receptet : han fick ett medel som heter Ypozane (hund 7,5 - 15 kg) styrka 3,75 mg 1 tabl 1 ggr/dag i 7 dagar mot förstorad prostata.

Nu är ju din hund lite större så tabletterna behöver säkerligen vara starkare.

Han fick dessutom en tablett som heter Vetrimoxin (150 mg) 3/4 tablett 2 ggr/dag i 10 dagar för den urinvägs infektion som han dragit på sig pga prostabesvären .

- Lasse D.

Publicerat
  • Författare

Hittade receptet : han fick ett medel som heter Ypozane (hund 7,5 - 15 kg) styrka 3,75 mg 1 tabl 1 ggr/dag i 7 dagar mot förstorad prostata.

Nu är ju din hund lite större så tabletterna behöver säkerligen vara starkare.

Han fick dessutom en tablett som heter Vetrimoxin (150 mg) 3/4 tablett 2 ggr/dag i 10 dagar för den urinvägs infektion som han dragit på sig pga prostabesvären .

- Lasse D.

Tackar. Ska kolla med dom imorron. Ja lite större är han allt.... 30kg väger han... ;)
Publicerat

Tackar. Ska kolla med dom imorron. Ja lite större är han allt.... 30kg väger han... ;)

Tja Raffi är vad han är & då är inte 20 kg underläge något märkvärdigt .... :biggrin:

Publicerat

Kollade du med din vetrinär ?

//Lasse D

Publicerat
  • Författare

Dom ringde ang urinprov. Kom inte ihåg va det var för piller, men han äter smärtstillande och mot inflammation så jag frågade inget.Han hade iaf mycke baciller i urinen så nu är dom osäkra om det kan va urinsten....

Publicerat

Urinsten kan man medicinera det är ju bättre än prostatan .

Publicerat
  • Författare

Han blir ju bättre av medicinen så kommer det tillbaka så blir det ultraljud o röntgen så man får ett ordentligt svar.

Publicerat

Någon som haft det på sin hund? Har det på en av mina och vet säger att kastrering är ett alternativ.

Är det någon som provat om det hjälper?

Min far fick göra det på sin drever nu för någon vecka sedan. Han pisade blod och det visade sig att han hade massor av cystor på prostatan. Han blev kemiskt kastrerad och mår prima, verkar dock något lugnare.