Publicerat Mars 10, 200521 yr Nu när kråkjakten börjar närma sig tänker jag tillverka en vippbräda med monterat rävskinn. Vet någon av er hur man tillverkar en sådan ? Då gärna med bild eller ritning. Har ni några erfarenheter av kråkjakt med just ”vippräven”, själv har jag bara jagat kråka med Hugo ( Min Uv). Hur ska man göra för att gråkappor och Eu-kråkor ska bli vansinniga på räven ? Var och hur ska man placera den från gömslet till ? Andra tricks och idér är hjärtligt välkommna
Publicerat Mars 13, 200521 yr hej, jag har i någon gammal jaktjournalen om tipps som just denna man ska ha ett pvc rör som stämmer med rävskinnet( skinnet träs på röret) i bak änden ska det sitta ett gångjärn i en planka och 1-2dm frammåt skall en fjäder sitta monterad i fram/huvud änden ska en fiskelina sitta monterad så att man kan dra i linan så att räven bockar sig framåt sen är det bara att fästa en kråka i munnen på räven. när du ser en kråka komma så kör med kråkskrän + dra i linan så ska du få se vilket j--la liv det blir på kråkorna ;D ;D ;D mvh, samme obs!!!!! du måste fästa linan under hakan på räven på plankan ska det sitta en ögla som linan går igenom!!!!!!!!!!!
Publicerat Mars 14, 200521 yr Författare Tack Samme Jag ska kolla igenom en massa gamla Jakttidningar för att eventuellt hitta någon bild på vippan. Har man tummen mitt i handen så är det alltid lättare att se konstruktionen på bild. Mer tips tack