July 12, 201213 yr Vi började med en påkörd kulting. Var en tjej i grannbyn som ringde upp mig vid 22-tiden. Hon trodde att det var en kulting hon kört på och det var på mina marker bara 300m hemifrån.Tog i fronten och den skrek till. Jag tog Funny och körde upp direkt. Hon markerade spår och vi följde 200m men sen bröt jag. Under tiden hade tjejen anmält till Polisen så jag körde hem och hämtade resten av utrustningen och ringde in kompisen. Sen var allt som vanligt vid trafikeftersöken. Spår åt alla håll och inte ett hårstrå att gå efter. Vi provade flera olika spår men vilket är rätt? Till sist släpper vi Lina på olycksplatsen men hon tyckte inget var intressant utan ringade hela området och tog utspår 500m bort. Hon följde spåren 500m och skällde några skall. Men med Lina är det ju så att friska grisar skiter hon i på natten så hon släppte. Precis när jag skulle koppla och ge upp så ringer det. Är en kompis som skjutit på en gris och undrar om vi kan komma. Så vi åker dit. Han hade skjutit på grisen som rasat ihop och han är säker på att den ligger där. Men när han kommer fram är den borta. Hade legat och snurrat runt och var rätt mycket blod. De hade spårat ca 200m med en terrier och brutit strax efter en vägpassage. Vi tog Funny först men hon strular till det direkt. Tar om men blir ingen ordning så jag byter. Lina tar det perfekt i 50m sen är där en översvämmad bäck. Lina är redan över men jag lyckas hala in henne så jag kan koppla loss. Så bara 50m bort så ilskriker hon och sen kommer ett par grövre skall. Ser på pejlen att det går rakt ut över en åker och fortsätter bortåt. Så vi går runt ut till åkern. När vi kommer fram till spåret så kan vi konstatera att där är blod och samtidgt drar Lina igång 500m bort. Jag och skytten börjar gå på. När vi är inne på lite över 100 så börjar det komma mot oss. Jag lämnar skytten och går sakta framåt men när jag är ca 40m ifrån vänder det ifrån mig. Hörde antagligen mig för vinden låg rätt. Men det går bara sakta så jag hänger på. Efter 100m kommer jag ut på en skogsväg och då har hon fått stopp på den 50m bort i ett snår med vide och hallonris i kanten på en grushåla. Kan gå uppe på kanten så jag kommer in på 5-10m och står lite högre än grisen så jag ser över riset. Ser ryggen på grisen men har då Lina några meter bortanför. Så går Lina in och drar på sig ett utfall. Ser då att grisen är rätt illa däran så när den ställt sig på samma ställe igen så flyttar jag mig ett kvartsvarv så jag får fritt och klämmer till den. Var en gylta på 60kg och båda skotten satt med 3cm mellanrum uppe i ryggen. Har ju börjat tvivla på den gamla tanten men när det var blod så funkade hon iallafall.
July 12, 201213 yr Gott att ni har o göra. Bra jobbat! Själv är jag redan ut less på att ha semester...
July 12, 201213 yr Author Gott att ni har o göra. Bra jobbat! Själv är jag redan ut less på att ha semester... Semester är till för att man ska hinna jaga. Är nog risk för fler trafikeftersök. Grisarna verkar gå på vägrenarna mycket nu. De verkar hitta mycket gott där de inte klippt än. Såg två flockar igår som gick och rotade utmed vägen.
July 12, 201213 yr Pratade med skytten som var nöjd att ni hittade grisen minst sagt. Såg flera grisjägare ute ikväll så nu ringer nog snart luren:) Förövrigt kan jag bara hålla med om flockarna invid vägarna, en flock i Musteryd med minst 1 sugga med iaf 4 små Sent from my iPhone using Tapatalk
July 12, 201213 yr Semester är till för att man ska hinna jaga. Är nog risk för fler trafikeftersök. Grisarna verkar gå på vägrenarna mycket nu. De verkar hitta mycket gott där de inte klippt än. Såg två flockar igår som gick och rotade utmed vägen. Givetvis ska det väl va så när jag inte är hemma....