Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hare o räv möts på åker

Featured Replies

Publicerat

Arbetar till vardags för det mesta i skogen o för ett par dagar såg jag en intressant "grej" på en broddåker. Tre fältharar springer efter varandra, leker, stannar upp för att beta för att igen sätta en jävla fart efter varandra. Följer med detta ett antal minuter o harornas lek går över till andra sidan åkern. Längs med diket på andra sidan kommer en räv strykande i riktning rakt mot jönsen. Ska bli intressant att se detta tänkte jag. Harorna verkar inte bry sig om räven nåt därvidare utan de fortsätter  i sin parningslek. Räven går raskt mot jönsen o de passerar varandra kanske på 20m utan att därvidare ta notis av varandra. Ett tag stannar räven upp för att se på de tre jönsarna som passerar, men fortsätter därefter mot skogskanten. Vid skogskanten tycker jag den lyssnar efter nå sork eller dylikt en stund för att sedan försvinna in i skogen.

Får mig att tänka att värför inte räven var nå mer intressaread av harorna? Jagar den efter mat enbart då det finns behov och inte alls utöver detta ? Är kanske inte så vanligt att en räv skulle ta en fullvuxen hare, men det förekommer ! Man lever ju kanske lite i den tron (som säkert är helt fel) att räven som ett rovdjur tar livet av sånt som duger till mat då den kommer över det.

Publicerat

Om du just ätit en dyr och god middag på en fin restaurang, skulle du då åka in på Mc Donalds på hemvägen ändå?? ;)

Mickel räv hade kanske just kalasat på en killing eller så.

Publicerat

Tror Mickel är inne på rätt spår. De anpassar sitt fodersök och just nu käkar de hararnas och rådjurens ungar mest och dessa är lättare att få tag på än hararna.. Hade räven varit vrålhungrig så hade den kanske försökt, jag vet inte.

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Intressant dock att även jönsarna inte brydde sig om mickel rävs närvaro. Precis som om de vet när fara ligger nära o int.

"Om du just ätit en dyr och god middag på en fin restaurang, skulle du då åka in på Mc Donalds på hemvägen ändå??"

Försöker undvika Mc Donalds trots att jag int ätit en dyr o fin middag på .......  ;)

Publicerat
Om du just ätit en dyr och god middag på en fin restaurang, skulle du då åka in på Mc Donalds på hemvägen ändå?? ;)

Det är klart det... Men kanske det är bara jag som tänker så.. ;)

Publicerat

Tycker att fältharar kan bete sig lite förvirrat ibland, hade det varit skogsharar på åkern hade dom nog skuttat iväg som ett skott. Hade en fälthare hemma vid husknuten för några år sen, det var just i juni månad. Den hade daglega bakom huset, jag brukade sätta mig några meter ifrån och prata med den. Ungarna försökte paja den, men det var ändå för mycket, då försvann den, men kom senare tillbaka.