Publicerat Juli 12, 201214 yr Har alltid gillat Mora 2000 (av nån konstig anledning) och när jag fick tag på ett blad kändes det som en kul grej att sätta en egen prägel på den. Tanken är att det ska vara en billig brukskniv som jag inte behöver vara rädd om. Det här är mitt försök till någon slags projekttråd. Min nästa kniv var egentligen tänkt att bli en 65-årspresent till farsan, men i väntan på beställt material måste man ju ha något att göra Det här blir min första sticktångekniv så vi får se hur det går.. Jag bor dessutom i lägenhet så det blir inte mycket till elverktyg som kommer i närheten av denna. Hursomhelst, bladet är iaf ett Mora 2000 (eller fritidsblad som det också kallas), bolstret ska tillverkas av ett gångjärn, mellanläggen blir i läder och den flerfärgade plastbiten blir blir också mellanlägg (eller vad det nu kallas). Träet är flammbjörk. Plastbiten fick jag för övrigt som kompensation för min första order för att det tog så lång tid Så sammanlagt kommer den inte ha kostat mycket!
Publicerat Juli 12, 201214 yr Gillar bladet gillat materialen och önskar dig lycka till. Det enda som gjort att jag inte beställt det där bladet är att dom har valt att låta slipfarsen gå hela vägen ner på tången. Mora bladen skulle sälja som smör i solsken om dom började göra blad med en liten ricasso. Fotografera mycket.