Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Det där med friflykt!? Igen....

Featured Replies

Publicerat

Mejlade lite med Åke på Norma, som inte alls tyckte om min FF eller laddning heller för den delen....(Laddar mina oryx med ca 4-5% extra. FMJ lite under max dock....)

(Nu är ju Åke en representant för ett företag och kan inte ta ansvar för hur jag laddar, utan han antar jag måste hålla sig innom säkerhetsmarginalerna och inte ligga för nära gränsen på vad som är bra för bössan och skytten.

Så jag vill gärna inhämta lite tankar kring min FF från er som laddar/laddat mer än vad jag gjort...)

Nu är det dags att testa ut laddningar för en ny kula. FF på mina tidigare laddningar är ca 1,2 mm från att jag får kulan att hänga kvar i bommarna. Har laborerat med att färgmarkera kulorna för att försöka utröna exakt när dom tar i bommarna och hur mycket längre dom måste in för att hänga kvar.

Känner nog att mina försök har varit rätt resultatlösa i fråga om att få ett exakt mått. Jag gör en halvkvalificerad gissning att det rör sig om ca 0,5 mm mellan bomkontakt(precis nuddar) och att få kulan att hänga kvar i bommarna. Vilket gör att jag "förmodar" att den rena FF utan bomkontakt är ca 0,7 mm. Tidigare testskjutningar har gett att det är ung där jag ska ligga för att få ok träffbilder utan att riskera att hamna så nära att kulan kan bli kvar om jag ska mantla ur. Dock ger detta att jag ligger ca 2 mm över Normas COL för Oryx och FMJ.

Med den nya kulan(scirrocco II) så är max COL(enl Åke) 82 mm för min kaliber. 87 mm har jag när kulan hänger i bommarna på min bössa.

Hur gör ni för att fastställa tiondelen när kulan når bommarna?

Är jag ute och cyklar när jag lägger mig på ca 1,2 mm från att kulan hänger i bommarna? Törs jag gå närmare?

Erfarenheter av Scirrocco i kaliber kring 7mm REM, vilken FF som den kulan funkar bäst med? Är det 5-6 mm(enligt laddata som jag fick från Åke) eller närmare 0? (Tänkte ladda med URP om det är av betydelse...)

Publicerat

Vad får du 1,2 mm ifrån? Jag skulle nog ta en säker laddning (EJ max eller över(!) max, utan kanske mitt emellan min och max) och sen göra en laddstege med olika friflykter. Exempelvis med 5, 4, 3, och 2 mm friflykt och sen skjuta dessa och se om det finns några tendenser vad gäller träffbilden. Ska du sen in och klydda närmare bommarna än så så gäller det att du har tungan rätt i mun. Jag misstänker att det är detta Åke är rädd för. Om du överskridit Normas maxladdningar tidigare och nu dessutom ska pyssla med väldigt kort friflykt så skulle inte jag vilja ha nåt med dig att göra om jag jobbade på Normas support ;)

Publicerat

Å andra sidan så minskar en ökning av COL med 5mm trycket ordentligt.

VLD kulor påstås ska ha bomkontakt för bästa precision,scirocco får väl anses kvala in där.

Jag laddar såväl min 308 som min 243 till max och som jänkarna säger "touching the lands" vissa laddar "in the lands" men det ger riktigt höga tryck och är inget för mig.

Har faktiskt sett att en kula fastnade i loppet under jakt en gång,en risk man tar om kulan ska sitta i bommarna.

/Mike

Publicerat
Å andra sidan så minskar en ökning av COL med 5mm trycket ordentligt.

Japp, frågan är bara hur nära bommarna man måste komma innan trycket ökar. Annars är det ju som du skriver bara "positivt" för maxtrycket att öka patronlängden.

Publicerat

Har faktiskt sett att en kula fastnade i loppet under jakt en gång,en risk man tar om kulan ska sitta i bommarna.

/Mike

Ja det var typiskt obra att den gjorde det, den gången gick det ju trots allt bra men som metod är det inget för praktiskt jakt.

Olika kulor bygger tryck olika, jag hade iofs inte haft några invändningar mot att lägga mig nära bommarna men att samtidigt köra maxladdat, det är inget bra tänk alls.

Börja mer systematiskt.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Vad får du 1,2 mm ifrån? Jag skulle nog ta en säker laddning (EJ max eller över(!) max, utan kanske mitt emellan min och max) och sen göra en laddstege med olika friflykter. Exempelvis med 5, 4, 3, och 2 mm friflykt och sen skjuta dessa och se om det finns några tendenser vad gäller träffbilden. Ska du sen in och klydda närmare bommarna än så så gäller det att du har tungan rätt i mun. Jag misstänker att det är detta Åke är rädd för. Om du överskridit Normas maxladdningar tidigare och nu dessutom ska pyssla med väldigt kort friflykt så skulle inte jag vilja ha nåt med dig att göra om jag jobbade på Normas support ;)

Det var 2007 som jag tog fram de data jag har på mina Oryx och FMJ. Kravet var att få dom att samskjuta. Låg jag kring min gränsen med krut för FMJ så spred dom kulorna lite mycket. Samtidigt som när jag ligger lite högre så träffar dom lite högt och till vänster i förhållande till en "mitt i" ladddning för Oryx.

Så jag gjorde stegar med en ökning på 0,5gr krut och 0,5 mm ökning av FF tills jag kom fram till de data jag använder idag. Jag testade även några stegar med bomkontakt, men kunde inte se att dom presterade bättre än 1,2 mm från inne i bommarna. FMJ ligger 1 gr under max, Oryxen ligger 3 gr över(vilket ger 4,5% överladdning av krutvikten, även om tryckökningen kan gå rätt snabbt så "bör" inte trycket hamna över gränsen till det farligt höga trycket. Fram för allt om det inte finns några indikationer på hylsor mm. Hylsor som jag fö har laddat 15+ gånger. Har dragit med en ståltråd(med "hake") inne i hylsan och känt efter om det finns brottsanvisningar inne i hylsan. Men icke!)

Det finns inga som helst synliga tecken på höga tryck på hylsorna.

Men jag har träffbilder med de olika kulorna så att jag bara kan fritt byta kula och ta skott som träffar det de ska ut på 200+ m. Det enda som jag ogillar i laddningarna är mynningsflamman som stör i gryning och skymning. Om jag får till Scirroccon tillsammans med URP så är det full möjligt att jag försöker göra nya stegar även för de andra kulsorterna. För som sagt, det verkar krävas mindre krut av URP.

Det jag saknade under framtagningen av mina data, var en kronograf. Men jag har testat laddningarna senare och FMJ låg på om jag mins rätt kring 940-960 m/s och Oryxen låg på 920-940 m/s. Testade att ladda med 204 och gjorde stegar i fjol, testade även några olika sättdjup men inte lika många varianter som första gången. Jag kom fram även då till att träffbilderna blev bäst med kulhastigheter kring 940.

Sen är det ju en fråga om hur mycket det skiljer i patronläget mellan olika vapen? Att vissa vapen har har 5 mm FF från angivet max COL, samtidigt som ett annat vapen har säg 1,5 mm FF från max COL. Då kan jag tänka mig att tillverkarna inte lägger på 2-3 mm på max COL för att funka i en bössa med lång FF, för då är du inne i bommarna på en bössa med kort FF.

Men vad vet jag, det kanske finns ett bestämt exakt mått för patronläget som alla vapentillverkare håller sig på...... Det har säkert andra än jag bättre koll på!

Nu till Scirroccon.... Har också fått intrycket att det är en kultyp som ska ligga nära bommarna och är det då rimligt att ligga med ca 5mm FF?

Publicerat

"Sen är det ju en fråga om hur mycket det skiljer i patronläget mellan olika vapen? Att vissa vapen har har 5 mm FF från angivet max COL, samtidigt som ett annat vapen har säg 1,5 mm FF från max COL. Då kan jag tänka mig att tillverkarna inte lägger på 2-3 mm på max COL för att funka i en bössa med lång FF, för då är du inne i bommarna på en bössa med kort FF.

Men vad vet jag, det kanske finns ett bestämt exakt mått för patronläget som alla vapentillverkare håller sig på...... Det har säkert andra än jag bättre koll på!"

Det skiljer sanslöst mycket, amerikanska vapen har typiskt sätt generösa mått,

då de inte vill få pangarna sprängda av någon som laddar tokigt, iofs är gamla husqvarna sjukt glappa de med.

Tightaste lägena ur fabriksvapen är nog Tikka/sako som ibland tom är lite väl små.

Men för att kommentera din metodik, KH så är jag nog inte alls nöjd med den, 3 grain över max, utan QL- testning och med rejäla hastighete.

VIsst att hylsorna skall ha klarar 15 omladdningar, det borgar för att det inte är galna tryck men ändå,

jag hade aldrig gett mig ut på okänt vatten utan QL och crono som hjälpmedel.

Var försiktig är mitt råd.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Men för att kommentera din metodik, KH så är jag nog inte alls nöjd med den, 3 grain över max, utan QL- testning och med rejäla hastighete.

Var försiktig är mitt råd.

/Christian

Tackar för omtanken!

Farterna är testade i kronograf (i efterhand, äger nu mer en dyligt) Hastigheterna på kulorna avviker inte nämnvärt från normas angivna farter.

Men viss någon med QL får gärna komma med input gällande beräknat tryck. 7mm RM, 62 cm pipa.

Oryx 156 gr, bc 0,330, 67gr MRP COL 81,5. V0 920-940 m/s

FMJ 150 gr, bc 0,443, 70gr MRP COL 82,7. V0 940-960 m/s

Tänkt laddning för Scirrocco II

150 gr, bc 0,515, 56-60gr URP COL 82-85,5mm, V0?

Publicerat

/Mike

Ja det var typiskt obra att den gjorde det, den gången gick det ju trots allt bra men som metod är det inget för praktiskt jakt.

/Christian

Har liten erfarenhet av bomkontakt och hyste därför tvivel om dylikt vid jakt, men fick då ifrågasättande repliker (på grannforumet, av dig Christian). Var går då gränsen för hur mycket i bommarna man kan ha utan risk för ovanstående problem? Naturligtvis bör det bero på bl a kulform, en VLD kilar säkert fast lättare än en kula med tvärare form men å andra sidan trycks den tvärare kulan fast med större kraft vid samma kontaktdjup. Jag kör med ca 0,2 mm in i bommarna med A-Max 105 grains och hittills funkar det bra att plocka ur en oskjuten patron (ambitionen är f ö att inte behöva plocka ur oskjutna patroner...).

/Peter

Publicerat

Tja Peter, först är det nog som så att man får ändra sig, eller i varje fall modera sig en del

jag har gjort det och det skulle vara en möjlig pinsamhet för min del om det nu inte är så att jag kan tillåta mig att omvärdera tidigare åsikter.

Att jag fick en kula fast i bommarna berodde förmodligen på följande omständigheter, lite trötta hylshalsar, för lite necktension, en kula som har liten/kort del som är kaliberdiameter,

grunt sättdjup och en aningens fett/smörja kvar i hylshalsen, detta med en 123 grains A-max och 6,5x47L.

Jag har senare provat att göra samma saker med nya hylsor/tightare bussning/avfettning av hylsor, alla metoder avhjälpte bekymret helt, vars för sig och tillsammas, iofs inte nya

hylsor då.

När du talar om 105 grains A-max så är det ett helt annat djur, ja eller kula då,

det är oavsett om det är i en 6XC eller 243 Win eller någon annan kaliber alls utöver kanske en 243 WSM som så att man har en massiv del av kulan i hylshalsen med massor med

friktion/möjlig necktension.

Vidare är min nya tanke/riktning något beroende av vad man avser att jaga/skjuta och så vidare,

i vissa kalibrar är det inte bra med en risk för att kulan kan fastna, i andra är det helt utan invändning eller betydelse. Dina .2 in i bommarna på en 6 mm pipa är inte särskilt mycket

och som du konstaterar empiriskt, det är/har inte varit något bekymmer.

Olika kalibrar ger olika besked helt enkelt.

/Christian