Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Husqvarna 9,3x57. kastar andra skottet 2 decimeter åt vänster

Featured Replies

Publicerat

Hejsan!

Jag har ett problem som jag skulle vilja få svar på. Jag har en Husqvarna 9.3x57 från 1938.

Som jag skjutit in på 100 meter. Första skottet går alltid där jag siktar men så fort jag ska skjuta andra skottet

så kastar den 20 centimeter åt vänster motsvarande det andra skottet. Jag har rengjort pipan grundligt med både spray och olja,kollat så att kikarsiktet sitter fast ordentligt och dylikt

men trots det så kastar den alltid andra skottet. Någon som har en aning om vad det kan vara för fel?

Tacksam för svar!

Med vänliga hälsningar Jimmy

Publicerat

kollat om kolven ligger mot pipan?

kollat så alla skruvar sitter fast?

köpe eller hem laddade skott?

kan vara så enkelt att nån skruv börjar lossna eller att pipan o kolven ligger emot varandra,

Publicerat
  • Författare

Har kollat allt sånt. Skjuter med norma vulkan just nu som jag köper. Men den kastar oavsett om jag skjuter med jaktmatch eller jaktammunition.

Första tanken är ju att det är krutrester som sitter fast i pipan.

/Jimmy

Publicerat

Är det bara 2a skottet eller är det övriga skott också? Ligger första skottet alltid rätt? Det låter som att något kring pipan är löst, det bästa är nog egentligen att ta kontakt med en vapensmed.

Publicerat
  • Författare

Första skottet ligger alltid rätt, sen skjuter resterande skott åt vänster. sen väntar man i 5 minuter så skjuter den bra igen. Sen har jag funderat på om det verkligen ska vara frilagd pipa på ett så pass gammalt vapen om det kanske kan vara orsaken.

Publicerat

Om vi snackar två deci så säger jag kikaren. Kinajunk?

-- Mats

Publicerat
  • Författare

Nejdå det är en bra kikare, en spencer classic! Men jag har testat med flera kikare fortfarande samma sak:(

Publicerat

Pipan ska vara friliggande, prova att skjuta ett par skott och se så pipan fortfarande är friliggande efter det så inte pipan flyttar sig på ngt sätt.

Publicerat

Hade ett liknande problem med min gamla nietrea, från 1946 om jag inte minns fel. Är långt ifrån någon vapenfreak eller tekniker men jag monterade av stocken och putsade till valda delar så att pipan ligger fritt i stocken. Fick lite blått klet av Thomas på Forsa som hjälpte mig se exakt var pipan låg emot. När pipan väl låg fri så tog skotten där jag siktade, varje gång.

För att utesluta alla kikarproblem, vilket jag f.ö inte tror är fallet så kan du ju skjuta några smällar med de öppna riktmedlen som kontroll.

Lycka till och var rädd om den gamla bössan, en underbar kaliber som är snäll med din kropp men dödar väl på rimliga håll.

Publicerat

Låter precis som samma problem jag hade med min 1640 30-06. Det berodde på att någon förståsigpåare bonde innan mig hade plastbäddat med silikon.

Första smällen satt som den skulle men andra gick precis som för dig vänster ca 1 dec.

Kolla så ingen har försökt sig på en undermålig bäddning.

//Roger

Publicerat
  • Författare

Tack så mycket för alla bra svar!

Ska kolla upp det nu i veckan så får vi se hur det går! :)

//Jimmy

Publicerat

Ja, min gissning blir att stocken ligger emot någonstans, och det behövs inte så mycket. Annars skulle jag gissa på någon form av lösa skruvar, fäste/ringar, men låter inte troligt. Dålig bäddning kan det också vara, men en sådan brukar sätta första smäll olika också.

Har du kollat mynning/kröning. Minsta grad kan få konstiga träffbilder. Dock har jag aldrig varit med om det i grövre kalibrar.

Kolla iallafall det och går att fixa med en nålfil emellan bommarna, om du förstår vad jag menar.

Sett klubbens vapen skicka kulor på tvären i pappälgen, men efter en noga runda med nålfil går de hur fint som helst.

Tror jallafall den kniper i pipkanalen någonstans.

MVH Mollskinnaren!