Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur mycket påverkar olika kalibrings sätt utgångshastigheten?

Featured Replies

Publicerat

Historik: Jag gjorde en laddstege med min 222 och fick fram en bra laddning. Ladde upp 40 skott efter det, som jag sköt upp 24 av. Ladde sen upp dom hylsorna från ladd stegen och dom jag provskjutit. Då hade jag alltså skott som jag laddat vid olika omgångar. Båda gångerna med helkalibrerade jag.

Igår prov sköt jag den första omgången på 100, 175, 225 meter, jag körde med Sterlok ballistic program och anpassade utgångshastigheten så droppet i programmet stämde med verkligheten. Kollade hur mycket jag skulle ställa in på 300m, ställde in på 300 och sköt. Det slog rätt i höjd direkt! Så jävla nöjd inom en snus dosa, provade den nya omgången men den slog 6cm lågt.

Jag har gjort allt samma ladd vikt, kalibrering,och patronlängdlängd med en veckas mellanrum.

Kan det bli så? Eller har jag gjort fel troligen det. Kan skillnaden mellan engångsskjutna och hylsor som är skjuta två gånger göra det?

Publicerat

6 cm skillnad i dropp på 300 m med .222 är ungefär vad några moln på himlen gör.

-- Mats

Publicerat

Du har alltså RIKTIGT täta grupper på 300 m !?? Eftersom du kan bedöma att det slår 6 cm lågt !? :mellow:

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

Publicerat
  • Författare

Ok det låter som jag får omvädera det hela, jag hade ju tur med vinden nästan ren motvind. Trots det hade jag mest horisontell spridning så det räckte. Så det kanske inte är något att tala om men det hade ju varit roligare om dom suttit på samma ställe.

Får väl ladda nya och prova mer det roliga är ju att skjuta. Plus att jag måste nog plasta den för mitt CBS är inte kul, men det kanske beror på mig. Det ät ju bara upprepade tester som kan avgöra.