Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Och dom är ju så skygga...

Featured Replies

Publicerat

Igår kväll tog jag och 2 kompisar en biltur på marken för att om möjligt få se några grisar.

Kom körandes på skogsbilvägen inte långt ifrån samhället och vad sitter där om inte en lokatt.

Den satt på en sten och tvättade sig omsorgsfullt och fast vi stannade bilen och gick ur var den kvar på ca 100 meter, vi ropade och tjoade men inte en min till att vilja hoppa därifrån, den tittade bara lite förstrött på oss mellan slickningarna. Kompisen promenerade rätt emot katten och när han var ca 60-70 meter från den hoppade den ned från stenen och lunkade sakta därifrån. Den var ju för bövelen mindre skygg än ett rådjur!

På senare tid har det setts mer och mer lokatter nära bebyggelsen och nu har jag fått för mig att dom följer efter rådjuren mot samhället.

Snacket som alla rovdjurskramare kör med att dessa djur ska vara så oerhört skygga verkar brista rejält. För några veckor sedan iakttogs en lokatt på blanka förmiddagen några hundra meter från ett villaområde strosandes bredvid vägen och flera st på våran mark har sett lokatter ned mot samhället på eftermiddagarna.

Jag har väl ej brytt mig så mycket om rovdjursdebatten och kanske avfärdat människor som påstår att rovdjuren stryker omkring på gårdarna men nu börjar jag smått ändra uppfattning. Det ses nästintill mera lodjur än rådjur på markerna. Kan det vara som många påstår att om dom ej jagas mister dom totalt rädslan för människor?

Publicerat
Jag har väl ej brytt mig så mycket om rovdjursdebatten och kanske avfärdat människor som påstår att rovdjuren stryker omkring på gårdarna men nu börjar jag smått ändra uppfattning. Det ses nästintill mera lodjur än rådjur på markerna. Kan det vara som många påstår att om dom ej jagas mister dom totalt rädslan för människor?
Det blir ju så att om inte modern är rädd för människor så blir hennes valpar det inte heller vilket gör att stammen på sikt blir mindre rädd för människor...på både gott och ont.

Däremot om dom var lovlig att jaga så skulle dom tamare bli skjutna först och då fick vi ingen tamare lovdjursstamm.  ::)

Publicerat
Igår kväll tog jag och 2 kompisar en biltur på marken för att om möjligt få se några grisar.

Kom körandes på skogsbilvägen inte långt ifrån samhället och vad sitter där om inte en lokatt.

Den satt på en sten och tvättade sig omsorgsfullt och fast vi stannade bilen och gick ur var den kvar på ca 100 meter, vi ropade och tjoade men inte en min till att vilja hoppa därifrån, den tittade bara lite förstrött på oss mellan slickningarna. Kompisen promenerade rätt emot katten och när han var ca 60-70 meter från den hoppade den ned från stenen och lunkade sakta därifrån. Den var ju för bövelen mindre skygg än ett rådjur!

På senare tid har det setts mer och mer lokatter nära bebyggelsen och nu har jag fått för mig att dom följer efter rådjuren mot samhället.

Snacket som alla rovdjurskramare kör med att dessa djur ska vara så oerhört skygga verkar brista rejält. För några veckor sedan iakttogs en lokatt på blanka förmiddagen några hundra meter från ett villaområde strosandes bredvid vägen och flera st på våran mark har sett lokatter ned mot samhället på eftermiddagarna.

Det var väl också en upplevelse att få se en kisse i vilt tillstånd så där och helt orädd. Jag har då inte sett något lo ännu fast jag har jagat i snart 25 år. Kan bara gratulera Dig och dina kompisar till detta.

Publicerat
  • Författare

Det var en makalös upplevelse att få se en katt på så nära håll och dessutom under så pass lång tid som vi stod o tittade på den. Ett oerhört vackert djur.

Publicerat
Det var en makalös upplevelse att få se en katt på så nära håll och dessutom under så pass lång tid som vi stod o tittade på den. Ett oerhört vackert djur.

Ja visst är det. Ha det så bra och lycka till med lo-spaningen i fortsättningen också. Jag fick rapport från en kille i Blekinge för ett par månader sedan och han räknar med att dom har tre stycken i trakterna där han bor. Snart finns dom i Skåne också och vilket liv det kommer att bli. Det märks på rådjursstammen redan i Blekinge. >:(

Publicerat

lodjuren här hemma följer då defenitivt rådjuren, förr fanns det rådjur låångt ut på skogen men nu stryker de närmaste kilometrarna utanför byn. och på vinternätterna går de MITT I BYN, och lodjuren följer efter. sen lojuren kom hit drar sig rådjuren allt längre in mot byarna och katterna efter, så synd så synd :(

Publicerat

Skjut dom som är nära folk.

• 1 month later...
Publicerat

Vi har redan lo i skåne  >:( i osby och runt sösdala/höör vet jag folk som sett....tråkigt värre...

Publicerat
Vi har redan lo i skåne  >:( i osby och runt sösdala/höör vet jag folk som sett....tråkigt värre...

Titta på länken här Linus och säg vad det är för djur, och även andra. Jag vill ha det til Lo, men vad säger Ni andra.?

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?t=32183

Publicerat

Ser ut som en räv i mina ögon.

Titta på länken här Linus och säg vad det är för djur, och även andra. Jag vill ha det til Lo, men vad säger Ni andra.?

Publicerat
Ser ut som en räv i mina ögon.

Det finns många skilda meningar i länken om detta djur. ;D

Publicerat

nog tycker jag det ser ut som ett lo... dock inte världens bästa bild..

Publicerat
Jag har då inte sett något lo ännu fast jag har jagat i snart 25 år.

Grattis till DIG som har sluppit se dom under dina 25 år...

Rådjurs stammen på den marken jag jagar på har minskat markant sedan jag började jaga där för 4 år sedan...

har iaktagit lo ett par gånger och inte e jag glad för det... å andra sidan har jag tyckt mig höra att

områdena runt norduppland ska ha europas tätaste lostam/yta... vet ej om det stämmer men det

är ju inte direkt ovanligt att man ser lo här längre...

Nej nog ska det få skjutas mer lo på licensen...

Publicerat

Ja nog har du rätt johka om att det borde vara betydligt större licenser på lodjur än det är. Kolla bara i dalarna skjöts det mer än det dubbla antalet som var på licens, på endast en halv dag. Det säger ju en hel del om tilldelningen. 

Rådjurs stammen på den marken jag jagar på har minskat markant sedan jag började jaga där för 4 år sedan...

har iaktagit lo ett par gånger och inte e jag glad för det... å andra sidan har jag tyckt mig höra att

områdena runt norduppland ska ha europas tätaste lostam/yta... vet ej om det stämmer men det

Publicerat

Det kan lika gärna vara ett lodjur som en räv, inte världens bästa bild, men visst liknar det ett lodjur...skulle vara roligt att få veta vad det egentligen är...

Publicerat

Tackar för det. Det är ju ett grannt djur om man ser det så, och det som man har sett på tv när dom har filmat det.