Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

halvauto eller repeter vid jakt på farligt vilt!

Featured Replies

Publicerat

Hej har börjat gått i blaser tankar för vildsvin ev björnjakt! men kände på en sauer 303 forest xt häromdagen kändes som man inte behövde ha kikarsikte bättre en R93:ans öppna riktmedel, då till frågan kalibern jag tänker ha kommer och bli 8x57js! vad rekomenderar ni som har dessa vapen och vad har ni för tankar?

Publicerat

303 har just i den kalibern ett väldigt dåligt rykte med anledning av funktionen, om det beror på underladdad ammo eller om det har andra skäl relaterade till hylsform och magasin mm är oklart,

noteras kan att i andra kalibrar har 303:an kommit att framstå som mycket funktionssäker även om Håkan S anser att den skjuter som skit och är Kass, eller med ett sammanfattande Skånskt ord,

är mög.

Min uppfattning är att det är en bra halvis som förmodligen skjuter så bra som halvisar gör.

/Christían

Publicerat

Körde ju Sako förr, när jag var i bytes tankar så dök Marlin upp, en kompis till mig hade haft en sån i flera år men så skulle han byta till Blaser, frågan kom ju lägligt varför? sköt en björn på 80m nästa skott satt på 2m det rasslade för mycket så han avslöjade sig och blev onödigt spännande, en halvauto då? för mycket eldavbrott kom svaret snabbt och det säger även folket på älgbanan blir det eldavbrott så är det oftast en halvauto.

Jag hoppade över en del onödiga inköp och gick direkt till ruta ett nu blir det nog en blaser till!

Publicerat

Jag använde halvauto i många år och måste säga att jag inte hade några större problem, normal vapenvård och någon liten droppe olja så funkade den fint. Har sett m98or fallera, så litar man på sitt vapen är det inga problem. Fördelen är snabbt andraskott och att omladdningen döljs av smällen.

Att jag valde att byta till Blaser berodde på att jag ville ha en kort bössa, samt att jag fick .22lr och 9,3X62 i samma vapen.

Skickat från min ST17i via Tapatalk 2

Publicerat

går i samma vapen tankar som dig Rävpekka

men tror de blir en Blaser,

en kompis i Edsbyn har en 303 nu då han böt blasern mot 303an och är riktigt nöjd, o skjuter bättre med den än Blasern i 9,3x62

Publicerat
  • Författare

Tanken jag hade själv var att 303 satt som ett smäck med bara riktmedel, men jag har en inrotad motvilja mot just halvauto trots att jag har ett hagelgevär i halvauto som funkar bra! så blasern ligger rätt så bra till! och när en björn eller vildsvin kommer i full karriär så vill man inte att grejjerna ska fela! pratar dock med tanke på 8x57js till 303an

Publicerat

har en 303 i 8x57 inga beskymmer med den man är väl lite mer noggrann med vapenvård nu än när man hade repeter det som kan krångla med 8x57 är normas övningsammo den är för lätt laddad.många snackar om att alltid halvautomat krånglar på älgbanorna men tror sauer är lite bättre än de halvautomater som kommit ut innan

Publicerat

Ska du ha bössan enbart till drevjakt med snabba skott på vildsvin och björn så kan du nog inte hitta ett bättre sett än sauer 303 i kal. 8x57.

Ska du däremot använda den till lite allt möjligt så är ju en halvaoutomat inget man smyg/vakjagar med så ofta för att dom oftast har sämre precision, även om sauer 303 har bra precision. 8x57 är ju inte häller någon kaliber man använder på längre avstånd med tanke på kulbanan.

Ska du bara ha vapnet till drevjakt så ta en sauer 303 i kal. 8x57.

Ska den vara allround så kanske en Blaser med två kalibrar så som 8x57 samt 308w skulle vara något.