Publicerat Juli 18, 201214 yr Hej, någon som vet skillnaden mellan hva1900 och cg1900, bäst? Pris? Kaliber? Fundera på en 30-06. Tips att kolla skick m.m. Ny i detta forum, tacksam för alla svar!!
Publicerat Juli 18, 201214 yr Hej, någon som vet skillnaden mellan hva1900 och cg1900, bäst? Pris? Kaliber? Fundera på en 30-06. Tips att kolla skick m.m. Ny i detta forum, tacksam för alla svar!! Jag har själv en Hva 1900 i 308:a som jag gillar otroligt mycket och skjuter lika bra. Försök att få provskjuta den. Det är väl ingen större skillnad på dom. Bra köp. Vad är det för pris på den? Hej & välkommen hit också förresten!
Publicerat Juli 18, 201214 yr Inpassningen mellan kolv och låda kan vara lite si och så på CG 1900 och blåneringen kan också ha sina brister här och var... Jag har två Husqvarna 1900 och en CG 1900 men endast en av dessa är i orginalutörande och det är en av mina husqvarnor så jag har inga brister alls på mina vapen Min CG 1900 är dessutom custombyggd av konstruktören av orginalet Husqvarna 1900 i en för modellen något ovanlig kaliber så jag har ju nästan tre husqvarna 1900 Fasligt nöjd med alla tre och kommer troligtvis aldrig göra mig av med dem.
Publicerat Juli 18, 201214 yr Författare Tack och tack igen, dem begär 7000 kr för den, dock en ägare och Max 150 skott skjutna, tasco kikare ingår men tänkte byta ut den, jag hade fått för mig att cg är en finare variant av hva, stämmer det?
Publicerat Juli 18, 201214 yr Dito, men en CG 1900. Har hört de som hävdar att invändig finish är bättre på Hqv, medan utvändig finish skulle vara bättre på CG. Är det så så är skillnaden i alla fall inte stor... Har flera alternativ i skåpet, men det är ofta just 1900:an som luftas. Bra skjutbarhet, helt enkelt...
Publicerat Juli 18, 201214 yr Tack och tack igen, dem begär 7000 kr för den, dock en ägare och Max 150 skott skjutna, tasco kikare ingår men tänkte byta ut den, jag hade fått för mig att cg är en finare variant av hva, stämmer det? 7' låter dyrt, om den inte är i absolut nyskick. Isynnerhet med den kikaren. Det går ofta för runt 5 500 på auktioner, skulle jag säga.
Publicerat Juli 18, 201214 yr Författare Skönt att höra att dem flesta verkar vara nöjda med hva och cg .. Vid övningsskytte är vilken vikt på kulan att rekommendera?
Publicerat Juli 18, 201214 yr Beror på vilke filosofi man bekänner sig till när det gäller jaktkulor. Jag har konsekvent tidigare jagat med för kalibern tunga och långsamma kulor , men då får man skruva om. Eller acceptera att man inte träffar där man siktar med övningsammon. Eftersom jag gått över till kopparkulor har jag tvingats gå ned i vikt, och en av fördelarna är att jag nu har en jaktladdning som slår lika med Jaktmatchen, då kulvikten är samma. Tidigare skilde det 10 cm i höjd.
Publicerat Juli 18, 201214 yr Ett tips är att plastbädda den om det inte är gjort. Hjälpte precisionen rejält på min, och inte minst så skilde träffläget rejält mellan skytte på frihand och liggande med benstöd. 17 cm på 100 meter, obegripligt nog... en skillnad som försvann helt efter plastbäddning.
Publicerat Juli 19, 201214 yr Orginalkolvarna brukar ju inte vara speciellt roliga även om dessa är trevligare att skjuta med jämfört med en Husqvarna 1640/1651 och jag skulle nog inte viljta testa min .458WM med standardkolven men 9,3x62 funkar fint med orginalet så länge jag inte sitter och nöter träffbilder i bänk. Här finns väl en nackdel med modellen... det finns väldigt få serietillverkade customkolvar. Repeterbarheten och slitstyrkan är väl i stil med en AK47. Släpa den genom gyttja, sand och annat bös och det går ändå att repetera utan problem.
Publicerat Juli 19, 201214 yr När det gäller detta system så bör man väl rimligen ta i beaktning de allt annat än små skillnader i kvalitet som finns mellan svensktillverkade och italienska Husqvarna?!? -- Mats
Publicerat Juli 19, 201214 yr När det gäller detta system så bör man väl rimligen ta i beaktning de allt annat än små skillnader i kvalitet som finns mellan svensktillverkade och italienska Husqvarna?!? -- Mats Man bör rimligen inte nämna det italienska skräpet samma dag...
Publicerat Juli 19, 201214 yr Dagens pizzaspritzers är det väl inget fel på... eller? Det var väl värre ör några år sedan.
Publicerat Juli 19, 201214 yr Outdoor. Jag har för egen del upplevt att man får en anmärkningsvärd förbättring av precisionen vid just skytte med benstöd om man ser till att frilägga stocken ordentligt. Skulle inte bli förvånad om det är en stor del av förklaringen till din stora skillnad i träffbild. Jag talar alltså om att det av någon anledning behövs lite mer än den vanliga Selman för att min 1900 skall gilla benstöd. I övrigt håller jag med om att det är lite konstigt att det skall vara så ovanligt med utbytes stockar. Då det finns lite affektionsvärde i min bössa vill jag inte bygga om för mycket som inte går att återställa. Skulle därför vilja utgå från något lämpligt ämne. Men det projektet ligger på is... (Som så många andra goda ideer!) Kan inget om dagaes Pizzaspritzers men med en modern maskinpark borde det inte vara omöjligt att hamna väldigt nära det som på HVA tiden kostade många timmar med oljebryne... Dahla, Vem syftar du på. Det var väl Gunnar My Larsson som var konstruktören? Åtminstone stod hans namn på många ritningar... Jag har alltid trott han var för teoretisk för att utföra arbetet själv? Någon annan?
Publicerat Juli 19, 201214 yr Dahla, Vem syftar du på. Det var väl Gunnar My Larsson som var konstruktören? Åtminstone stod hans namn på många ritningar... Jag har alltid trott han var för teoretisk för att utföra arbetet själv? Någon annan? Eric Claesson
Publicerat Juli 19, 201214 yr Jag äger ju en Zoli 1900 nu för tiden och rent mekaniskt och om man tittar på precisionen så finns det inga problem tycker jag. Sen kan man ju diskutera träbiten.
Publicerat Juli 20, 201214 yr Outdoor. Jag har för egen del upplevt att man får en anmärkningsvärd förbättring av precisionen vid just skytte med benstöd om man ser till att frilägga stocken ordentligt. Skulle inte bli förvånad om det är en stor del av förklaringen till din stora skillnad i träffbild. Jag talar alltså om att det av någon anledning behövs lite mer än den vanliga Selman för att min 1900 skall gilla benstöd. Inser just att jag mindes/skrev fel när jag tänker efter. Skillnaden var mellan liggande skytte "med korta ben", jämfört med sittande med helt utfällda ben. Jag hade skjutit in den liggande och var sedan ute och jagade och tog ett sittande skott på ett rådjur som blev alla annat än bra... provsköt bössan efteråt, men korkat nog återigen liggande, och fattade ingenting när jag fick hyfsade träffbilder på rätt plats. Antog att jag schabblat i avfyringen, och åkte ut på jakt igen med exakt samma resultat. Även om jag den gången lyckades få tag på rådjuret med en gång. Vid förnyad provskjutning, och nu på alla olika sätt visade det sig att det skilde 17 cm mellan liggande med korta ben, och sittande med utfällda ben och "tryck framåt". Efter plastbäddning och friläggning försvann denna skillnad helt och precisionen förbättrades dessutom. Mycket länge sedan, men svidar fortfarande...
Publicerat Juli 20, 201214 yr Dahla, chefen själv alltså... Outdoor. Det gör det ju knappast enklare att förstå! Skönt att bäddningen funkade så bra.
Publicerat Juli 20, 201214 yr Henke, ja... en något unik bössa med andra ord... Eric's son var spekulant på bössan och kunde tydligen tänka sig att betala en duktig slant för den... men tji fick han
Publicerat Juli 20, 201214 yr Bara att gratulera! Antar att Hasse S har varit med i bilden också? Sen finns det några få vapen (custom) med samarbete mellan Stockmakaren Backlund i Strömsund och Hasse Svensson. Men de är nog mer inriktade på utseende än funktion. Utan att ha sett ditt vapen så gissar jag att den "invändiga" finnishen är något extra. Nej jag är inte alls avis...