Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bästa sättet att hantera en frestelse...

Featured Replies

Publicerat

...är att ge efter för den, sade Marlene Dietrich!

Så vadfan, jag skall ju ändå till Åland och skruva i en Shilen matchpipa till min (snart f.d.) glesskjutare i 6,5x55.

Men jag HAR ju snart skjutit slut på originalpipan i min Remington XCR Compact Tactical, eller vad som en gång var en sådan...

Så - det får blir en Shilen till! En 14" stigning, kommer att göras kortare än vad Hr Stenroos helst skulle vilja, med ljuddämpargänga. Skall troligen skjutas med Sierra GK 150gr som förstahandsval men den som lever får se... jag har ju HELA DAGEN på mig att grunna på detta, göra dummies, etc etc.

Allting clearat med både Sunes och Stenroos! Prylarna finns på plats och görs under semesterveckan jag och familjen tar där på ön.

Kul! När jag kommer tillbaka hem om en vecka har jag alltså TVÅ stenroospangar med mig, mumma!

MVH!

/HerrBerg

Publicerat

*ASG*

Publicerat

Nytta och nöje! Bra där HerrBerget :thumbsup:

Publicerat

När du bommar nästa gång,

vilken är ursäkten då, jag har ju fått sluta skylla på riggen under ganska lång tid nu, frågan är om du klarar av den frestelsen.

/C

Publicerat
  • Författare
När du bommar nästa gång,

vilken är ursäkten då, jag har ju fått sluta skylla på riggen under ganska lång tid nu, frågan är om du klarar av den frestelsen.

/C

Att jag kör med för kass optik...! Fan, om man bara hade haft en Eberstark 2-200x61 med switch för grön/röd/ultraviolett belysning...!

Publicerat

Att jag kör med för kass optik...! Fan, om man bara hade haft en Eberstark 2-200x61 med switch för grön/röd/ultraviolett belysning...!

hade du haft en sån kikare så hade du ju aldrig orkat ut i skogen utan kärra med lavett på
Publicerat

Jo det är ju nära att vara sant,

inse du saknar något att skylla på, det är bara ner till föraren efter det där.

/Christian

Publicerat

Kloka val men tycker Remington XCR även bör få en extra pipa i 6XC när Stenros ändå håller på :woot:

Publicerat

Kör han breakin eller hinner du det själv till nästa date?

Herrberg missar inget, skulle vara att få med sig ammo :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Jo det är ju nära att vara sant,

inse du saknar något att skylla på, det är bara ner till föraren efter det där.

/Christian

Krokig kruttrickler? De sista kornen kan landa var som helst om man har en krökning på trickler-snabeln.

Publicerat
  • Författare

Kloka val men tycker Remington XCR även bör få en extra pipa i 6XC när Stenros ändå håller på :woot:

Fel bottenmått? Men jag har redan en 6x45a, det får duga :woot: Fast just nu sitter det ju en .300Whisper i det låset, men det är ju lätt ordnat...!

Publicerat

XC delar botten med 308 Win,

men jag förstår vad du skriver, en 14-twist kan ge ganska sjuka farter men du ville tydligen ha den väldigt kort, då blir farten lidande igen.

/C

Publicerat
  • Författare

Ah, sorry... Tänkte TCU.

Publicerat
  • Författare

Se där! Lämnade några bössor till herr stenroos igår - skall bli spännande att se hur det blir! Hade även någon fix att göra på min lilla Whisper som Robban M hade gjort - och Stenroos var imponerad av Robbans arbete! I min värld är det inget dåligt beröm.

Publicerat
  • Författare

Just det... 6,5:an kommer att byggas för Normas Golden Target kula, och .308an kommer att byggas för Sierra 150gr GK.

Publicerat

Vill nog ha en bild redan när du hämtar, bygger Stenroos blaserpipor? eller är det Christensen man får förlita sig på!

Publicerat

Per- när det gäller blaser pipor är inte Janne din man,

men det finns tydligen ett par svenska smeder, kolla på robsoft som tillverkar pipor på beställning.

/Christian

Publicerat

Oki!

Publicerat
  • Författare

Japp! Då är jag hemma och har med mig lite godsaker från Stenroos ataljé...!

Jag lyckades hitta en lucka i denne legends almanacka och jag fick in TRE pangar i denna lucka, som råååååkade sammanfalla med att familjen firade en semestervecka på Åland.

För att göra en lång historia kort:

BÖSSA 1: En Rem700, glesskjutare i kaliber 6,5x55. Köpt av Sajmon tillsammans med lite annat lullull. Helt trasig pipa och klantigt bäddad McMillan A1-3 stock.

Här blev det en 8" stignings Shilen Select Match (http://www.shilen.com/barrelGrades.html) dvs det absolut jävligaste i toleranser som Shilen gör. Piplängd 22" och diameter vid mynningen är 18mm. Den fick en M14 gänga med Stenroos overkligt snygga passning eftersom jag har andra M14-gängade dämpare och jag kanske byter fram och tillbaka, eller köper modulbyggda dämpare för att passa mellan olika vapen... M15 kanske hade varit marginellt bättre men M14 blev mest praktiskt för mig.

Taktisk slutstycksknopp monterades också, och mekanismen bäddades om (både upptill och nedtill) efter att en annan bäddning tagits bort.

Vapnet har blivit sinnessjukt stabilt, det känns som om man ENKELT kan skjuta hare stående på 80 meter. Den är toppad med en Swarowski 10x42, med tysk 1:a och targetrattar med zero stop i vertikaljusteringen - som jag förstår är det Israelisk army surplys - den är grymt skarp. Patronläget byggdes för en Norma Golden Target +3mm och Swarren kommer att skottställas med denna. Den sitter i Leupold QRW-montage, inte helt i klass med resten av pangen med det får duga just nu.

Patronläget lär nog fungera för en Hornady SST också vad klass1-jakten anbelangar - till den patronen kommer jag att ha en Zeiss Classic 2,5-10x50 utan räksallad (ingen belysning, ingen kulbanekompensator). Fast det är klart, ringar från Seekins är ju lite räksalladsvarning...

BÖSSA 2: Min arbetshäst, min Remmy 700 XCR Compact Tactical som jag köpte ny för typ 5 år sedan har ny bara låda och trycket kvar. Den fick också en Shilen Select Match Grade, men den gjordes lite stabbigare... 51cm pipa, 22mm vid mynningen. Det ÄR min bössa för stationär Klass1-jakt så jag kan tolerera lite vikt där.

Denna bössas patronläge är skuret en millimeter kortare än standard, och gjort för att passa en "lagom lång" Sierra 150gr Game King. Pipan har 14" stigning och kommer att få svårt att stabilisera 180gr+ kulor riktigt bra, men påstås vara perfekt för 150-168gr kulor.

Kolven plastbäddades, uppe och nere. Kikarsikten är som förut, en belyst Zeiss 6-24x56 med riktmedel #63 i Leupold Mark4 stålringar och en Zeiss Conquest 1,8-5,5x32 i Leupold QRW.

Bössa 3: Min pipbytare (6x45, 300 Whisper, .221 Remington Fireball) som MatsN och RobbanM har gjort med förenade krafter har skjutit sämre sedan jag bytte till Mad Mikes gamla LTR-kolv. Jan Stenroos bäddade om den, gissningsvis kommer den att repa sig precisionsmässigt. Den har, som förut, en belyst Zeiss 6-24x56 med riktmedel #43.

Det enda kulvapen jag äger som inte fick åka till Åland är min 9,3x62a som förvisso inte heller ser ut som den en gång gjorde i butik, men den är det heller inget fel på...!

Hmm... Känner mig faktiskt ganska välklädd just nu, studsarmässigt...

Eftersom ingen är intresserad av bilder ger jag fanken i att posta upp några. Om jag har fel i denna förmodan är det bara att hojta till!

Kan för övrigt säga att Stenroos var grymt imponerad av Robban Ms arbete med .300 Whispern.

Publicerat

Bilder bilder o åter bilder önskas. låter som bland dom bättre semesterresorna man kan göra med familjen!!!

Publicerat
  • Författare

Okeeeej då.

Först, en linslus som dök upp När det var fotodags.

post-226-13435709512586_thumb.jpg

Sedan .308an:

post-226-13435710206733_thumb.jpg

6,5:an:

post-226-13435710437109_thumb.jpg

Stenroos gör ganska snygga skarvar, precision på atomnivå...

Gängskydd på:

post-226-13435711040826_thumb.jpg

Gängskydd av:

post-226-13435711728907_thumb.jpg

Och den ombäddade lillpangen:

post-226-13435712536929_thumb.jpg

RobbanM kan också göra snygga skarvar:

post-226-13435712892413_thumb.jpgpost-226-13435712979609_thumb.jpg

Sådär! Det var allt jag iddes göra med en ajfån idag.

Publicerat
  • Författare

Bössorna börjar tighta till sig! Sköt bra på morgonen, bättre sedan (denna bild) och nu, när testammon sinar :-) riktigt bra!

post-226-13438270646459_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare
post-226-13438285814835_thumb.jpg
Publicerat
  • Författare

Ok... Kommentarer.

1. Båda bössorna sköt bra! De började på cirka en tum men gick ner till drygt hälften av detta, fem skott, oaktat laddning... Skall säga att detta också var med jaktkulor: Hornady SST och Sierra GK. Kul detta att känna hur bössorna bättrar sig med varje skott, hur träffbilderna går ned från att VILJA vara 1" till att VILJA gå ned till hälften.

2. Riktigt ruskigt: bössorna lade - båda två - skotten på ungefär samma plats oavsett laddning eller kula! Om jag blandar hej vilt med ammon jag hade med mig skulle nog träffbilderna inte överstiga 1".

3. Ruskiga hastigheter i 6,5-pipan. Drygt 880 för fabriksladdade Golden Target, asken säger 830. Jag har 22" pipa. Vem behöver AI?