Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Angånde släpp i vilthägn

Featured Replies

Publicerat

Jag har funderat släppa en av mina hundar i 2 st olika hägn.

Ett med harar och ett med hjort.

Har läst att värdet ökar på renrasig i grishägn med 9 300 kr.

Och 5 500 för blandras.

Är det bara i vildsvinshägn värdet ökar?

För man får väll diplom i båda hägnen.

Blir min första gång jag ska släppa i hägn där av min fråga

Publicerat

sakinre säga på säker hand,

men tror man barakan höja liv värdet på hun om han klara diplometeste i vildsvins hägn samt blir godkänd i Junsele Björn park.

och på vildsvina är de mamimajakt som gäller

Publicerat

Tror Agusa i Skåna också diplomerar hundar i vildsvinshägn. Men ja, de måste klara diplomtest för att värdet ska öka. Dessa test är i regel dyrare en ett vanligt övningssläpp (jmfr i Mamima: 900 kr för träning, 1 500 kr för diplomtest)

Sen är väl frågan vad man har för nytta med att värdet på hunden ökar om man inte ska sälja den vidare? För att höja ersättningen från försäkring vid olycka måste du väl ändå försäkra upp värdet på hunden och därmed premien? Och det borde man väl kunna göra oavsett avklarat test eller ej?

Observera att du måste ha tävlingslicens för att utföra diplomtest.

http://www.mamimajakt.se/hundtraning.htm

Publicerat
  • Författare

Okej får ta och prata med mitt försäkringsbolag

Hur man ska göra ifall min höja värdet på sin hund

Jag tänkte mest göra de för en kul grej för husse och hund

Och givetvis lära mej lite nya saker

Och för diplomet

Sälja han gör jag aldrig

Då han är den bästa jakthund jag haft

Tack för svaren

Publicerat

Rörande hundens värde ska jag låta vara osagt. Det var mest tänkt som min egna spontana reflektion. Finns säkert de som vet bättre vad man har för nytta med ökat värde på hunden.

Publicerat

Ska själv släppa min terrorist för första gången v.31. En gång i Agusa och en i Fredskog. Blir dock inget diplomtest utan enbart träning.

Publicerat
  • Författare

Ska själv släppa min terrorist för första gången v.31. En gång i Agusa och en i Fredskog. Blir dock inget diplomtest utan enbart träning.

Okej men de vet nog försäkringsbolaget.

Ja har släppt min vid ett par eftersök

Man annars släpper jag 1 augusti

Får önska dej och din terrorist lycka till :)

Publicerat

Okej men de vet nog försäkringsbolaget.

Ja har släppt min vid ett par eftersök

Man annars släpper jag 1 augusti

Får önska dej och din terrorist lycka till :)

Tack detsamma!

Publicerat

De hägntest som ger ökat försäkringsvärde är björntesterna i Junsele och vildsvinstesterna i Agusa och på Boda. Dvs de tester som Jägareförbundet och SKK tagit fram regelverk för och kvalitetssäkrar.

Finessen med dessa tester är att de höjer försäkringsvärdet på hunden, precis som ett jaktprov och championat. Din hund blir värd mer och kan således försäkras för ett högre värde. Precis som en ny bil kan försäkras till ett högre värde än en gammal. Om man sedan tycker det är värt den oftast högre premien är väl individuellt.

Publicerat

De hägntest som ger ökat försäkringsvärde är björntesterna i Junsele och vildsvinstesterna i Agusa och på Boda. Dvs de tester som Jägareförbundet och SKK tagit fram regelverk för och kvalitetssäkrar.

Finessen med dessa tester är att de höjer försäkringsvärdet på hunden, precis som ett jaktprov och championat. Din hund blir värd mer och kan således försäkras för ett högre värde. Precis som en ny bil kan försäkras till ett högre värde än en gammal. Om man sedan tycker det är värt den oftast högre premien är väl individuellt.

Frågan är ju hur man kommit fram till värderingen på försäkringsvärdet.

För ställande hundar så är det samma för vildsvinsdiplomet som för ett förstapris på älg. :dry:

Publicerat

Det måste du nog fråga försäkringsbolagen och Kennelklubben om. Vi har ingen möjlighet att påverka detta. Vi skulle nog aldrig lägga oss i värderingsfrågor, vi bara hjälper folk att få pengar när deras hund förolyckats av tåg eller bil.

De som borde ha synpunkter på just värderingsfrågor är väl egentligen rasklubbarna? Personligen tycker jag det finns en hel del konstigheter i värderingarna...

Publicerat

Är det inte med värdet på hund som på häst? Beloppet är den högsta ersättningen man får, men blir det så att livförsäkringen betalas ut gör bolaget då en värdering av hunden.

Så är det i alla fall på häst, jag kan ju om jag är "dum" betala för 100' i liv för ett kackel som faktiskt inte är värd mer är 5000kr på marknaden.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.