Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kikarjusteringen räcker inte till

Featured Replies

Publicerat

Råkade ut för följande problem då jag montera ett Leupold VX-R 3-9x50 på mitt repetergevär Carl Gustaf 3000 (kal 30-06):

Vid grovjusteringen visade det sig att hårkorset ligger så högt att kikarjusteringen inte räcker till utan når ändläget innan hårkorset når riktpunkten. Jag hade möjlighet att prova andra modeller av kikarsikten och alla visade samma problem, det enda som nådde riktpunkten med kikarjustering var ett Sightron då den hade såpass stor justeringsmån. Alltså inget fel på Leupolden vad jag förstår.

Kikarklackarna ligger i våg. Vid monteringen använde jag Weaver ringar, båda extension för att kunna montera Leupolden, även dessa var vid kontroll i våg. Hade inte möjlighet att prova andra modeller av ringar, men antar att de inte är felkällan då allt ligger i våg.

Jag är inte helt på det klara vad detta problem skulle kunna bero på. Jag är tredje ägaren av vapnet och har själv använt den under tre års tid med ett Tasco 3-9x30 utan problem (tills det kikarsiktet gick sönder dvs). Vapnet har inte råkat ut för några ”fall” eller andra påfrestningar i min ägo. Har pratat med den tidigare ägaren av både vapnet och Tascon (köpte vapnet med kikarsiktet monterat) och detta problem har inte han eller enligt honom den första ägaren upplevt. Jag gissar att Tascon hade tillräckligt med justeringsmån så den tidigare ägaren kunde rikta in utan att nå ändläget.

Min undran är om fler har råkat ut för detta problem och vilka lösningar ni har använt er av och kan rekommendera? Jag har fått rådet av Spuhr att undvika att shimsa och istället kolla efter justerbara ringar. Har dålig koll på ringar och fästen så har ingen aning var jag kan finna detta och hur väl det funkar.

Tacksam för all hjälp!

Publicerat

Jag skrev ett långt och bra meddelande med det försvann då jag inte var inloggad, nåväl, du får kortversionen:

http://www.burrisoptics.com/sigrings1.html#2

Raggarö

Publicerat
  • Författare

Jag skrev ett långt och bra meddelande med det försvann då jag inte var inloggad, nåväl, du får kortversionen:

http://www.burrisopt...igrings1.html#2

Raggarö

Typiskt, jag som gillar att få långa och (framför allt) bra svar på mina frågor. Har du tid och lust får du gärna skriva ut det igen :)

Tack för länken, det gav mig ett bra alternativ hur jag kan lösa problemet.

• 5 months later...
Publicerat

Läste och blev intresserad.

Vad var det som va fel?

Satt montaget felvänt med lutningen åt fel håll?

Martin

Publicerat

Är klackarna parallella i förhållande till pipan, och ringarna parallella i förhållande till klackarna är det bra konstigt om inte kikaren också är hyffsat rak....

Publicerat

Klackarna var/är nog parallella med varann, men garanterat inte med pipan... Vilka nummer är det på klackarna?

-- Mats

Publicerat
  • Författare

Blev aldrig klok på vad som var fel vid grovjusteringen. Jag och en vapentekniker kollade förhållandet mellan kikarsikte/klackar och pipa utan att se något fel, men fortfarande räckte inte kikarjusteringen vid en grovriktning. Jag beslutade mig för att ta ut bössan på skjutbanan monterat med ovan nämnda klackar och kikarsikte för att se hur stort felet var i praktiken. Hade med mig en bekant som tävlingsskjuter långdistans för råd och började på 100 meter med kikarsiktets justeringsläge i "noll"

Min första serie om tre skott var väldigt spridda men det var väntat eftersom jag gjort en service hos en vapentekniker i samband med köpet av kikarsiktet och inte skjutit med bössan på över ett halvår. Nästa serie var samlat lågt till höger, men inga problem att justera detta. Efter en till serie med justering sköt jag tre serier i rad samlat inom en femkrona.vid målpunkten. Så de problem jag befarade vid grovjusteringen visade sig inte på skjutbanan, hade justeringsmån kvar utan att vara nära ändläge för detta.

Sköt f.ö. guld på älgbanan senare och min första älg under älgjaktens första vecka.

Publicerat

OK.

Kul att det gick bra till slut.

Jag trodde du hade försökt skottställa vapnet men nåt botten på ratten redan tidigare, men det var bara vid "grovjusteringen" som det blev tokigt, vad menar du med grovjustering? Låter som det är nåt knas med metodiken du använder för att "grovjustera".

Kul med första älgen också, har precis själv tagit jägarexamen men inte hunnit va med ut och fällt nåt, ska bli kul att komma hem med kött till tanten och ungarna så man får känna sig som en riktig man....