Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Eftersök och dödsök gris 20120720

Featured Replies

Publicerat

Blev uppringd av en jaktkompis vid 22tiden igår. Han hade skjutit på en ensam vuxen gris intill en ärtåker. Grisen hade varit i rörelse vid första skottet och han kände att han kom lite långt bak. Han sköt då ett skott till snett bakifrån, men det tyckte han bommade helt. Han hade hittat lite bloddroppar strax efter första skottplatsen.

Vi tog Lina i band och började spåra. Gick som på räls i 200m men sen började hon ringa. Var rätt säker på hur långt hon var rätt så vi tänkte vända. Men så kom vi ut i en ledningsgata och då tänkte vi följa den tillbaka ca 50m för att ta om. Men så fick Lina slag och jag hittade då blod, var mycket tätare än i början så troligen hade vi stött upp den. Men vi tog tydligen spåret på fel håll. För jag släppte Lina som var rejält het nu. Men hon kom ingenstans mer än bort där vi tappat spåret. Men sen gör hon en båge och tar det på rätt håll. Upptag 100m bort. Står bra så vi går på direkt. Kommer in på 10m och avvaktar. Står under en stor tät gran. Ser en skymt när den gör ett utfall mot hunden men sen sticker den. Hon får stopp på den igen bara 70m bort. Nu står det ändå värre. Granplantering med meterhöga ormbunkar. Är inne på några meter och förstår att grisen är rätt dålig eftersom hunden ligger på på hårt. Men försvarar sig kan den. Två gånger rullar han Lina andra gången bara 3m framför mig. Men Lina bara öser på. Jag går ner på knä och drar dit en pärla snett bakifrån. Tar i ryggen så det blir lugnt direkt.

Totalt från skottplatsen till där jag sköt den är väl 500m. Var en galt på ca 70kg. Satt ett skott i buken och tarmarna hängde ut under. Kan va att han träffat med båda skotten. Var lite jobb med att dra ut den. Men jag hade ju tyvärr hunden att hålla reda på. ;)

När vi hade fått grisen till slakthuset så gick jag tillbaka mot bilen. Hade 20m kvar när det ringde. En påskjuten på åtel 1,5mil bort. Körde dit. Hade varit en ensam gris här också. Det var lite blod på skottplatsen och han trodde den vinklat in till vänster och där hade de gått och försökt spåra utan att hitta något.

Tog ut Funny som gick rakt bort från åteln men tyckte inte att hon såg så taggad ut så jag vände efter 25m. Gick in med henne till vänster där skytten trodde den gått men där var hon helt ointresserad. Lät henne gå ut igen hon gick rakt bort där åt hon började och 15m bortanför där jag vänt låg grisen död under en gran. Galt ca90kg. Hade tydligen stått lite snett för utgången var lite långt bak.

Publicerat

Härligt! :) Kul när det går bra :)

Publicerat

Gott att det gick bra :smile:

Publicerat

Du har då kul för jämnan...

Själv är jag rätt trött på semestern nu..

Varit en del e-jobb hemma tydligen men jag har för långt dit nu där jag sitter...

Jag avis.. nä.... :wallbash:

Hur som.. gott jobbat av tjejlaget och dess chaffis :thumbsup:

Publicerat

Verkar ha bra flyt för tillfället :wink: Här verkar alla som sitter och vakar skjuta allt för bra :dry:

Publicerat

Kul.att det går bra! Trodde jag skulle fått ett hyggligt smidigt dösök här om kvällen, men skytten hittade ju grisen på skottplatsen... Var hans första gris, vad jag förstod. Han skötte sig föredömligt och satt kvar tills han blev tillsagd att kolla.. :)

Publicerat

Du har då att göra, bra jobbat :thumbsup:

Har du testat Maja på någon av dödsöksgrisarna

Publicerat

Alltig roligt när det går bra :)

Publicerat
  • Författare

Nä har inte haft med henne. Har för liten bil. ;)

Kunde ju tagit med hemmetg torsdags men hade sett lite illa ut att prova när kompisen inte klarade med sin hund. I fredags var jag ju rätt säker på att behöva släppa så då tog jag inte med henne, annars hade ju dödsöket vi fick sen varit perfekt för henne.

Publicerat

Ska försöka fixa ngt enkelt för Maja ikväll... ;)

Publicerat
  • Författare

Ska försöka fixa ngt enkelt för Maja ikväll... ;)

Gör det för nu är hon nytränad. ;)

Har gått två korta spår med henne idag.

Publicerat

Gör det för nu är hon nytränad. ;)

Har gått två korta spår med henne idag.

Låter bra! Ska ut en runda i kväll.. Nyslagna vallar som ska bevakas... :)

Publicerat

Räv som kommer kan jag ta ;)

Publicerat
  • Författare

Nu har hon debutrat. Gick 40m efter en galt i en havreåker. Ett lätt spår att följa. Och lugn och fin när hon hittade grisen.

Publicerat

Kul.

Eftersökschampion nu då :lol:

Skickat från min LT18i via Tapatalk 2

Publicerat

En bra start :thumbsup: bara hoppas nästa har gått lite längre så svårighetsgraden ökar.