Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tjäderbiotop

Featured Replies

Publicerat

Är nykläckt som jägare och har blivit med i mitt första jaktlag på för mig nya marker.

Var och vandrade för att se om jag kunde hitta några intressanta områden för bla toppfågeljakt i vinter.

Hittade några toppätna tallar på äldre hyggen men ingen spillning i området.

Några tips på vad mera man bör titta efter/tänka på för att optimera sina chanser ?

Publicerat

Detta är något som Tjäder kan svara på..om han fortfarande är aktiv :smile:

Publicerat

Toppjakt innebär att finna öppna marker som håller fågel vintertid orre och tjäder kan ofta välja olika biotoper och orren finns det iregel mera av så denna är ofta enklare att finna. Orren verkar inte lika kräsen på biotop tjädern utan finns goda fågelår lite överallt öppna ytor hör toppjakten till för att få en chans att upptäcka fåglarna orren kan man rätt tidigt på hösten finna via sitt spel som hörs långt kalla klara mornar.

Tjädern är lite svårare att finna då den verkar mera kräsen på biotop och som regel är betydligt färre än orren. Sedan att tjädern dras till vissa biotoper innebär att stora arealer håller väldigt lite tjäder vintertid så sökande efter bra vintermarker för tjäder är inte enkel. Kartor och rutin vad tjädern brukar trivas samt massor av skidåkning är vad som krävs.

Eftersom det är ganska krävande att finna bra områden brukar flesta jägarna inte gärna berätta för alla vart man hittat bra ställen gäller speciellt tjäder då den ofta är lättjagad när man väl funnit den så är det förståligt att toppjakten blir lite hemlig :yes:

• 1 month later...
Publicerat

Skickar med en länk till en ganska intressant uppsats från Uppsala universitet. Kanske inte direkta svar på din fråga men ger en del information om var man ska leta efter de olika skogshönsen.

http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&ved=0CFMQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.ibg.uu.se%2FdigitalAssets%2F106%2F106048_nyberg-camilla-uppsats.pdf&ei=cYU0UKOSPKmC4gS9o4G4AQ&usg=AFQjCNEgu2Ugnu64wKr6O9V8ENOhJ2HWBg&sig2=IIWwjWmTvrFZVxC9a0A5SA

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Har blivit några turer nu med haglebössan efter skogsfågel dom senaste veckorna.

Min plan har varit att gå i genom tätingar vid öppna ytor,moss och kärkanter för att få uppflog.

Har till viss del lyckats,men pga kanske lite överförsiktighet från min sida har det inte smällt ännu.

Jag har fått 2-4st Orrar att lyfta på 4 timmars turer med ca 4-5km i benen.

Normal fågeltäthet för Västmanland,eller letar jag på fel ställen för årstiden ?

Några Tjädrar har jag inte sett ännu,men sett en del toppätna tallar på mossen.

Fel typ av biotop för årstiden att leta i kärrkanter efter Tjäder ?

Jaktena har främst bedrivits eftermiddag hittills.

Publicerat

Kärrkanter och andra områden med mycket bär känns väl rätt...

Publicerat

Låter som du hittat ganska rätt alla kantzoner är bra, men detta år är det magert med fågel i princip hela norden har föryngringen misslyckats så räkna med mycket gåend för att finna fågel speciellt utan hund!