Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Docter vs Zeiss

Featured Replies

Publicerat

Har fastnat för två stycken sikten, Docter Unipoint 2.5-10x50 med riktmedel 0 och Zeiss Victory Varipoint 2.5-10x50 med riktmedel 0.

Efter att ha läst och studerat dessa sikten är saken glasklar om att Zeissen är bättre, men den är Det värt dom extra pengarna?

Är synfältet så mycket större och kan man sitta så många fler minuter i skymmningen att zeissen är värd dom 7-8000 eller får man mer sikte för pengarna om man tar en Docter?

Publicerat

Har ett unipoint 1,5-6x42 med rm 4-0. Valde siktet då jag både går och vakar en hel del. Känns skönt att kunna vrida ner förstoringen då det är trångt och kunna vrida upp lite när jag vakar. Är ju förståss inget långhålls sikte men till "normal" jakt funkar det fint.

Doctern fyller mina behov och har aldrig kännt någon kväll att jag behövt åka hem "för tidigt" pga att det har varit svart i siktet.

Är det främst skymmingsjakt/vakjakt du ämnar använda det till?

Båda är bra sikten och du gör inte bort dig vilket du än väljer. Ta det som känns bäst och det som du tror på!

/ M

Publicerat

Zeissen större synfält har ett pris i form av oskärpa.

Zeiss har distingtare punkt med fler inställningssteg samt den justerar sig själv. UPs lägsta är aningen för ljust när man jagar i mörker för min smak, Docter classic:en är bättre i det hänseendet.

Ljustramsmitionen ska vara bättre på Zeissen men inget jag har upplevt vara nån begränsande faktor vid jakt.

Zeiss är bättre på en rad punkter men skillnaden är inte stor. Ska du huvudsakligen jaga i mörker så tycker jag att du i stället ska välja Docter Classic som är ytterligare nån tussenlapp billigare. En annan sak att betänka är att de flesta människor har olika syn d v s det som passar mina ögon behöver nödvändig inte passa dina så mitt råd är att låna hem ett sikte av var sort o testa själv när du har dem sida vid sida. Dock tror jag chansen är stor att du väljer Docter efter en sån jämförelse.

Publicerat

Har Docter Classic medförstorande hårkors eller är den lika smal hema tiden?

Publicerat

Jag vill minnas att det är medförstorande riktmedel men kolla på hemsidan...

http://www.docter-germany.de/en.html