Publicerat Juli 22, 201214 yr Har redan frågat i ett liknande inlägg men fick inte ut så mycket utav det, bara vilka vapen en del hade men inte varför dom hade dom. Så, Vilket vapen har ni? och varför? Vad finns det för för/nackdelar med dessa vapen?
Publicerat Juli 22, 201214 yr Jag har haft 3 t3, 2 sako 85 och har min andra r93 nu. bra vapen alla 3. T3 går ju inte att ladda uppifrån, vilket man sällan behöver, men dock ett - för min del. Senaste sako 85 ja hade var en finnlight i 308, med den nyare kolven. En snygg, lätt kvalitets bössa. Att jag kör med blaser nu är endast på grund av spänntangenten, och ett bra montage.
Publicerat Juli 23, 201214 yr Har nog min blaser för en bra repetering, smidig håller bra precision, enkelt skifta kaliber. Det röda kornet är bättre än det standard svarta! Redigerad Juli 23, 201214 yr med Pertan
Publicerat Juli 23, 201214 yr Har ju inte fått licensen på min än men jag valde mellan just dessa 3. Blev en Sako 85 black bear. Helt enkelt för att jag gillade den stocken bäst av alla orginalstockar. Både Tikkan och r93 tyckte jag kändes för glatta och plastiga. Sakon var bättre yta på och lite extra gummering. Ville ha öppna riktmedel och black bearens hade de bästa enligt mig.
Publicerat Juli 23, 201214 yr Valde Blaser pga smidiga pipbyten. Skickat från min ST17i via Tapatalk 2
Publicerat Juli 23, 201214 yr Alla tre är bra. Själv valde jag en Sako 85 Hunter för att jag villa ha en träkolv och lite plast i övrigt, längd anpassad låda och jag är inte så intresserad av pipbyten.
Publicerat Juli 23, 201214 yr Har haft både Blaser och Sako tidigare, och gillar bägge skarpt. Förutom den uppenbara fördelen med pipbytesmöjligheten på Blaser så tycker jag att uppspänningstangent känns riktigt bra. Rakrepeteringen har jag ingen större nytta av, men den är heller ingen nackdel. Jag har haft några R93:or tidigare men valde nu en R8 då den dels har framtiden för sig men också då den är lite mer ergonomisk än R93:an (på bekostnad av utseendet...). Trycket är också marginellt roligare på R8:an. Att det blev en trästock beror på att jag hatar att sitta med en plastdito då de dels är allmänt kalla men också tråkiga att titta på, om än funktionella. Eftersom Blasers standardträ är rätt trist så gick jag all in och satsade på en Attaché med grade 7-trä Hade också kunna tänka mig en Sako 85 av lämplig kvalisort - gärna en Classic i 270 Win
Publicerat Juli 23, 201214 yr Har haft både Blaser och Sako tidigare, och gillar bägge skarpt. Förutom den uppenbara fördelen med pipbytesmöjligheten på Blaser så tycker jag att uppspänningstangent känns riktigt bra. Rakrepeteringen har jag ingen större nytta av, men den är heller ingen nackdel. Jag har haft några R93:or tidigare men valde nu en R8 då den dels har framtiden för sig men också då den är lite mer ergonomisk än R93:an (på bekostnad av utseendet...). Trycket är också marginellt roligare på R8:an. Att det blev en trästock beror på att jag hatar att sitta med en plastdito då de dels är allmänt kalla men också tråkiga att titta på, om än funktionella. Eftersom Blasers standardträ är rätt trist så gick jag all in och satsade på en Attaché med grade 7-trä Hade också kunna tänka mig en Sako 85 av lämplig kvalisort - gärna en Classic i 270 Win Det DÄR är en förjävla snygg bössa må jag säga. Riktigt läcker kolv. Gillar detaljen med utskärningen mellan slutstycket och avtryckaren.