Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jaga på tomten..

Featured Replies

Publicerat

Halloj!

Jo, jag har en stuga en bit in i skogen.

Tomten är på ca 4000kvm, grannen (storbonde) jagar på sin mark, eller ja, ett jaktlag.

Jag har regelbundet besök av både räv och rådjur och nu undrar jag: ÄR DET OKEJ ATT JAGA DOM, på min tomt?

Sjyst sett mot grannen, alltså...

Såklart kan jag fråga honom, men jag frågar här först, det är roligare. :)

/Neiklot

Publicerat

Jag skulle säga att räv och kråkfågel i liknande är helt ok. Rådjur skulle jag nog vara lite försiktig med. Även om du har lagen på din sida åtminstone tills du fällt mer än marken kan anses bära. Och har du inte lockat så har du nog tyvärr lagen på din sida även då... Men mitt råd är alltså att låta bli rådjuren. Har du tur kanske du kan förhandla fram en deal. Avstå rådjuren ( som jag anser du bör göra ändå) mot att få jaga räv mm kanske tom gris på hans mark...

Publicerat

Ps jag tar för givet att det inte är detaljplanerat område...

Publicerat
  • Författare

Joo, ligger mitt i byn, gränsar mot Ica. ;)

Nej då, ingen fara.

600meter till närmsta granne och bara skog runt om, utanför detaljplanerat!

Ja, jag får väl ta mod till mig att krypa till korset.

Han är lite sniken av sig, roffar gärna åt sig för egen vinning men ge bort något annat, nää..

Men som sagt, han är ju storbonde.

Publicerat

Snålhet är ett tveeggat vapen... Var smart. Bockjakt kan ge honom klirr i kassan. Om du skjuter räv ökar du hans intäkter på rådjur... Det måste vara värt något för honom. En gris per år på hans mark? Eller en per X rävar? Eller har han grödor som behöver skyddas mot gäss, gris, duva etc? Kan ge intressant jakt! Men inled på taskigt sätt och han kan sätta taggarna utåt bara för sakens skull.

Publicerat

Det stora problemet är väl kulfånget men löser du det så är det inga problem ju. Sätt dig på taket så vinkeln är ner i backen! Sen kan det ju bli så med rådjursträff att djuret går in och dör på grannens mark och då måste du ju ha kontakt med honom oavsett. Jag har exempelvis 20 ha egen mark som jag jagar på det är 200 000 kvm men har ändå dialog med grannarna ifall skottet faller i kanten och djur går över.

Publicerat

Va fan! har du flyttat från elitbygden?

Publicerat
  • Författare

Ja, jag får väl ta ett snack med honom.

Duvjakten hade varit skoj, det jagar dom inte själva där. Gris finns det gott om (väldigt gott om!) så.. Ja, jag ska snacka med honom lite.

Ang. kulfånget så får lösa det. Ett torn eller liknande... eller sovrumsfönstret. ;)

Va fan! har du flyttat från elitbygden?

Ja, det blev lite hastigt och lustigt men vi var tvugna att flytta och valde då att flytta hemåt igen.

Publicerat

Skjut inte Tomten för f*n! Tårarna kommer flöda på barnakind till jul. :thumbsup:

Publicerat

Han är lite sniken av sig, roffar gärna åt sig för egen vinning men ge bort något annat, nää..

Men som sagt, han är ju storbonde.

Tråkig bild du har av storbönder... Utan bönder, såväl stora som små hade vi inte haft ett så rikt och välmående land som vi har!

Arrenderar själv min jaktmark av en "storbonde", troligen raka motsatsen till din bild av dessa, generös och vänlig på alla sätt och vis. Det är klart, han har ju aldrig haft anledning att känna av att jag skulle kunna ha en avog inställning till jordbrukare och det KAN ju spela in lite... Kanske värt att tänka på! :wink:

Publicerat

Tråkig bild du har av storbönder... Utan bönder, såväl stora som små hade vi inte haft ett så rikt och välmående land som vi har!

Arrenderar själv min jaktmark av en "storbonde", troligen raka motsatsen till din bild av dessa, generös och vänlig på alla sätt och vis. Det är klart, han har ju aldrig haft anledning att känna av att jag skulle kunna ha en avog inställning till jordbrukare och det KAN ju spela in lite... Kanske värt att tänka på! :wink:

Skrot och korn finns det gott om. och bönder som är givmilda och icke snåla när det gäller jakt eller annat får du leta länge efter..och när den väl är hittad ska man hålla hårt i hatten :thumbsup: skriver en som jobbat åt dessa storbönder :woot:
Publicerat
  • Författare

Hehe, det blev kanske lite fel.

Jag har arbetat åt bönder hela mitt liv, både små och stora, i skogen, i ladugården och åkern.

Inget illa menat mot bönder alls, flera av dom bästa av vänner är just bönder.

.. Just mot den här bonden så är det tyvärr så, att efter stormen Per var han och hans lakejer inne och plockade mina fingranar (10talet grova och raka fina spjut) utan att varesig fråga eller bjuda på whiskey..

När jag något år senare bad om lov om att få hugga ett björksnår i närheten av stugan (till ved) så gick det inte för sig alls, inte utan betalning.

Det var billigare att köpa in ett lass massaved..

Publicerat

Hehe, det blev kanske lite fel.

Jag har arbetat åt bönder hela mitt liv, både små och stora, i skogen, i ladugården och åkern.

Inget illa menat mot bönder alls, flera av dom bästa av vänner är just bönder.

.. Just mot den här bonden så är det tyvärr så, att efter stormen Per var han och hans lakejer inne och plockade mina fingranar (10talet grova och raka fina spjut) utan att varesig fråga eller bjuda på whiskey..

När jag något år senare bad om lov om att få hugga ett björksnår i närheten av stugan (till ved) så gick det inte för sig alls, inte utan betalning.

Det var billigare att köpa in ett lass massaved..

Då blev det ju en annan femma, din granne är alltså en skitstövel, skitstövlar finns ju inom alla yrkeskategorier och därmed också bland storbönder.

Publicerat

På ett ungefär var i Kyrkhult finns denna storbonde? Om man får fråga.. :)

Publicerat
  • Författare

På ett ungefär var i Kyrkhult finns denna storbonde? Om man får fråga.. :)

Ingenstans - stugan ligger söderut, mellan Svängsta och Asarum.

Mer än så säger jag inte. Kanske är du? ;)

- - -

Vi bor mitt i Kyrkhult (100meter till Kyrkan) - stugan är arvegods. :)

Publicerat

Ahh,, okej, nej, på det hållet vet jag inte vem det kan vara, tänkte om det var i Kyrkhult.. :)

Publicerat
  • Författare

Är du Kökholtabo? :)

Publicerat

Nää, men har bott i en av grannbyarna större delen av mitt liv, så Kyrkhult känner man väl till hyfsat bra..

Publicerat

Du kan väl berätta hur det går. Lyckas du få till någon överenskommelse? Eller kör du på ändå...

Publicerat
  • Författare

Jag har inte vågat ta tjuren vid hornen ännu, tänkte dra inom gården på fredag.

Återkommer med resultat. :)