Publicerat Juli 23, 201213 yr Ny på ännu ett forum, det gäller att hålla ordning på alla lösenord m.m. Till saken, Sålde alla mina jaktvapen i helgen, men saknar redan 22lr. Hade ett Brno mod 1, med gillade inte avtrycket. Tryckpunkten var svår att hitta, gick trögt hela vägen så det var lätt att klämma av ett skott av misstag:-), sen var den väl använd. Har hittat ett Marlin m60 som inte var så kostsamt, undrar nu om Marlin är det något att satsa på, den är ju halvautomat och sånt kan ju krångla. Fungerar det bra och håller har jag hellre m60 halvautomat än en repeter. Jag gillar långa tunga vapen helst med bäverkolv, men sånt finns inte att hitta idag, särskilt bland kaliber 22. JanneÖland!
Publicerat Juli 23, 201213 yr Författare Vore kul att höra från någon om Marlin m60 eller utav någon annan av halvautomaterna som Marlin har i sitt sortiment. Finns ingenting alls på svenska hemsidor om tex m60. På You Tube finns desto mer av halvgalna Amerikanare som skjuter vilt omkring sig med m60. Men någon som har en Marlin, måste finnas några stycken, kan väl ge en åsikt om kvalitet, skjutegenskaper m.m.
Publicerat Juli 24, 201213 yr Samma typ av vapen som Ruger 10/22, Remington 597 eller vad den nu heter, billighetstillverkande halvautomater för nöjesskytte och kanske lite jakt, trycke- tveksamt funktion- säkert helt ok, det är en beprövad mekanism precision- varierande med risk för att vara kass Köp en 10/22 istället o njut av att det finns prylar på "förbättringsmarknaden" att köpa om lusten faller på. En bra 10/22 är nästan lika bra som en standard bultpang, men i en del avseenden roligare. /Christian
Publicerat Juli 24, 201213 yr Författare Tackar för det svaret. Kollade vad som finns att köpa till och det som mest talar för Rugern i mitt fall är det finns lösa kolvar till hyggligt pris. Jag gillar långa breda kolvar, fast inte helstock. Sen fanns det massor annat i reservdels väg. Verkar som det är mycket plast i Rugen, det är kanske inte så kul. Marlinen verkar bestå av mer stål direkt, så att man inte behöver gradera upp sig till ståldelar, som det är till Rugern. Men plast fungerar säkert bra det med :-(. Rugern är någon tusenlapp dyrare också, men Christian, du menar att Rugern är så mycket bättre att den är värd minst tusen kronor mer? Kollar man Amerikanarna på You Tube gillar flertalet Marlinen mest, men mycket därför för att den är tillverkad där troligen.
Publicerat Juli 24, 201213 yr Jan, valet är ditt, Ruger 10/22 har en djungel av tillbehör för att det är den mest populära rf halvisen i staterna, om det hade varit Marlin så hade den haft mest prylar, enkel logik. Plast är det i många vapen idag, att acceptera eller byta ut, för min del är det skit samma om det är gjutna produkter av plast eller stål, det är lika själlöst vilket som, de fyller sin funktion och det väl. Tycker nog att du skall se igenom lite 10/22 filmer på dintub och se om det ändrar din preferens i frågan. /Christian