Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nytt drevjakt/älgjakt sikte

Featured Replies

Publicerat

Har idag en hawke 1-4 som förvisso funkat fint under något år, men funderar om det inte är dags att byta upp sig.

Ibland känns det som man skulle önska ytterligare ngn förstoringsgrad under älgjakten (1,5-6), men man tappar ju en del i synfältet inför korthålls skyttet..

Kikat lite på Nikon monarch E 1,5-6 (belyst) (7400:- på handladigitalt) som det tidigare talats ganska gott om här på forumet...

Tankar om andra märken och förstoring??

Maxtak 8000 :-

Eller borde man sikta in sig på ett beg av de Europeiska märkena istället, såg en SB för runt 8000 och en Dokter för 6000 på Torsbo, om jag inte minns fel, kanske ngn som har ngt vettigt till salu..

Släng gärna iväg ett PM om ni har något intressant liggande..

Skall helst vara belyst, gärna med ngn form av grövre stolpar som funkar även om man missar vrida på belysningen...

Publicerat

Har Nikon 1.5-6x42 Icke Belyst och är nöjd med mitt, riktigt nöjd faktiskt!

Publicerat
  • Författare

Tack för svaret NiKKEE!!

Ngn som har ett likadant, fast belyst?? Är belysningen såpass kraftig att den funkar på dagen, eller bara i gryning och skymning...

Publicerat

Nikon skulle jag inte lägga pengarna på en kusinen köpte för ett tag seda en ny svindyr nikon likaså han kompis bägge var trasig efter några veckor han höll ett tiotal skott den andra var trasig vid leverans.

Publicerat

Har Nikon 1.5-6x42 Icke Belyst och är nöjd med mitt, riktigt nöjd faktiskt!

samma här,riktigt nöjd med mitt...

Publicerat
  • Författare

Just nu lutar det nog åt ett Meopta 1,5-6x42, detta trots ögonavståndet (85-94 om jag inte missminner mig).... Var och kände på ett idag och dagbelysningen kändes riktigt bra. Men har ingen riktig brådska, så suger lite på det och ser om de dyker upp något beg. som faller i smaken...

Publicerat

Riktigt nöjd med mitt 1.5-6 meopta. Upplever inte ögonavståndet som problem

Publicerat

Jag köpte ett Ultimax6 för ett par månader sedan, de ligger på 8000. Fantastiskt bra optik, 1-6 förstoring med ren siktbild. Nackdelen är att det belysta riktmedlet inte är tillräckligt starkt för att kvalificera som dagbelysning. Ska du ha det som rent drevjaktsikte, kan Helia vara ett alternativ (men kostar 10k), som nämnts är också Meopta bra prylar. Många är också nöjda med Vortex Viper som ligger i bra prisklass, har själv inte testat dem ordentligt. För mina syften, att både vara fri från tunnelseende och ändå kunna gå upp på 6x, hittade jag bara Swarovski som ett bättre - men betydligt dyrare - alternativ.

Men som du säger, kan du invänta rätt läge på beg marknaden gör du alltid en bättre affär!

Publicerat
  • Författare

KIkade även på Ultimax6, men likt andra sikten med medförstorande riktmedel såg stolparna lite klena ut vid riktigt låg förstoring.. det kanske var dina bilder som låg ute för ett tag sedan? Kikade även på ett beg Helia (tror jag att det var) på Torsbo, Fick samma känsla där.. Har inte kikat på ngt Ultimax6 live... Funkar då inte belysningen på dagen känns det som man tappar litet av funktionen som drevjaktssikte.. Är stolparna lika klena som det såg ut, eller ljuger bilderna lite...?

Kikade även på Vortex innan jag bestämde mig för -6, tror inte att de har ngt sikte i det spannet..

Upp till 10k, är jag inte beredd att gå.., känner att jag stretchar mig tillräckligt när jag sträcker mig till 8k

Siktet skall kunna användas som drevjaktsikte vid grisjakter, men även kunna följa med på älgjakten (lite större möjligheter att räkna taggar och mera bekvämt skjuta på lite längre håll med -6 än -4 tänkte jag)

Vore inte dumt att kunna känna på ett Ultimax6 live, men än så länge känns faktiskt Meoptan som ett bra val...

Publicerat

Bilden ljuger lite, stolparna är inte så klena. Men är du ute efter ett dagbelyst riktmedel, är det inte detta du ska ha. Jag hade liknande kravbild som du beskriver, vilket i regel innebär att man får kompromissa med något. Skulle du ha vägarna förbi av någon anledning, är du självklart välkommen att känna på det. Men jag tror knappt jag har hört någon som varit missnöjd med Meoptan heller, så du sitter nog i den där ganska sköna sitsen att tvingas välja mellan några goda ting... :happy:

Publicerat
  • Författare

Ja helt klart!! i-landsproblem får man nog allt kalla det hela :smile: Tack för trevliga inlägg och åsikter!!

Publicerat
  • Författare

F.ö. har Delta (Polen) tillverkat en del hyfsade handkikare genom åren, bara det att de tre- till femdubblat priset och sänkt kvaliteten iom sin marsch in i "premiumsegmentet". Och kikarsiktena har fått uselt betyg av alla seriösa testare. Ifall du kunde få de polska zloty-priserna i svenska kronor (runt 2000) skulle det fortfarande vara ett "Nja..."

--Detta skrev Mats i en tidigare tråd på robust...

Publicerat

Om du vill beställa från USA så kan du ju få det lite billigare. Ex http://www.handladigitalt.se/leupold-vx6-16x24-belysta-tyska-4an-riktmedel-kikarsikte-p-6002.html

Detta http://theopticzone.com/products-page/rifle-scopes/leupold/leupold-vx6-rifle-scopes/leupold-vx-6-1-6x24-cds-illuminated-german-4-matte/ har du hemma för under 8000:- inkl tull, moms mm om jag räknat rätt(ca 7800:-)

Tror det är ett riktigt fint drev/älgsikte. Litet och smidigt med bra zoomomfång. Ska väl vara fin optik i dessa oxå dock ej tittat i dem.

Publicerat
  • Författare

Om du vill beställa från USA så kan du ju få det lite billigare. Ex http://www.handladig...kte-p-6002.html

Detta http://theopticzone....german-4-matte/ har du hemma för under 8000:- inkl tull, moms mm om jag räknat rätt(ca 7800:-)

Tror det är ett riktigt fint drev/älgsikte. Litet och smidigt med bra zoomomfång. Ska väl vara fin optik i dessa oxå dock ej tittat i dem.

Inget dumt alternativ...

Vad ligger tull o moms på?

Hur lång tid tar det att få hem grejorna?

Sen är det ju klart att krånglar det, är man utan sikte ett tag... , men det tål allt att tänkas på...

Tack alla för de nya tipsen!

Publicerat

Man brukar väl säga att man får gångra summan med 1.3 för att få tull och moms. På ett ungefär. Sen några hundringar i frakt. Tiden vet jag inte riktigt men någon vecka får man säkert räkna med. Typ 3v skulle jag tippa. De hade nu 9% rabatt på hela beställningen. Leupold har ju bra garanti så de är ju fina att beställa från USA

Publicerat
  • Författare

Sådär..... slut på funderingar och velande...

Köpte ett Meopta 1,5-6x42 igår, var även en sväng på banan och sköt in och lekte lite.. Kändes riktigt bra!!

Publicerat

Tror defenitivt du gjort ett bra val. Bra allroundsikte :smile: