Publicerat Juli 23, 201214 yr Jag har en vän som vill ta jägarexamen. En intensivkurs är inte hans första prioritet utan en ordentlig genomgång med ett vettigt upplägg, inklusive vettig skytteträning med instruktör. Nu känner jag inte till kursledare runt Lund och undrar om någon på forumet har en kurs som de kan rekommendera. Studiefrämjandet har han tittat på men även där vet jag inte hur kurserna ser ut och vilken kvalitet det är på kursledarna. Har ni någon kurs/kursledare som ni skulle kunna rekommendera runt Lund?
Publicerat Juli 24, 201214 yr Studiefrämjandet är Jägareförbundets bildningsförbund så deras kvalitet ska/bör vara mycket bra. Nu kan jag inte svara för hur det ser ut i Lund men i andra regioner ( Jämtland bland andra) har vi ett mycket bra samarbete mellan förbunden med välutbildade och erfarna ledare. / Thomas
Publicerat Juli 24, 201214 yr Författare Det finns en del privata aktörer som jag har fått allt annat än förtroende för samt en del som verkar enormt duktiga och kompetenta i det området där jag finns/övningsskjuter, därav frågan.
Publicerat Juli 24, 201214 yr Det finns en del privata aktörer som jag har fått allt annat än förtroende för samt en del som verkar enormt duktiga och kompetenta i det området där jag finns/övningsskjuter, därav frågan. Att du inte själv lär ut till din vän? skyttet kan ju vara en sak iuf när det gäller hagel. Men ta med han ut i skog och mark så han får se spårstämplar på rå kontra dov. Och lär ut vad djuren äter och när sen hyr ni älgbanan och skjuter tills det sitter..visa hur han skjuter in bössan vad o tänka på m.m..vips så kan ni jaga ihop
Publicerat Juli 24, 201214 yr Författare Tanken är god och som lärare har jag inga pedagogiska svårigheter men jag tror att det ger väldigt mycket att gå en kurs med fler personer som är i samma situation. Man får inte samma dynamik två personer som man får på en grupp om 10-12 pers. Olika människor tänker och olika och frågar på olika saker, det ger en överinlärning och en djupare förståelse. Han är inte dum i tummen och hade säkert kunna plugga in böckerna och kunskapen på egen hand för att sedan ta proven men jag tror på kursverksamheten. Att sedan ha en grupp som träffas oavsett om jag kommer eller inte ger också lite motivation. Det är annars lätt att ringa och säga att något har kommit emellan, vi tar det nästa vecka och då är risken att man tappar gnistan. Jag har redan erbjudit honom att få följa med så ofta han vill, och det kommer säkert flera tillfällen under innevarande jaktår. Även skyttet hade jag klarat av att handleda honom i då jag har instruktörsutbildning sedan många år tillbaka, lite ringrostig men det hade nog funkat det med, men även där tror jag på gruppdynamiken. OM det blir problem eller han har frågor kan vi klart hjälpas åt att rätta till det om eller när det kommer.
Publicerat Juli 24, 201214 yr Jag gick genom studiefrämjandet, kanonbra! Den kursen finns ju webbaserad också. Vi var nog 10-12 stycken. En liten del var väl läsa bok, sen var det mycket frågor och disskusioner. Jättetrevligt. Sen när alla var klara med teorin hade vi några tillfällen med träning på duvor. Men jag föredrar träning hemma. I alla fall jag tyckte de var jobbigt i början med att alla titta på så hade man 6 skott sen va de 10 till som skulle skjuta och sen 6 skott.
Publicerat Juli 24, 201214 yr Författare Ja, jag tror på konceptet studiecirkel. Jag har sett cirkelledare som lämnat 15 "elever" på ordinarie skjuttid på älgbanan utan förvarning för att sedan åka och hålla cirkel med en annan grupp. Ingen hjälp till instruktioner, ingen som kan svara på frågor och peppa i fikarummet, ingen som kan hitta troliga orsaker till bommar osv. Tråkig ledning helt enkelt. De ordinarie skjutledarna arbetade som slavar och försökte hjälpa alla men det blev trots detta irritation bland de ordinarie skyttarna när 15 personer som behövde extremt mycket instruktioner var före i kön. Det var en kursledare som inte var så "bra" i mina ögon. Därav frågan: Vilka cirklar är bra i Lundområdet?
Publicerat Juli 24, 201214 yr Tanken är god och som lärare har jag inga pedagogiska svårigheter men jag tror att det ger väldigt mycket att gå en kurs med fler personer som är i samma situation. Man får inte samma dynamik två personer som man får på en grupp om 10-12 pers. Olika människor tänker och olika och frågar på olika saker, det ger en överinlärning och en djupare förståelse. Han är inte dum i tummen och hade säkert kunna plugga in böckerna och kunskapen på egen hand för att sedan ta proven men jag tror på kursverksamheten. Att sedan ha en grupp som träffas oavsett om jag kommer eller inte ger också lite motivation. Det är annars lätt att ringa och säga att något har kommit emellan, vi tar det nästa vecka och då är risken att man tappar gnistan. Jag har redan erbjudit honom att få följa med så ofta han vill, och det kommer säkert flera tillfällen under innevarande jaktår. Även skyttet hade jag klarat av att handleda honom i då jag har instruktörsutbildning sedan många år tillbaka, lite ringrostig men det hade nog funkat det med, men även där tror jag på gruppdynamiken. OM det blir problem eller han har frågor kan vi klart hjälpas åt att rätta till det om eller när det kommer. Ahh men hursom haver så lär det bli en jägare till, vägen dit är en sak
Publicerat Juli 24, 201214 yr Okey, vi hade en som höll i teorin, sen kom examinatiorn när vi gjorde teorin och det var med honom vi fick träningsskjuta. Men det tycker jag var värdelöst. Det var typ 3 saker han sa: Kindkontakt, bom och träff. (Som om man inte ser det själv?) Jag åkte och tränade privat, flyttade om min ena fot och sen blev det lerkross av alltihop. Inget som examinatorn ens påpekade vid de tillfällen ja "träna" me honom. Här håller skjutbanorna i träningsträffar för enbart de som ska ta jägarexamen, med instruktör, både på älg och duvor. Går man in på skjutbanornas hemsidor brukar de även annonsera om helgkurser i skytte. Några banor har så en examinator kommer som avslutning. Har du kollat runt?