Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

102 grs sako laddning 30-06

Featured Replies

Publicerat

Hej! har följt detta forum länge och har nu själv börjat handladda lite smått. :biggrin:

Nu till mitt problem jag och mina farbröder köpte tillsammans för att få ner priserna en mängd kulor, krut och tändhattar.

I tron om att min yngsta farbror som basunerade ut att han hade kört med en viss laddning i en herrans massa år så fick han stå för inköpet.

Sen kom grejerna vilket var sako 102 grains hp kula, viht n140 och federal large rifle magnum primers.

Så jag ställde frågan vad startladdningen var och maxladdningen. fick då till svars att han brukade köra med sakos 308w laddning :huh:.

han äger själv 30-06 och om han kör med den laddningen är väll okej för mig men jag känner mig inte säker då det är annan kaliber.

så jag har sökt på nätet men inte hittat nån laddning för denna kula med eller utan magnumhattar.

men jag hittade att lapua hade laddata för 100 grains hp kula och tidigare även en 105 grains hp fast båda med vanliga hattar.

så jag undrar om jag törs köra någon av startladdningarna och sen jobba mig uppåt eller om jag ska skita i magnumhattarna och köpa vanliga?

Publicerat

Läs på om följderna, de potentiella av att underladda ammo,

SED

http://www.reloadammo.com/liteload.htm

http://www.shootersforum.com/handloading-procedures-practices/13083-loading-density-secondary-explosion.html

"Test subject was a 6.5x55 Swede Mauser. These normally start out with very long throats, and get longer due to wear from steel-jacketed military bullets.

Anyway - can't remember the magazine, but some rather startling pressures were produced.

The culprit, apparently, is that the primer can break the bullet free of the case, toss it into the throat, then there is a slightly delayed ignition of the powder. What you have is suddenly a lot more case capacity than you need, because the bullet has moved forward out of the case. This will cause a pressure drop, or delay in ignition, because the burn rate of smokeless powder does change due to the confinement.

Anyway - powder burn catches up, and bullet is stuck in rifling, not good.

A revolver basically has the same problem of a long throat (or freebore if you will).

I am not aware of anyone duplicating this with short throated rifles.

Yes, it's difficult to duplicate, but long throats and low powder charges can certainly cause very erratic ballistics.

The guy shooting light loads in the .45 Colt with 296 is luck to have all of his fingers."

Med andra ord att ladda 30-06 med en lätt kula, magnumhattar och en laddning för 308 Win,

är korkat, farligt och inte bara för skytten utan för andra också.

/C

Publicerat
  • Författare

precis den slutsatsen jag själv tagit och därför inte valt att ladda efter hans recept.

Det jag däremot skulle vilja veta om jag törs använda någon av startladdningarna hos Lapua eller ska jag skrota projektet helt och börja om med kulor och tändhattar som man hittar laddata till?