Publicerat Juli 25, 201213 yr Läste en artikel i någon jakttidning för ett tag sedan... tanken var att man skulle använda sig av tryckluft för att lätta skinnet från köttet, o lite nyfiken blev man ju. testade det hela på en vildsvinsgalt i förra veckan, tyckte att det underlättade betydligt. Inte för att skinnet trillade av efterår, men det underlättade när man skulle flå. Ett litet stick i höjd med lättklövarna och sedan bara "blåsa" på!
Publicerat Juli 25, 201213 yr Har slaktat väldigt mycket får och använde tryckluft å blåsa upp dem med och det underlättat väldigt mycket! Skickat från min X10i via Tapatalk 2
Publicerat Juli 25, 201213 yr Hm, menar ni att man blåser in under skinnet eller blåser upp hela djuret?
Publicerat Juli 25, 201213 yr Hm, menar ni att man blåser in under skinnet eller blåser upp hela djuret? Under skinnet, sticker ett litet hål vid ena smalbenet bak och blåser i luft. Skickat från min X10i via Tapatalk 2
Publicerat Juli 25, 201213 yr Under skinnet, sticker ett litet hål vid ena smalbenet bak och blåser i luft. Skickat från min X10i via Tapatalk 2 Okej, ja man får väl prova nästa gång.
Publicerat Juli 25, 201213 yr Kan vara värt att ägna en stilla tanke åt vilken filtrering man har av luften innan man blåser in allsköns bakteriehärdar mellan hinnorna med 6 bars tryck..
Publicerat Juli 25, 201213 yr Hmmm, kanske ska koppla bort dimsmörjaren...finns ju bra filter till tryckluft, men vad tar dom bort??
Publicerat Juli 25, 201213 yr Kan vara värt att ägna en stilla tanke åt vilken filtrering man har av luften innan man blåser in allsköns bakteriehärdar mellan hinnorna med 6 bars tryck.. Håller helt klart med! Det är många kompressorer som inte är helt täta utan skickar med en del olja i luften. dessutom är det många som har ett smörjsystem för att skona luftverktygen. Och olja från en gammal kompressor = bakterier. På jobbet använder jag friskluftmask var dag och det är ett speciellt luftsysten med 100% täta kompressorer + många filter och speciella slangar och kopplingar. Att andas luft från en vanlig kompressor vore helt otänkbart. Så jag kommer fortsätta att flå som vanligt. En bra flåkniv är värt att investera i och den sprider inga bakterier om den tvättas och sköts rätt. Slidan till den vanliga jaktkniven är en annan bra bakterie spridare.... Hur mkt man än gnor av kniven i skogen efter att man passat sin "bukskjutna" bock eller vad det är som ligger så får man med bakterier som sätter sig i slidan och ökar o ökar... Så därför rekomenderar jag knivar med plastslida då dessa går utmärkt att diska. Vi får aldrig glömma bort att det är livsmedel vi handskas med.
Publicerat September 22, 201213 yr Tips till er som hänger med viltsäck. Hittar ni inte säcken så kan ni utmärkt använda ett påslalan som träs över djurkroppen och försluts i öppningarna. Sen är det bara att slänga in i tvättmaskinen och använda igen nästa gång.