Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Sår vid ändtarmsöppning :/

Featured Replies

Publicerat

När jag vakna i morse hade helt plötsligt tiken ett litet hål ett par cm från ändtarmsöppningen. Verkar lite irriterat men hon har väl legat och slickat hela natten. Gick på morgonpromenaden och som vanligt har hon problem att skita pga allt gräs/trä i avföringen. Hon äter pinnar som godis :wacko:.. verkar dock inte ha nått med ändtarmen att göra utan mer som ett rejält sår. Mycket mysko eftersom hon inte gjort sig illa vad jag vet. Nån son varit med om nått liknande? Tänkte ge det en dag innan jag åker in med hon

Publicerat

Fistulerande analsäcksbursit ('brusten analsäck')...dvs en infekterad analsäck där infektionen ätit sig ut genom körtel och hud på sidan om den normala utförsgången från analsäcken. Behöver behandlas...ofta är det också fullt i 'den ännu ej fistulerade' analsäcken på andra sidan...kontakta veterinär.

Publicerat

Fistulerande analsäcksbursit ('brusten analsäck')...dvs en infekterad analsäck där infektionen ätit sig ut genom körtel och hud på sidan om den normala utförsgången från analsäcken. Behöver behandlas...ofta är det också fullt i 'den ännu ej fistulerade' analsäcken på andra sidan...kontakta veterinär.

usch det där lät illa :sad:
Publicerat
  • Författare

Japp gjorde det direkt efter jag skrivit inlägget. Blir veterinären idag.

Att man inte märkt något är ju jävla underligt .....

Tack för hjälpen iaf

Publicerat
usch det där lät illa :sad:

Nja...så farligt är det inte...ganska vanligt. Den brustna analsäcken brukar oftast läka ihop med rejäl ärrbildning / hopskrumpning...och då brukar den sluta krångla framöver...när det enbart återstår ett bindvävsärr istället för aktiv körtelvävnad :)

Publicerat

Fick det där på min ena i fjol, läkte bra inga konstigheter!

Det som störde var att jag inte sett något innan, nä jag såg inget och han var inte synligt irriterad, värst var nog tankarna, då jag sysslat lite med schäfer så var första tanken fistelgångar!

Publicerat
  • Författare

Mmm var mycket riktigt brusten analsäck och den andra på god väg så tur jag for in direkt. Har inte heller märkt något. Dom är tuffa dom små liven. Hon hade lite irritation för en månad sen. Avmaskade och problemen försvann. Trodde jag :/. Jaja 10 dagar antibiotika så ska hon va som ny.

Publicerat
Fick det där på min ena i fjol, läkte bra inga konstigheter!

Det som störde var att jag inte sett något innan, nä jag såg inget och han var inte synligt irriterad, värst var nog tankarna, då jag sysslat lite med schäfer så var första tanken fistelgångar!

Ja...'cirkumanalfistlar' på schäfer...det är en betydligt tråkigare sjukdom :(

Publicerat
  • Författare

Idag ser det väldigt kladdigt och äckligt ut. Kan man tengöra lite försiktigt med vatten eller hur har ni gjort?

Skickat från min LG-P990 via Tapatalk 2

Publicerat
  • Författare

hon vägrar skita. 2 dygn sen senast och då har jag sprungit timmar i skogen :(. Gör säkert för ont men ifall hon inte skiter imorgon kanske jag kan ge nått som får fart på det hela? Så hon bara måste :)

Publicerat

Ring behandlande veterinär för råd! :)