Publicerat Juli 27, 201214 yr Hörde av en eftersöksjägare att han och flera andra hade dåliga erfarenheter av slug på gris. Han hade använt det tidigare vid eftersök men nu slutat med det helt. Anledningen var att vid skott snett framifrån/bakifrån så tenderade kulan att ändra bana efter att penetrerat skinnet och istället för att gå in i vitala delar "vandrat" längsmed skinnets insida. Är det fler som haft dåliga erfarenheter? Tänkte bl.a. med tanke på utdrag jag hittade på en sida där studiefrämjandet och jägareförbundet framhäver slug som "oerhört effektiva mot påskjutna, skadade svin" http://www.jagareforbundet.se/halland/varberg/vildsvin.htm Jag har inte en tanke på att börja använda slug utan är bara nyfiken. Samt tycker det är oroväckande att sådan information om sluggens förträfflighet ligger ute ifall det finns stora risker med att sluggen misslyckas med sitt syfte.
Publicerat Juli 27, 201214 yr Utan att ha fakta...... Sluggen har ju en relativt låg hastighet och väldigt stor yta(kulspets). Så jag kan mycket väl tänka mig att skott snett framifrån som tar i tex bogblad inte "orkar" tränga igenom bogbladet utan "studsar ifrån" och fortsätter längs med kroppen i vävnaden i stället. Skott som är lite mer sidoskott orkar bättre att tränga igenom. Kanske sikta mer i stickhålet vid skott relativt framifrån? Bara en fundering
Publicerat Juli 27, 201214 yr Har gjort den iaktagelsen med, även om den sitter rätt i kroppen kanar den omkring så man aldrig vet var man har sårkanalen. Brenneke är på den punkten en aning mindre usla än sluggar men det är då inget man hoppar jämfota över. Lägg sedan till att de studsar som studsbollar vare sig de träffat eller ej gjorde att jag la ner konceptet helt och kör med en drilling eller dubbelstudsare i stället. /T