Publicerat Juli 27, 201213 yr Har en Sako med kompositstock. Vissa gånger när jag sitter och skjuter så ha träffbilderna inte motsvarat "förra gångens" skjutning. Jag har gjort antagandet att jag inte lyckas ta rekylen på samma sätt som sist. Nu har jag gjort en total rengörning och översyn på bössan. Bla så plockades den ner i delar och jag passade på att även bädda. I samband med det så såg jag att plasten i framstocken såg ut att vara "hammrad" där fästpunkten till vapenremmen finns. Det ser ut att vara tilltaget avstånd mellan pipan och framstocken. Svårt att mäta men uppskattningsvis är det ca 3-5 mm fritt utrymme inne i stocken. Så jag började fundera lite på hur det kan komma sig. Efter visst klurande så har jag kommit fram till att jag förmodligen haft stöd lite långt fram vissa gånger. Dvs att skjutstödet ligger an mot framstocken strax bakom remfästet. Nu är ju framstocken rätt "mjuk" och har förmodligen orkat in hela vägen mot pipan när jag skjuter med skjutstödet. Har också märkt att om jag tar ett "jägarmässigt" stöd så skjuter bössan tätare än i skjutstöd. Antar att ev stöd måste tas innom 1 dm från lådan för att inte pipa och stock ska "slå ihop". Är det någon fler som sett liknande tendenser eller dragit liknande slutsatser om sin kompositstock? Eller tänker jag fel och ska fortsätta leta fel i skytten när en laddning går från ca 15-20mm spridning till 6-tom 8cm vid ett annat skyttetillfälle?
Publicerat Juli 27, 201213 yr Trots att jag inte är någon älskare av dessa syntetkolvar så tvivlar jag starkt på att stocken och pipan skulle slås ihop om du håller längst fram på stocken. Syntetkolvar är väl såpass kompakta så den ska väl inte böjas för att du håller längst fram så att den går ihop med pipan. Jag köper då inte den teorin.
Publicerat Juli 27, 201213 yr Författare Trots att jag inte är någon älskare av dessa syntetkolvar så tvivlar jag starkt på att stocken och pipan skulle slås ihop om du håller längst fram på stocken. Syntetkolvar är väl såpass kompakta så den ska väl inte böjas för att du håller längst fram så att den går ihop med pipan. Jag köper då inte den teorin. Det är inga problem att greppa över pipan, stocken och klämma ihop dom.... Rätt mjuk i framstocken. Kring lådan och bakåt känns den betydligt stabilare. Framstockens uppbyggnad... Fästpunkten som blivit påverkad...
Publicerat Juli 27, 201213 yr Författare Öppen: Hopklämd: Att framstocken är lite väl mjuk, är faktiskt den enda naktdelen jag har hittat med kompositkolven. Har någon bössa med träkolv och den måste man nästan kolla 2-3 gånger om år om den slagit sig eller något. + Att dom blir snabbt riktigt fula när man rör sig i skogen....
Publicerat Juli 27, 201213 yr Be någon kolla om pipan är friliggande när du intagit skjutställning! Om pipan ligger emot får du träfflägesförändringar men det är väl inget tryck ovanifrån när du skjuter? Håller du om pipan och trycker ned? Annars har ju inte underlaget den inverkan att trycka ihop eller missförstår jag dig? Trycker du själv ned bössan i underlaget? Tummen ovanpå pipan när du ska skjuta är INTE bra! Lägger du rembygeln i underlaget? Det kan säkert inte vara bra. Jag har sett flera märkliga skott då skytten har lagt pipa eller stock mot något hårt. Bössan studsar konstig eller nått. Borde inte vara så för kulan har redan lämnat loppet när studsen kommer om man håller stocken mot något, pipan är en annan sak, men det blir ofta så. Lika så blir det ofta förändringar, små, om man skjuter på friare hand än när man sitter i bänk. Därmed inte sagt att de flesta skjuter bättre med friare stöd, snarare tvärt om. Lägg något mjukt mellan bössan och stödet. Jag trodde ett tag, under flera år, också att jag inte var bättre och upptäckte sedan att kvaleliten på kikaren inte var den bästa. Nu får jag jämnare träffbilder. Ligger skillnaden i var du skjuter, vilken typ av stöd du har? Andra tänkbara fel kan vara ammunitionen, fästena, kikaren osv.
Publicerat Juli 27, 201213 yr Författare Be någon kolla om pipan är friliggande när du intagit skjutställning! Om pipan ligger emot får du träfflägesförändringar men det är väl inget tryck ovanifrån när du skjuter? Håller du om pipan och trycker ned? Annars har ju inte underlaget den inverkan att trycka ihop eller missförstår jag dig? Trycker du själv ned bössan i underlaget? Tummen ovanpå pipan när du ska skjuta är INTE bra! Lägger du rembygeln i underlaget? Det kan säkert inte vara bra. Jag har sett flera märkliga skott då skytten har lagt pipa eller stock mot något hårt. Bössan studsar konstig eller nått. Borde inte vara så för kulan har redan lämnat loppet när studsen kommer om man håller stocken mot något, pipan är en annan sak, men det blir ofta så. Lika så blir det ofta förändringar, små, om man skjuter på friare hand än när man sitter i bänk. Därmed inte sagt att de flesta skjuter bättre med friare stöd, snarare tvärt om. Lägg något mjukt mellan bössan och stödet. Jag trodde ett tag, under flera år, också att jag inte var bättre och upptäckte sedan att kvaleliten på kikaren inte var den bästa. Nu får jag jämnare träffbilder. Ligger skillnaden i var du skjuter, vilken typ av stöd du har? Andra tänkbara fel kan vara ammunitionen, fästena, kikaren osv. Nja funderar lite mer så att när skottet avlossas så slår rekylen ner pipan mot underlaget och möter då framstocken som ligger i tex ett skjutstöd eller på sandsäck. Det krävs lite kraft för att trycka ihop pipa och stock, så det är inget som sker när jag "bara" håller den eller lägger mot ett underlag. Men det ser onekligen ut som att pipan har slagit ner i framstocken. Rembygeln är inte imellan. Dock har jag testat att ha vapenremmen(neopren) under när jag skjuter i stöde,t om det skulle kunna vara för strävt. Kan nog inte säga varken bu eller bä om det. Där jag sitter och skjuter nu lutar det en aning uppåt, dvs målet är lite högre än bössan. Första funderingarna var att det påverkar mig i hur jag tar rekylen och funderar på en ny plats att skjuta på.... Men sen såg jag "slitaget" i stocken och funderade lite på om det var något som påverkar!? Ammon gör jag själv... Håller på och ta fram en lämplig laddning till en ny kula. Men det har varit svårlästa serier. Så då har jag använt mig av gamla kulor och recept som jag vet sedan tidigare funkat rätt bra, för kontroll. Då gick inte heller dom riktigt som tidigare. Där av mina tankar kring vad som inte är som det ska. Dock verkar det som när jag står och tar stöd hand mellan ett träd-bössa, som träffbilderna med "gamla recept funkar... Så antingen måste det vara rekylupptagningen eller så slår pipan ner i stocken och ger en påverkan av kulbanan. Skruvar mm brukar jag kolla av lite nu och då. Dock så är det max en gång/år som jag plockar isär bössan och gör en stor rengörning. Oftast blir det bara att jag rengör pipan under säsong. Nu när jag plockade isär pangen så tog jag mig i kragen och bäddade också, någon jag har tänkt gjort länge. Får väl se om det går bättre nästa gång på banan..... Söka ta stöd närmare lådan, bäddat, ny rengjord och skjutning helt i våg/alt lätt utför. Sitter en ok mellanpris kikare på bössan, Leopold vxII 3-9x40.
Publicerat Juli 27, 201213 yr Gör du rent med bara solvent eller även med ammoniakpreparat så du får bort metallrester som koppar och tombak? Jag förlorade i precision när jag inte gjorde rent med tex Sweets 7,62. Tog flera dagar att få rent bössan men det blev bättre. Då var serierna ojämna hela tiden dock. Annars låter det som du har läget under kontroll, med prylarna och så. Kommer inte på fler "fel" såhär på rak arm.... Lycka till!
Publicerat Juli 28, 201213 yr Det är inga problem att greppa över pipan, stocken och klämma ihop dom.... Rätt mjuk i framstocken. Kring lådan och bakåt känns den betydligt stabilare. Framstockens uppbyggnad... Fästpunkten som blivit påverkad... Aj fan! Jag som trodde att den var massiv.
Publicerat Juli 28, 201213 yr Författare Gör du rent med bara solvent eller även med ammoniakpreparat så du får bort metallrester som koppar och tombak? Jag förlorade i precision när jag inte gjorde rent med tex Sweets 7,62. Tog flera dagar att få rent bössan men det blev bättre. Då var serierna ojämna hela tiden dock. Annars låter det som du har läget under kontroll, med prylarna och så. Kommer inte på fler "fel" såhär på rak arm.... Lycka till! Jo, jag använder sweets någonting. Verkar starkt för det rensar luftvägarna när man håller på... Jag funderar så att om du har ett stumt(sten,plank, järnbalk...) stöd under pipa/framstock. Då vill ju bössor oftas vilja kasta kulorna högt och lite oberäkneligt. Om jag tar stöd lite för långt fram på stocken så finns ju en "sviktmån" på ca 5 mm nedåt. Vilket även det borde ge en påverkan på träffbilderna!? Stöd längre bak, så blir mer ett stöd än när bössan kan slå fritt 5 mm neråt.... Sen kan det iof vara så att när pipan möter stocken så har kulan redan lämnat pipan, men knappast i det läge jag avfyrade i. Man kanske skulle plasta upp fackverket i förstocken för att få mer styvhet, men då är väl risken att vikten sticker iväg väl så mycket.
Publicerat Juli 28, 201213 yr Nope de är plastjunk kolv även i sakovapen tydligen. sätt två som spruckit o hört om många fler pga plasten blir gammal o hårdnar ännu mer o blir skör...
Publicerat Juli 28, 201213 yr Författare Nope de är plastjunk kolv även i sakovapen tydligen. sätt två som spruckit o hört om många fler pga plasten blir gammal o hårdnar ännu mer o blir skör... Ja, det kan ju vara så att plasten åldras och få andra egenskaper än när den var ny. Tror det var 05 jag skaffade bössan... Helt klart en negativ faktor med kompositkolvar Det skulle finnas kolvar i stabiliserat trä iställe.(Typ sådant trä som man kan använda i knivskaft) Solida, åldersbeständiga, formfast, men oöm i skogen som plastkolvarna.
Publicerat Juli 28, 201213 yr Ja, det kan ju vara så att plasten åldras och få andra egenskaper än när den var ny. Tror det var 05 jag skaffade bössan... Helt klart en negativ faktor med kompositkolvar Det skulle finnas kolvar i stabiliserat trä iställe.(Typ sådant trä som man kan använda i knivskaft) Solida, åldersbeständiga, formfast, men oöm i skogen som plastkolvarna. Kolla in laminat kolv Mest troligt är det som du tror att pipan kommer i kontakt med stocken i vissa lägen.
Publicerat Juli 28, 201213 yr Har en Sako med kompositstock. Vissa gånger när jag sitter och skjuter så ha träffbilderna inte motsvarat "förra gångens" skjutning. Jag har gjort antagandet att jag inte lyckas ta rekylen på samma sätt som sist. Nu har jag gjort en total rengörning och översyn på bössan. Bla så plockades den ner i delar och jag passade på att även bädda. I samband med det så såg jag att plasten i framstocken såg ut att vara "hammrad" där fästpunkten till vapenremmen finns. Det ser ut att vara tilltaget avstånd mellan pipan och framstocken. Svårt att mäta men uppskattningsvis är det ca 3-5 mm fritt utrymme inne i stocken. Så jag började fundera lite på hur det kan komma sig. Efter visst klurande så har jag kommit fram till att jag förmodligen haft stöd lite långt fram vissa gånger. Dvs att skjutstödet ligger an mot framstocken strax bakom remfästet. Nu är ju framstocken rätt "mjuk" och har förmodligen orkat in hela vägen mot pipan när jag skjuter med skjutstödet. Har också märkt att om jag tar ett "jägarmässigt" stöd så skjuter bössan tätare än i skjutstöd. Antar att ev stöd måste tas innom 1 dm från lådan för att inte pipa och stock ska "slå ihop". Är det någon fler som sett liknande tendenser eller dragit liknande slutsatser om sin kompositstock? Eller tänker jag fel och ska fortsätta leta fel i skytten när en laddning går från ca 15-20mm spridning till 6-tom 8cm vid ett annat skyttetillfälle? En kompositkolv sviktar den med - tro nu inget annat. Men jag är tämligen säker på att problemet i sig sitter i din skjutställning även om du har en "mjuk" kolv som sviktar om den pressas. När du skjuter i skjutstol så "hänger" du i kolven, ett ack så vanligt fel många gör så fort de ligger ner eller halvligger i en skjutstol - man lägger kroppsvikten i kolven för att den ska ligga still. Och då sviktar förstocken, pipan tar i och därmed kommer spridningen. När du sedan skjuter "jägarmässigt" med normalt stöd som du INTE hänger kroppsviken i så skjuter bössan som den ska.Lösningen på problemet är två helt olika vägar: Byt till en styvare kolv (dumt) Rätta till din skjutställning (klokare) /T
Publicerat Juli 28, 201213 yr Författare En kompositkolv sviktar den med - tro nu inget annat. Men jag är tämligen säker på att problemet i sig sitter i din skjutställning även om du har en "mjuk" kolv som sviktar om den pressas. När du skjuter i skjutstol så "hänger" du i kolven, ett ack så vanligt fel många gör så fort de ligger ner eller halvligger i en skjutstol - man lägger kroppsvikten i kolven för att den ska ligga still. Och då sviktar förstocken, pipan tar i och därmed kommer spridningen. När du sedan skjuter "jägarmässigt" med normalt stöd som du INTE hänger kroppsviken i så skjuter bössan som den ska.Lösningen på problemet är två helt olika vägar: Byt till en styvare kolv (dumt) Rätta till din skjutställning (klokare) /T Du kan vara något på spåren! Det ska jag ta med mig nästa gång jag far och skjuter. Vet med mig att jag vill trycka kroppen fram mot kolven, dels för att få bössan stadig men även vetskapen att det gör ont, i bänken om kolven inte ligger an tillräckligt bra mot axeln.... Ska försöka få mer höjd mellan sittytan och bössans läge så att jag sitter rakare.
Publicerat Juli 28, 201213 yr Du kan vara något på spåren! Det ska jag ta med mig nästa gång jag far och skjuter. Vet med mig att jag vill trycka kroppen fram mot kolven, dels för att få bössan stadig men även vetskapen att det gör ont, i bänken om kolven inte ligger an tillräckligt bra mot axeln.... Ska försöka få mer höjd mellan sittytan och bössans läge så att jag sitter rakare. Intressant reflektion. Håll oss uppdaterade, man kanske kan lära sig något!
Publicerat Augusti 2, 201213 yr Författare Testa igen med lite skytte. Först ut var min gamla Oryx laddning. En "läsk serie" efter stor rengörning av pangen, om 5 smällar. Idag tog jag stöd av sandsäckar under magget i princip direkt mot varbygeln. Skjutställningen behöver arbetas mer på för det känns som jag måste krypa ihop som en makaron och nyckelbenet får ta en hel del rekyl. Funderar på ett högre montage av kikaren...... Kolven kommer iaf för högt upp på kroppen när jag kurar ihop mig i bänken. Känns lite bättre på frihand men även där, är tendensen att kolven hamnar lite högt. Och ny kolv kommer inte att prioriteras de närmsta åren, då en ny pejl, radio och avståndsmätare handhållen eller i kikaren, står före på tur. 5 Oryx och skott nr 2 vinglade iväg pga av skit bakom kikaren. Serien satt lågt på tavlan kanske pga av att kikare mm varit bort monterad. 3 FMJ (efter 4 klick upp och ett åt höger.) 22 mm spridning. 69 gr MRP 2950 Fps Skillnad i fart mellan högst och lägst 35 Fps 3 Scirocco 23 mm spridning 61 gr URP. 3020 Fps Skillnad mellan hög och låg 40 Fps. Känner igen träffbilderna, men är väl inte helt nöjd med min egen prestation bakom kikaren. Men jag torde kunna gå till skogs med ammon iaf även om det återstår lite mer finslipning av både ammon och skyttet.