Publicerat Juli 29, 201214 yr Hittade ev gammal zeiss kikare på en marknad häromdagen som heter Zeiss Jena Telact 8x förstoring.Funderar på om jag har gjort ett fynd? Den var så gammal och funkade så bra så jag kunde inte låta bli att köpa den Är et någon som kan någonting om värdet och årtal om en sån här kikare?
Publicerat Juli 30, 201214 yr Om den är användbar har du säkert fyndat. Telact tillverkades från 1907 fram till kriget (1914), så det är en hundraåring du kommit över. Har du serienummer så kan jag hjälpa dig med årsmodell, annars finns det några smågrejer man kan se på: 1) De tidigaste har bottenplatta och objektivtub som en enhet (objektivtuben är odelad från platta till änden) 2) Från 1909 är objektivtuben delad (du ser skarven på sidan), bottenplattan i zink och änden i mässing 3) Från 1913 (? - förekommer olika uppgifter...) är både bottenplatta och ände i mässing Jag har både Telact och Turact (efterföljaren, typ identisk) och de levererar nåt så ini helvete bra än idag... -- Mats
Publicerat Juli 30, 201214 yr Sen värdet... Ja, mycket mindre än den är värd. Mina har kostat mellan 75:- och 700:- i varierande skick - den dyra såg ut som ny och måste varit genomgången då den var helt klanderfri. De dyker upp på Tradera nu och då och hamnar aldrig över tusenlappen. -- Mats
Publicerat Juli 30, 201214 yr Författare Tack för info Mats! Den funkar kanon, jag är toknöjd med den, fräna grejer det där! Jag lämnade den hemma hos mina föräldrar tillfälligt som bor på annan ort och vet inte serienumret, men jag ska kolla upp det