Publicerat Juli 30, 201213 yr Jag har köpt mig en Husqvarna 1600 kaliber 8x57Js som jag vill bygga om själv så gott de går! Det jag vill göra till en början är att byta kolv, så någon som kan tipsa om en billig bra kolv som passar med m/96? Tänkte även byta trycket till en med sidosäkring, känner till bold och timmney men finns det fler som funkar fint? Om man vill kapa pipa och kröna den själv skulle jag vilja ha tips på hur det kan gå till väga på ett lätt och smidigt sätt. Jag ska lägga in en bild på bössan när jag får tid till det!
Publicerat Juli 31, 201213 yr Förstärkt m38? Med citationstecken runt "förstärkt" isf... Enda skillnaden är att de inte fräst tumurtaget, det påverkar inte systemstyrkan på något som helst sätt utan det är precis lika klent som ett vanligt m/38 - vilket förstås innebär att det är markant klenare än ett m/96. Nåväl, dessa förenklade m/38-system (som användes i de modeller upptaget listar) passar i stockar gjorda för "Swedish Mauser" samt nästan alltid i de som gjorts för "small ring Mauser" och till dessa finns några olika att välja på - dock ingen som är "billig och bra", undantaget hemmakarvat. I syntet finns nästan enbart skit: Ramlines och Choates hinkplaststockar samt Carbelite (skit) och Medalist (funkar) från B&C - alla måste därtill modifieras för att få plats med bättre trycken. Alla svenska tillverkare kan dock fräsa trästockar till dem, liksom Richard's och Boyd's på andra sidan pölen. Hur smart det är att kosta på sånt mög pengar är en annan femma... -- Mats
Publicerat Juli 31, 201213 yr Författare Okej där ser man, vapenhandlaren sa 1600 så därifrån jag fick de Men nu när jag sökt lite på internet tror jag det är en 46! Är detta ett m/38 system eller fatta jag fel där? Så det jag ska göra är att ta den till en vapenaffär och be dom göra en ny kolv eller hitta en duktig hemmafixare?
Publicerat Juli 31, 201213 yr Gå tillbaka till vapenhandlaren och påpeka hans brist på kunnandet om mekanismen och be om ett återköp i och med att han sagt att det var något helt annat! Sedan letar du rätt på ett m98 system istället. Finns massor av dem i 8x57!
Publicerat Juli 31, 201213 yr Vad betalade du för pangen? Det ger en fingervisning om det är läge att reklamera den och köpet som sådant, iofs är påståendet om att det är en 1600:a i sig grund för en hävning av köpet, se länken för hur en 1600:a skall se ut och jämför med din, http://opf.se/Produkter-Vapen-Begagnade.htm Det är inte ok att som handlare göra en sådan sak, om pangen är köpt av privatperson är det iofs lite annorlunda men jag hade nog oaktat det sopat iväg ett tämligens kärvt formulerat brev då. /Christian
Publicerat Juli 31, 201213 yr Författare Jag gav 800 för den och ett äldre aimpoint som funkade bra. Vi pratade om det när jag köpte den så sa han att skillnaden på 1600 och 1640 är att 1600 har ingen sidosäkring utan flaggsäkring och M/96 var att lagstiftet spändes när man tryckte tillbaka slutstycket och 98 spändes när man öppnade slutstycket. Kan det vara en bössa man får till funka bra och ha som ett litet projekt eller är den värdelös?
Publicerat Juli 31, 201213 yr Priset är väl inget att säga om, men han har uppenbarligen inte koll alls... eller har fört dig bakom ljuset. Du hade dock inte fått en 1600 (lättviktsversionen av 1640) med någon kikare för det priset någonstans, skulle jag tippa. Inget lämpligt vapen att bygga på dock om det inte har affektionsvärde för dig; klaga och lägg pengarna på en bättre grund!
Publicerat Juli 31, 201213 yr Författare Fan va trött man blir på sånt här. Kanske skulle skippa att köpa en äldre bössa och köra på en ny istället? När jag köpte bössan frågade jag han om en som jag skulle kunna bygga om och pilla med själv eftersom jag inte kan så värst mycket om vapen än. känns ju inte som han gav mig någon bra grund för de.
Publicerat Juli 31, 201213 yr Jag hade lämnat tillbaka sedan hade jag krävt han på licensavgiften också i och med att han lurade dig!
Publicerat Juli 31, 201213 yr Markus, en 1600:a låda är helt klart värd att bygga på, en M38 är det inte, så långt är alla på det klara, Vad Fredrik meddelar är också korrekt, en äkta 1600:a låda hade kostat dig bra mycket mer än de 800 kr du betalade. Personligen, hade jag i det läget tagit ett snack med butiken för att klargöra min inställning som "lurad" och förklara att jag ser fram emot att få en kompensation av något slag, alternativet är att häva köpet, det där är iofs värt 5-800 kr det du fick men på det kostade det 260 kr att erhålla tillståndet, en i detta sammanhang påtaglig kostnad. /Christian
Publicerat Juli 31, 201213 yr Att köpa en bra begagnad bössa kan vara en bra affär, bättre än att köpa nytt i många fall. Men nu har du råkat ut för en okunnig eller en helt oseriös handlare (troligen det första, det är inte ovanligt) Jag hade nog gått tillbaka med bössan. Den tar ju en plats i vapengarderoben, både rent fysiskt och licensmässigt. Det här är inget att skämmas över. Vet man inte, så vet man inte... Det var ju bra att du fick infon här innan du hann börja med att härja och lägga ner pengar på bössan.
Publicerat Juli 31, 201213 yr Författare Känns ju också underbart att väntat på licenshelvetet i 8 veckor med! men får åka till han och se vad han har att säga till sitt försvar! Vad ska jag kolla efter om jag vill ha en bössa att bygga på? m/98 då antar jag?
Publicerat Juli 31, 201213 yr Instämmer med Christian, och tycker du ska häva köpet och ta ett annat bättre vapen hos samma handlare istället. På detta bör han slå av licenskostanden samt en del för ditt extraarbete och stök; det är troligen lättare att få igen för "sveda och värk" om du byter till ett annat vapen, istället för at begära pengarna tillbaka. Du behöver inte hoppa till ett nytt vapen för det, även om jag kanske inte är helt säker på att det är vettigt att ge sig på att "bygga" innan man skjutit en del med olika vapen. En begagnad Sako eller Tikka ger dig mycket för pengarna, och bör vara skjutbar med få om några ingrepp. En 1640/1600 bör vara ännu billigare, men det finns de som anser att en originalkonfigurerad 1600 i .30-06 är väl svårhanterad... En 1640-mekanism (vilket även 1600 är/har) är helt OK att bygga på, annars kan du välja en M98 av något slag (ex. Hqv 146; alt 640, men då måste man ha koll, det finns 640 byggd på M38...). Eller Remington 700.
Publicerat Juli 31, 201213 yr Författare Okej får tacka er för all bra information! jag ska en sväng till torsbo i morgon och tänkte bara för skojs skull ta med den och se vad dom säger rent allmänt om den För övrigt köpte jag den på Wildmark i Ullared så får bege mig dit så fort jag får möjlighet
Publicerat Juli 31, 201213 yr Författare Hitta denna bild på jakt och jägare hemsida så antar att det är den vänstra, hqv 46 jag har i mina ägor?
Publicerat Juli 31, 201213 yr Njaa, innan ni drar till krämaren med tjära och fjädrar så ha i minnet att den enda HVAmodellen som man kan vara helt säker på vad det är är 1900. Alla andra kan förekomma med m/38 eller förstärkt m/38, även om de enligt katalog ska ha en annan mekanism. Egentligen borde man ange HVAmodeller m/246 (FNm98) så man vet vad man får.... T
Publicerat Juli 31, 201213 yr Fair enough pmt, visst finns det en viss förvirring där. Lättviktsmodellen 1600 ska dock varken ha tillverkats i 8x57 eller med m/38-lås, vilket väl inte direkt gör detta sannolikt? Plus att ingen kunnig rimligen bör rekommendera en m/38 som ett lämpligt vapen att bygga på? Sammantaget bör det enligt min mening räcka med marginal för att häva köpet, om man nu vill lägga sina 800:- på något bättre. Annars är det fortfarande bättre att bita ihop och ta förlusten och bygga på en annan bössa.
Publicerat Juli 31, 201213 yr Eller så gör man som mig och är för stolt för att mer eller mindre erkänna sitt misstag och låter borra bössan till ett värde av kanske 4ggr vapnets pris
Publicerat Juli 31, 201213 yr Fair enough pmt, visst finns det en viss förvirring där. Lättviktsmodellen 1600 ska dock varken ha tillverkats i 8x57 eller med m/38-lås, vilket väl inte direkt gör detta sannolikt? Det är ett uttalande jag inte kan ställa mig bakom med mindre än att jag sett alla 1600 som gjorts, intill dess så - nope, de finns nog fan med 38-låda de med. Det är HVA vi snackar om. Att den "aldrig" har gjorts i 8x57 betyder bara att någon mycket väl kan ha beställt en 1600 i 8x57 fast HVA aldrig listat just den modellen i just den kalibern. Men den kan vara 100% orginal för det. Jag har sett alldeles för många HVA som "inte finns" för att göra mig några som helsta illusioner om att greppa vad den fabriken knåpat ihop genom årens lopp. För det är nu HVA vi snackar om, där kan man som regel aldrig vara 100% säker på vad ett visst vapen är förrän man har det i handen och kan se med egna ögon. Undantaget 1900:an då som däremot har gjorts av minst fem tillverkare i Sverige och en i Italien - där alla faktiskt kan ha ha HVA-loggan eller Husqvarna ingraverat...... Med andra ord lite småkul den med. Plus att ingen kunnig rimligen bör rekommendera en m/38 som ett lämpligt vapen att bygga på? Sammantaget bör det enligt min mening räcka med marginal för att häva köpet, om man nu vill lägga sina 800:- på något bättre. Annars är det fortfarande bättre att bita ihop och ta förlusten och bygga på en annan bössa. Jo, det håller jag med om. Det är ett sällsynt uselt val för att mixtra och bygga om, och krämaren borde ha mer vett än så. Så ett återköp är solklart - men innan man kommer dragandes med tjära och fjädrar ska man kanske vara helt säker på vad det är man klagar på. FÖr det var mest det lite lätt fixerade snacket om "modell" jag vände mig mot, att stampa in och hävda att det inte är en 1600 är ju mer än lite självmål om den sedan visar sig vara just en 1600...... Fast med 38-låda...... /T
Publicerat April 19, 201610 yr Uppa denna tråd och undrar hur det gick med bössan, blev det byte eller??? Gillar inte när trådarna aldrig få ett riktigt avslut. Fan att man ska vara så nyfiken :-D