Publicerat Juli 30, 201213 yr Någon som skjutit räv (eller annat småvilt) med ovan ammo? Köpte en ask på rekommendation idag men misstänker att det blir köttfärs....ska provskjuta den i morgon och stämma av kikaren... Annars har jag min.222 och 3,6g Norma till premiären på onsdag.
Publicerat Juli 30, 201213 yr Lapua vad för kula om 9,7 gram? Räv får skjutas med helmantlad klass 1, inte att rekommendera kanske men det är sant och i ljuset av det samt din fråga, kan det kanske kommenteras att 222 med 3,6 grams kula förmodligen är minst lika vass på en liten räv. I mina ögon och då det varken är att spara på päls eller kött är det att rekommendera att ta den pang som skjuter bäst, har du ev chans på vildsvin, så får det vara med och avgöra valet eller hur? /Christian
Publicerat Juli 30, 201213 yr Författare Den heter Mega. Ska vaka gris senare på kvällen också så därav valet. Annars hade jag lätt taget .222:an. Jag har Sakos helmantlade och 11,7g Hammerhead i skåpet också. Tänkte att den lättare kulan hade en flackare kulbana. Se bif länk på kulan. http://www.lapua.com/en/products/hunting/15/20
Publicerat Juli 30, 201213 yr Jo då, den dödar nog allt räven den med, tillönskar dig skitjakt och sådant.. /Christian
Publicerat Juli 30, 201213 yr Författare Tack, ska bli kul att prova min lilla rävlockspipa....någon ungräv borde låta sig luras :-)
Publicerat Juli 30, 201213 yr Rävarna har rätt kassa pälsar så här års... Ingen fara om det stökar till en del...!
Publicerat Juli 31, 201213 yr Författare Det blir ingen Lapua, på banan idag gick den inte att repetera i min Sako 85. Varje patron tog i. Den är så kort och avslipad på toppen att den går rakt upp och fastnar. Mkt märklig patron. Sakos Super Hammer och vanlig Hammer gick utmärkt dock. Sen att jag blev överkörd av älgvagnen och nästan kapade benen gjorde inte saken bättre. Någon råkade trycka ut den när jag satte dit tavlan. Så nu har man diverse blodutgjutningar och en värdelös ammo. Får dock lämna tillbaka den.
Publicerat Augusti 2, 201213 yr Författare Det gick bra med Super Hammer....sköt en fin räv i går men hålet var rätt maffigt vilket inte syns på bilden. Lapua och Sako 85 är ingen bra combo. Tror det beror på det lite djupare patronläget...