Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Träffbild spridning....

Featured Replies

Publicerat

Hej,har fått en problem då jag skulle skjuta in bössan.

Har en Browning bar .308 win. som jag köpte Leupold QR one piece bas och två uppsättningar ringar till. Monterade ett Nightforce 2,5-10x50 och ett Aimpoint 9000 L i dom. Men när jag sköt in Nf siktet så sprider det i höjdled,drygt 10 cm på 80 meter.Sköt med Normas jaktmatch i tre skotts serier. Inskjutningen av Aimpointet gick bra,45 mm.

Vad kan detta bero på? Tacksam för svar,Lars.

Publicerat

Har du provat att göra om montaget av Nightforcen?

Mvh Må

Publicerat
  • Författare

Nej,kan jag ha fått spänningar i tuben?

Publicerat

Kanske. Jag skulle börja där.

Mvh Må

Publicerat

God tanke Må,

en annan tanke är helt sonika den att en NF i den storleken är för tung för montaget och att det sviktar under belastningen, går inte att särskilja från sympomen med spänningar i montaget.

I nuläget hade jag även föreslagit att man nyttjar någon form av ammo som skjuter lite bättre, 45 mmm på 80 eller 100 meter är inte så där överdrivet bra, en del av bekymren kan ligga i ammon och att tillfälligheterna har styrt att det har skjutit väl med Aimpointen.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Har provat annan ammo också med samma resultat. Tyckte jag kunde utesluta ammon som felorsak då det höll ihop bättre med Aimpointen. Bör tilläggas att det var första gången jag sköt med Aimpoint, tyckte därför det blev hyfsad träffbild.

Jag har haft Nf:en monterad på bössan förut i fast montage,dovetail. Sköt bra då. Ska prova att montera om det,det är ju ett stabilt sikte. Kanske styvare än montaget... Tack för svaren/Lars.

Publicerat
  • Författare

Jaha,dags att avlägga rapport. Var iväg och köpte mer ammo,hade nu fyra sorter. Sköt igen med samma resultat.

Släppte på fästet för rembygeln som sitter i förstocken,fick då en mer samlad träffbild,40-50 mm,150mm lägre. Alltså framstocken som plötsligt ligger emot,konstigt då det är en plaststock.

Fixade till plastbiten men får inte ihop träffbilderna mer,jävligt irriterande : (

Man får ju spöken i skallen när det går illa så jag tog fram Wheaterbyn och sköt hål i hål med den.

Trycket är ju inte det bästa på Browningen men har ju skjutit bättre.

Nån som har några idéer?

Ta ksam för svar/Lars.

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Dags att rapportera igen.

Har hittat felet nu,efter att ha provat olika montage och tre kikare,120 skott med samma spridning.

Visade sig vara skit i gasomladdningen,mellan pipan,justerskruven och kolven. Det trots att omladdningen fungerat oklanderligt.

Plockade isär hela bössan i smådelar o gjorde rent, nu skjuter den som vanligt igen : )

/Lars.

Publicerat

Fint- nu har du lärt dig mer om din pang och även utbildat oss andra.

/CHristian