Publicerat Juli 31, 201214 yr På min pappas gamla Brno mod1 kal 22, sitter det ett bra med gammalt kikarsikte "Meopta". Eftersom kal 22 har en krokig kulbana har detta kikarsikte utanpåliggande vreden för inställningar. Perfekt för att med ett don tex slå ett märke varje 25 meter. Jag skulle vilja ha ett sådant kikarsikte idag fast med lite bättre ljusstyrka och förstoring, finns det?
Publicerat Juli 31, 201214 yr Ja - det finns, frågan är vad du är ute efter. Nu drar jag till med ett av de bättre, Swarovski z6i, som förstås kostar därefter (se bild). Deras Ballistic Turret modeller har som synes markeringar på de utanpåliggande rattarna. Vet inte precis vilka andra som har motsvarande, men kolla fakta på tillverkarnas sidor (Zeiss, Swarovski, Bushnell, Vortex... listan är lång, bara att välja efter budget), eller om återförsäljarna har info på sina sidor (HandlaDigitalt, AstroSweden, TheOpticZone etc). Eller ännu enklare, gå in i din jaktbutik och låt dem visa dig...