Jump to content

Rädd för golv

Recommended Posts

Har fått ett problem med Wachteln. Han är nu tre år och har börjat att bli rädd för "hala golv" Alltid haft lite Bambibeteende hos veterinären och deras klinkersgolv, men nu har parkettgolvet hemma blivit riktigt läskigt. Någon som har tips, ideer om vad man kan göra.

/HE

hunter96

Såg ett program om detta på tv, dem hade mattor på golvet sen lockade dem mellan matyirna till slut toh dem bort matta för matta. Vet inte om de kan va något? Lite kort fattat nu då jag fryserom fingrana!

Kias Husse

Labben som jag hade var livrädd för "klickgolv". Tror jag provade allt, jag menar ALLT! Gå med koppel, locka till lek och råka hamna på "farligt område", godis, lock, handgripligen bära ut han på det farliga..... Lägga mattor. Näe han gick inte på dessa golv! Eller jo, på äldre dar så kunde han gå in på den typen av golv så pass långt att han kunde ta ett steg bakåt och han hade plastmatta under åtminstonde baktassarna.

Kollade lite med hans släktingar.... dom hade samma typ av beteende i varierande grad.

Sitter det djupt rotat, acceptera att hunden inte går på hala golv. Annars så tror jag mest på den avledande träningen. Gör något skoj som av en händelse plötsligt är en bit in på golvet....

Nu blir man väl sågad.

Svamla inte med hunden. Koppla den och ta en bestämd promenad på halkiga golv. Den kommer ju försöka att vägra men det är ju då du ska fortsätta som ingenting och släpa med dig hunden. Beröm inte för mycket heller, det kommer bara förstora rädslan.

Jag har gjort samma sak med andras hundar som varit rädda för trappor och även en hund som var rädd för hundburar. Hunden som var rädd för burar gjorde jag så att vi öppnade hela buren så att det blev som en tunnel och drog igenom den livrädda hunden (Grand danois) med kopplet. Efter några gånger gick han in själv efter man bett honom om det. För mig har det tagit typ 40 min innan hunden gått själv utan större problem. Självklart har hunden fått lite godis då och då.