Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ett klantarsel, en skitpejl och en oduglig hund. Eller ett griseftersök

Featured Replies

Publicerat

Blev uppringd i måndags kväll av en jaktgranne som förvarnat om att de skulle ut i havren. De hade haft mycket grisar framme och skjutit på en halvstor som gott omkull men sprungit upp och försvunnit i virrvarret bland alla grisar. De var inte helt hundra på skottplatsen och hade inte hittat något.

Tog med Lina ut där. Först gick hon någon meter in mot åkern men vände direkt. Sen nosade hon runt lite där de pekat ut skottplatsen och så bar det iväg upp i skogen. Efter 75m hittade vi en liten bloddroppe och efter det dubbla så var det två små med några meter emellan. Nu var vi framme där jag från början listat ut att vi skulle hamna. Ett gäng Gudrun-vindfällen som inte redats upp. Lina gick in mellan de första rotvältorna men jag fick hala tillbaka henne och släppa. Men då går hon runt dom istället.

Men nu börjar skiten. Pejlen lägger av när hunden är 30m bort (antennbrott). :wallbash: Så kommer upptaget 70m ifrån oss. Kommer rätt mot oss men passerar precis utom synhåll. Blir ett kort stopp knappt 100m bort men övergår i snabbt gångstånd. Passerar en skogsväg och upp mot mina marker. Står bara korta stunder och går sen undan. Vi tar oss ut till skogsvägen och upptäcker då att det passerat tillbaka över vägen längre bort, på väg in mot åkern igen. Var rätt säker på att det skulle passera byavägen också så vi traskade på bortåt. Men så kommer det ett par grova skall 150m ifrån oss så vi tvärstannar. Nu kommer hunden mot oss och gläfser lite i spåret. Men hon har blivit lite lös på äldre dar så hon skallar på löpor ibland. Vänder 30m framför oss. Så tydligen låg grisen lite före och vi vände den. Blir något grovt skall till bort mot åkern men det tystnar. Så här i efterhand är jag rätt säker på att den gått ihop med resten av grisarna.

Efter en stund är Lina tillbaka hos dom vid bilen. Vi bestämmer oss för att ge upp. Hade ju varit en annan sak om man haft ett gps-spår att gå på igen på.

Rejält besviken på Lina som tydligen hade lite svårt att hänga med grisen och få stopp på den. Sen får hon ju inte ge upp så lätt. :verymad: Men i slutänden är det ju den som håller i snöret det är fel på. :blush:

Men tror inte att den kan inte varit så illa skadad eftersom det gick undan rätt bra emellanåt. Skulle tro att det var en snuddträff högt i ryggen.

Publicerat

Hittade ni blod så är väl grisen skadad ??

Publicerat
  • Författare

Hittade ni blod så är väl grisen skadad ??

Ja det var väl rätt uppenbart efter min berättelse?!?

Publicerat

tyckte ni gjorde ett tappert försök iallafall tyvärr med otur att pejl var sönder

Publicerat

Surt.. men som du säger det låter som ett träff i tagguskott vilket det lätt blir i säden.

Astron är suverän på eftersök men när den inte funkar blir man så h-vetes galen...

Hade ett par resor med tåget idag, fan va det är trevligt när säsongen drar igång :yes:

Men lite smolk i bägaren va det allt ändå... fanskapet stod någon meter för långt bort från grisen så jag kunde inte se den o när det riktiga tåget susade förbi 100 bort så drog lill nassen.