Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

jämtvalp och hästvana

Featured Replies

Publicerat

Tja. Tänkte bara höra om någon vet om det har någon betydelse för jakten om man tränar in valpen att vara med vid hästar och att inte skälla på dom?? Vet att hunden ska veta skillnad på jaktbart vilt och inte men ja tyck att hästar är ju så lik en älg för hunden, förutom vittringen då. Känns ungefär som att träna en stövare att inte skälla kanin då den ska jaga hare;). Hehe, eller är ja helt ute och cyklar??

Publicerat

Nja.... Har en kompis som har två Jämtar och hästar! Det funkar bra. Men dom "bor" ju så att säga tillsammans. Det blir väl kanske en annan sak om man stöter på häst ibland. Men jag gissar att det inte är större problem att få hunden "häst ren" än vad det är att göra dom rådjursren eller ren ren. Det kanske vore sämre att ha ett älghägn som hunden får vara i men inte jaga hägn älgarna, men älgarna i skogen ska den jaga...

Publicerat
  • Författare

Okej, a jo de väl logiskt. Borde vara lugnt tycker ja. Sen är valpen så ung än, bara 4 månader så de kanske bara bra att göra den ren från vissa arter innan man gör älglukten positiv.

Publicerat

Baserat på mina två jämthundar så tycker jag inte häst verkar vara så himla intressant (iaf inte när man är kopplad....).

Den äldre som sett och träffat rätt mycket häst är helt ointresserad, häromdagen cyklade vi förbi en häst och då var hästen betydligt mer besvärad av "vargen" som förföljde henne än vad jämten var av att ha "korn" på en häst.

Valpen små "boffade" lite dom första gångerna vi gick förbi hästhagar, numera visar inte hon heller nått större intresse.

Håller det osannolikt att det skulle ha någon jaktlig påverkan att göra en älghund "hästren"

Publicerat

Det är väl ungefär som med kor är ute å går nästan varje dag i ko hagar med min men hon bryr sig inte alls om dom men älg jagar hon dom har helt annan vittring. :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

A men det låter bra. Valpen min skäller inte heller då ja går förbi nu men de efter ja nu lärt hon att inte bry sig, därav min orolighet om jakten.

Publicerat

min mor hade våra två förra jämtar med sig på ridskolan där hon jobbade då dom var valp. det blev kanon älghundar av bägge två.

Publicerat

Aldrig vart med om att en jakthund jagat hästar, då har jag ändå bott i stallet i typ 20 år.

Visst min hund skällde massor på min häst när han var runt 4-5 månader. Och kompisens jämte var ut första ggr hon var hem till dom och försökte ställa hästarna. Men de verkar som om hundarna tycker dom är tråkiga.

Sen är nog inte en häst och älg så lika, en häst är ju sällan rädd för en annan häst, men alla hästar jag mött har varit LIVRÄDDA för älgar. Så de luktar nog väldigt olika.

Publicerat

Å andra sidan skäller gärna en del hundar jag känner till häst om dom inte jagat på länge eller om det under många jaktpass inte hittats älg, blir nästan som en överslagshandlning tror jag. Försöken att lugna tex min egen jycke brukar inte ge så mkt så jag ignorerar dem och konstaterar att han hetsar inte häst eller får heller när han jagar och jag får vara nöjd så.

Publicerat

Har hämtat min unghund i storbondens hage där hon hade ett kalasjobb med hästen.

Sent from my GT-S5570 using Tapatalk 2

Publicerat

Har nog hämtat min 10 ggr hos kor och hästar nu mer släpper hon bara nårgra skall på dom och sen skiter hon i dom

Publicerat

Har du hästar/kor eller dyligt så passa på att ta alltid en sväng förbi vid promenader så att hunden blir lite mer boskapsampassad. I början när valpen är liten så kan han säkert testa med ett skall det är inte helt ovanligt. Stå gärna still och titta vid hagen på hästarna tillsammans och behåll lugnet själv så ska du se att valpen inte bryr sig efter ett tag. samma sak gäller vid möten av häst på väg vid promenad gå bara förbi och låtsas inte om hästen när ni möts.

Min fågelhund va intresserad i början av hästar när vi sprang förbi dem på vägen men éfter att vi mött några hästar som inte visade något intresse av honom så koncentrerar han sig mer på vad dom lämnar efter sig på vägen (BAJS).....

Ta hunden till ett stall som unghund funkar också kanon om du känner någon som har häst. Kanon miljöträning!!

Publicerat

När vi hade hästarna inhyrda i ett annat stall, innan jag byggde vårt egna, var där en "liten bjäbb" hund som sprang efter hästarna i hagen. Vid ett flertal tillfällen påtalades det att ägaren var tvungen att hålla koll på sin hund men struntade i det, åsikten var att det var inte var så farligt. Givetvis slutade det tragiskt då ledarstot en dag gjorde halt och inte lät sig jagas mer. Hunden led i alla fall inte.

Jag har fortfarande dåligt samvete efter händelsen.

Ha inte hundarna till att springa inne och jaga tamdjuren, resultaten kan bli tragiska. I bästa fall blir bara resultatet irriterade häst och koägare, men i mitt fall gick det betydligt längre.

• 4 weeks later...
Publicerat

Tidigare idag släppte jag min jämte när jag höll på att fixa med grisåteln. Efter ett par sökrunder drog han iväg längre och var borta ett tag. När jag var klar med åteln tog jag gps'en och började gå efter. Efter ett tag ser jag att hunden återvänder i sina spår och jag kopplar honom. Sen får jag veta att hundjäveln har varit hos en bonde där han skält på kor. Detta är första gången han vidat intresse för kor. Hur ska jag göra nu? Ska jag gå förbi kohagar och visa mitt missnöje om hunden börja skälla på korna?

Hur har ni gjort om hunden visat intresse för kor eller hästar?