Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kombinera Aimpoint H1 Micro och vanligt kikarsikte?

Featured Replies

Publicerat

Jag har en Howa 1500 i 30-06 som jag vill sätta nyta sikten på. Eftersom jag kommer jaga både drevjakt och sitta pass samt vaka gris ibland känns det som det skulle vara läge att kunna byta mellan ett Aimpiont H1 Micro och ett annat sikte (tänkte kanske ett trijcon 2,5-10 x 56). Howan saknar ju öppna riktmedel...

Hur får man det att funka? Jag skulle väl kunna skaffa t ex leupold QR-ringar och -baser till trijconen. Men finns det nån QR-lösning till Aimpointen som skulle funka i så fall?

Övriga åsikter om kombinationen?

Publicerat
Jag skulle väl kunna skaffa t ex leupold QR-ringar och -baser till trijconen. Men finns det nån QR-lösning till Aimpointen som skulle funka i så fall?

Jag har försökt få tag på fäste för Micron passande leupolds QR, men verkar inte finnas något skottfast och smidigt.

Publicerat

Kombinationen är bra tänkt för att få ut så mycket som möjligt av bössan. För att komma så billigt och i det här fallet oxå bra undan skulle jag rekommendera en Aimpoint 9000L 2 moa istället då du kan använda vanliga QR-ringar till den oxå.

Det finns ett fäste för micron till QR-bas men kombinationen har rykte om sig att sprida skotten inom en cirkel på 20 cm. Finns säkert undantag åt båda håll.

Publicerat
  • Författare

Aimpoint 9000L se ju sjysst ut. Borde funka fint!

Har surfat runt lite och sett att Warne har en liknande Quick attach-lösning (och dessutom weaver baser som passar direkt på Howan).

Någon som vet om det är någon praktisk skillnad mellan Leupold QR och Warne's motsvarande ringar?

Publicerat

Qr är lättare att slipa in ringarna på än Warne (om det skulle behövas).

Det finns QR-baser som passar direkt på Howan oxå.

• 4 years later...
Publicerat

Gammal tråd, men hur gick det med montaget? Jag har samma "problem" då jag vill kunna byta mellan Aimpoint H1 och mitt kikarsikte som sitter monterat nu. Bifogar lite bilder och undrar om någon sitter på en bra lösning.

Har sett montage både på främre och bakre fästet, vilket är att föredra?

Och sist men inte minst, vad heter min typ av fäste?

IMG_20170217_070515.jpg

IMG_20170217_071037.jpg

IMG_20170217_070311.jpg

Publicerat

Ser ut som du har weaverbaser på bössan och Leupolds QRW-ringar på kikarsiktet, någon annan forumit får gärna rätta mig om jag har fel.

Publicerat

Finns en montageplatta till H1 / H2 för weaverklack med snabblåsning. Enkelt att byta själv och skottfast.

Publicerat

Tackar! Är det Aimpoints egna fäste du menar då?  Finns det andra fästen också som fungerar eller är det bäst att satsa på original?

Publicerat

Jo deras egna.