Publicerat Juni 14, 200619 yr Fått erbjudande att joina ett älgjaktlag i närheten. Kostar en del första året men sen är det bara fällavgiften. Tydligen är älgtillgången skaplig och tilldelningen är 5+. Jag kommer inte att hinna jaga i år pga injagning av fågelhund. Hur skulle ni ha gjort? Ifall jag inte går med så är chansen liten att det finns plats nästa år. Dock vet jag inte om jag kommer att hinna alls de närmsta åren så det kanske är bortkastade pengar. Lite osäker på att jag kommer att klara silver på älgbanan som är kravet. Ska meddela så snabbt som möjligt men har beslutsångest utav faen Hur ska jag göra?
Publicerat Juni 14, 200619 yr Gillar du älgjakten så e la det inte så värst farligt pris med tanke på att det bara e första året 8) Värre är det ju om fällavgiften ligger på samma nivå Men annars finns det ju dom som betalar 3000:- för att få jaga älg en gång + fällavgift Hade jag varit du och gillat jaga älg så hade jag slagit till!! 8)
Publicerat Juni 15, 200619 yr Ta det. Man ska alltid testa nya jaktmarken om man får chansen. Du ångrar dig säkert sen bara annars. Dessutom lär du säkert känna nya trevliga jägare. MVH B
Publicerat Juni 15, 200619 yr Man blir avundsjuk på det låga priset... betalade just mitt arrende och det var en siffra till på det...
Publicerat Juni 15, 200619 yr Författare Lutar mot att jag slår till. Får leva knapert ett tag så löser det sig Krävs dock silver på älgbanan för att få jaga och det vet jag inte om jag grejar. Har beställt övningskulor nu så det är bara börja träna . 13/20 ska man väl ha? Betyder det att man kan bomma ett om man skjuter nog bra på resterande eller måste man ha alla i träffområdet?
Publicerat Juni 15, 200619 yr Krävs dock silver på älgbanan för att få jaga och det vet jag inte om jag grejar. inte med den inställningen ... skämt å sido, så tror jag att du klarar provet utan problem...bara man intalar sig själv att det är skit enkelt så kommer det att gå bra. se så, ut på banan nu...du ska ju jaga älg i höst :-*
Publicerat Juni 15, 200619 yr Krävs dock silver på älgbanan för att få jaga och det vet jag inte om jag grejar. Har beställt övningskulor nu så det är bara börja träna . 13/20 ska man väl ha? Betyder det att man kan bomma ett om man skjuter nog bra på resterande eller måste man ha alla i träffområdet? Träna, träna och åter träna.
Publicerat Juni 15, 200619 yr Författare hehe jo nu ska jag börja träna. Var iväg idag och sköt in bössan och den verkar gå bra så nu är det bara nöta. Någon som har koll vilka dagar och tider man kan träna i blåsmark? Var det brons man var tvungen ta för att klara högviltsprovet? Har dåligt minne
Publicerat Juni 15, 200619 yr hehe jo nu ska jag börja träna. Var iväg idag och sköt in bössan och den verkar gå bra så nu är det bara nöta. Någon som har koll vilka dagar och tider man kan träna i blåsmark?Var det brons man var tvungen ta för att klara högviltsprovet? Har dåligt minne Hör om det finns någon bra skjutinstruktör också som kan ev. hjälpa Dig, för det är viktigt att man står rätt och att man vrider på sig själv och det beror på från vilket håll älgen kommer ifrån. Jag fick lära mig detta i Småland när jag bodde där. Lycka till!
Publicerat Juni 15, 200619 yr Författare Hade inga problem på jägarexamen vill jag minnas. Tror jag sköt 4 serier och 2 var godkända. Ska träna så fort blåsmarks bana drar igång
Publicerat Juni 15, 200619 yr Klart att ni klarar av att skjuta godkänt för Guld krävs det 4 serier med minst 17 poäng. För silver så är det 3 serier med minst 14 poäng och för brons så är det alla inom träffområdet !
Publicerat Juni 17, 200619 yr Författare Var och testade lite på stillastående idag. Drog iväg 18 smällar. 85/90 poäng varav 11 i 5-1an. Jag vill träna på löpande så ska det nog ordna sig till slut
Publicerat Juni 17, 200619 yr Var och testade lite på stillastående idag. Drog iväg 18 smällar. 85/90 poäng varav 11 i 5-1an. Jag vill träna på löpande så ska det nog ordna sig till slut Hör av dig till mig om du är sugen på träning....vår älgbana går inte lika fort som övriga (drivs av handkraft) så den är perfekt till nybörjar träning...åsså går den att få till att gå lika fort...man får bara veva snabbare ;D /Fredde
Publicerat Juni 17, 200619 yr Författare Hehe jo jag var där i höstas och kikade. Jag är redo när som helst
Publicerat Juni 18, 200619 yr Hehe jo jag var där i höstas och kikade. Jag är redo när som helst nån kväll i veckan?...jag jobbar till 16:00 så jag är hemma kring 16:30 och borde ha käkat och allt kring 17:00-17:30...alla kvällar i veckan utom tisdagar går bra....pm:a när du är redo. /Fredde
Publicerat Juni 18, 200619 yr Fällavgifterna ger ju kött på bordet eller om du sälger det pengar, så den kostnaden blir ju som ett lån till sig själv. /Jeppe