Publicerat Augusti 3, 201214 yr Har nu en tid kollat upp rådjurs besättningen på min mark. Många geter och smaldjur finns det, bockarna har jag sett några stycken. Nu till frågan, När bocken har parat sig och gått vidare, kan han para sig igen då med en ett annat djur? Eller nöjer han sig med en gång. Vi har en fin bock på marken och han går ihop med ett smaldjur, sen har vi en get med två kid på andra sidan skogsbilsvägen hur ser han på henne?
Publicerat Augusti 3, 201214 yr Han har säkert koll på båda om det inte är väldigt långt emellan. Och när han parat sig med den ena så tar han gärna den andra med.
Publicerat Augusti 3, 201214 yr Författare Okey, Det är max 200m mellan dom. Så smaldjuret lurar jag på är getens fjolårs kid. Det blir inavel tillslut Han har gått med smaldjuret i bra många veckor nu, vet inte men brunsten kanske är lite sen.
Publicerat Augusti 3, 201214 yr Tror inte du behöver vara så rädd för inavel. Det kommer säkert någon utsocknes bock och slår sig in efter ett par generationer.