Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

problem vid spårträning

Featured Replies

Publicerat

Har en kh Vorsterh som jag tränat spår med sedan i februari, har lagt spår med blod och älgklöv tidigare och det har gått bra, han följer spår som är kring 12 h gamla lugnt och fint. Vi har då kört en gång i veckan så gott som varje vecka men nu haft ett uppehåll på 3 veckor.

Nu hade jag fått tag på vildsvinsklövar och la två släpspår utan blod med dom, spår 1 var först 100 m längsmed en traktorväg sedan vinklade det upp i öppen skog med mossa på backen efter ca 50 m vinklar jag igen in i en grantätning och 100 m in i tätningen ligger slutet.

Spår 2 lade jag direkt in i en tätning ca 100 m, vinklade sedan ut i öppen skog och där gick det 200 m innan vi korsar en stig där dom brukar rida, efter stigen är det ytterligare 300 m till slutet. Jag lät spåren kallna 4 h och åkte sedan ut för att spåra.

Spår 1 fick jag ta om tre ggr innan han lyckades och det var då vid första vinklingen han tappade alla gångerna, han stannade till och spårade någon meter in i vinklingen men fortsatte sedan utefter traktorvägen, verkade alltså ointresserad men då han väl fann klöven så tuggade han på den och bar glatt tillbaka den bilen så den verkar intressant.

Spår 2 behövde jag ta om en gång och det var då vi korsade stigen som han började följa stigen istället, antagligen hästdoften. han är passivitetstränad på hästar och hemma så ignorerar han dom.

Han verkar lite seg och trött öht, vi var ut och jagade grävling förra veckan 3 nätter så jag funderar på om kombinationen ny doft, uppehåll och trött kan ha inverkat på resultatet. Några andra ideér?

Publicerat

pröva att ta en lite paus med honom....kanske tröttnat på att nosa blod....

Publicerat

Hur var väderförhållandena?

Publicerat

Hunden har ju klarat betydligt äldre spår, så det borde inte vara problemet.

Underlaget borde det inte vara på din beskrivning.

En annan klöv än den vanliga brukar det inte märkas någon störe skilnad på normalt.

Att det inte var något blod med borde det inte heller vara, men ändå kanske?

Att vara trött eftter några kvällars jakt, det kan det i och för sig vara. Men dom brukar hämta sig snappt, bara dom är vältränade.

Några vilda gisningar är att du kanske inte jort så många andra "roliga" saker sen i februari än spårträning?

Men att nu rakarns har det jagats grävling och det var roligare än dom där viltspåren? Så motivationen var kanske inte den bästa.

Det kan också vara så att det hade gått en grävling eller annat intresant (viltstörning) där hunden tappade och där du fick ta om? Allt kan hända.

Är det en unghund kan det ta litte mentalt att jobba med grävling för första gången också?

Vänta ett litet tag med att gå spår. Prova spår igen när du inte nyligen varit ute och jort något roligt ( jagat grävling ). Ta en älg klöv och blod så att du kan konstatera det inte var gris klöven eller brist på blod, det handlar om.

Publicerat

En annan klöv än den vanliga brukar det inte märkas någon störe skilnad på normalt.

Att vara trött eftter några kvällars jakt, det kan det i och för sig vara. Men dom brukar hämta sig snappt, bara dom är vältränade.

Några vilda gisningar är att du kanske inte jort så många andra "roliga" saker sen i februari än spårträning?

Men att nu rakarns har det jagats grävling och det var roligare än dom där viltspåren? Så motivationen var kanske inte den bästa.

Det kan också vara så att det hade gått en grävling eller annat intresant (viltstörning) där hunden tappade och där du fick ta om? Allt kan hända.

Är det en unghund kan det ta litte mentalt att jobba med grävling för första gången också?

Vänta ett litet tag med att gå spår. Prova spår igen när du inte nyligen varit ute och jort något roligt ( jagat grävling ). Ta en älg klöv och blod så att du kan konstatera det inte var gris klöven eller brist på blod, det handlar om.

HAHA :biggrin: DOUGLAS har gått och kärat ner sig i en snygg tik..... :woot: :woot:

Publicerat

Var det första spåret utan blod? eller tolkar jag texten så bara! hur som helst så känner han inte igen doftbilden, tvekar om det är rätt, kör man med en sorts klövar kan det bli så, det fina i kråksången är väl att han går på klövarna och inte på dig, fortsätt bara inget blod, jag hade ju spårat riktiga grisar, rådjur och älgar, ibland är det bättre att inte veta, man styr medvetet eller omedvetet om man vet vart spåret går, hunden lägger ner, lika tvärtom, tappar hunden så visar föraren på spåret igen, sätt hunden i bilen och så var det slut för idag!

Publicerat

Kennetht: Det finns måååånga snygga tikar :biggrin:

Publicerat

Kennetht: Det finns måååånga snygga tikar :biggrin:

klart det finns fler snygga tikar....

fast han var rikigt på min när han var och hälsade på..... :tongue:

Publicerat
  • Författare

Hur var väderförhållandena?

Det var rätt bra väder då jag la spåret sedan kom det lite duggregn sista timmen innan spåret.

Vi har mest jobbat med apport och spårträning som är roligt sedan i vintras.

Var det första spåret utan blod? eller tolkar jag texten så bara! hur som helst så känner han inte igen doftbilden, tvekar om det är rätt, kör man med en sorts klövar kan det bli så, det fina i kråksången är väl att han går på klövarna och inte på dig, fortsätt bara inget blod, jag hade ju spårat riktiga grisar, rådjur och älgar, ibland är det bättre att inte veta, man styr medvetet eller omedvetet om man vet vart spåret går, hunden lägger ner, lika tvärtom, tappar hunden så visar föraren på spåret igen, sätt hunden i bilen och så var det slut för idag!

Han har mestadels spårat med blod men även kört ett par gången med enbart älgklöv. Han har även spårat friskt vilt under jakt.