Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hagel

Featured Replies

Publicerat

Efter tio års jakt så har det nu börjat sjunka in att man inte behöver ha så grovt hagel för att få bra effekt. Det har också börjat sjunka in att det är ganska viktigt med täckningen, och att 30m inte är en av gud given övre gräns på hur långt en hagelsvärm dödar.

Samtidigt så har jag haft möjligheten att köra lite mer rolig och stimulerande träning sedan i fjol, i form av sporting. Tack vare detta så känner jag nu att jag kan drista mig till lite svårare skott ute på jakt.

Nu använder jag NSI Velox till all jakt där bly kan användas, bara för att de har så fin täckning i mina bössor, men det vore roligt att prova någon rappare laddning, efter alla goda ord man hört här på forumet, tänkte jag.

Många långa sökningar senare inser jag två stora problem:

Det finns hagel hos handlare som producenterna inte har på sina hemsidor!?

Det saknas hastighet på många producenters hemsidor.

Hur kan det komma sig och vad gör man åt detta?

Till råga på allt så bor man illa till i landet för just hagel, ty här har vi varken skärgård eller fjäll.

Så till några frågor:

Vad är det för vart på Mirage T2 high speed som torsbo säljer?

Vad är det för fart på Thunder steel från gyttorp?

Finns det någon handlare (förutom fritid och vilkmark) som har låg frakt?

Publicerat

Clever Mirage är ganska dåliga på att sätta ut hastigheter,

http://www.clevervr.com/catalog/game

men deras T4 pro linje har bra fart och även om det är 7-7,5:or så har de bra död i sig,

T2 24 grams har en uppgiven Vo på 415 m/s men det är inte dem du har tittat på, tror jag, generellt sätt är det svårt/dyrt att få ut mer Vo än 410 m/s ur tyngre laddningar än 30 gram, därav att man ser många extremt intressanta 24-30 grams laddningar men få därutöver.

Det jag, hippen och några till gjorde var att buda hem lite Lyalvale ammo på auktion, som efter test förefaller vara helt underbara, bra drag i grejerna och fina träffar, det är ett par butiker i Sverige som tar in dem pluggen, bland annat en butik i Linköping, som jag ev efter sommaren kommer att bearbeta lite för att ta hem det jag söker efter.

Om du är lite trött på NSI och vill titta efter ett kvalitativt alternativt är Gamebore plugg bra, de har även angivna Vo som du söker efter, inte det billigaste av alternativ men de är ack så jämna och konsekventa, enligt andra, jag har bara skjutit en ask eller två och vad jag då svingade efter föll på samma sätt som det (inte) brukar när jag är med o skjuter.

Du kommer att lära dig otroligt mycket efter hand som du fördjupar ditt intresse.

/Christian

Publicerat

Precis som Christian skriver så är T2:orna inte så jättesnabba, jämförbara helt ut med Rios lättare laddningar.

Thunder Steel har jag inte en susning om ärligt talat. Just för att Gyttorp är så ofattbart trista och har så risigt utbud så försöker jag styra undan från dem konsekvent, skjuter dem bara då jag får pluggen, köper dem inte. De är en för liten tillverkare för att ha någon chans mot importskotten som oftast både är billigare och dessutom bättre.

Mvh!