Publicerat Augusti 9, 201213 yr Hej har lite funderingar eftersom jag är sugen på en hagelbock. Ingen dyrgrip dvs. Tittat lite på nya Eos, Gyttorp, fabarm och en winchster select midnight. Har nån några synpunkter på winchester och nya eos bössorna? Som jag mestadels spekular runt. Men om det kommer nån beretta till bra pris slår jag ju till såklart men vill helst köpa nått som jag provar att klämma på så den passar någorlunda.
Publicerat Augusti 9, 201213 yr Hej. Den stående rekommendationen är att lägga pengarna på en av kvalitetsbössorna. Väljer du en Beretta 55 eller 56 så kostar de runt 3-5000 och fungerar fint. Visst du har inga lösa choker men väljer du 1/2-1/4 så kan d skjuta stål i normala laddningar samt det mesta i bly utan problem. Jag skaffade en väl inskjuten winchester 101 med skeet/skeet inan jag hittade bössan för mig. Passformen för mig var sisådär men djuren dog fint. Idag skjuter sonen sporting ut till 50-60 meter med fina kross med 28g 6:or. Bössan passar honom fin-fint. Priset var hela 1500 kr och då ingick 300 stålhagel Ja, bössan är gammal och har trasiga ejektorer men min mening är att den är ändå ett bättre köp än en ny billigbössa.
Publicerat Augusti 9, 201213 yr Fabarm vet jag inte hur de är idag men jag hade nog vågat chansa på en sån på skoj. Winchester.. osäker där, e inte det ngt japanskt i grund och botten? Vet inte så mycket om dem, bara att hoppas att PMT hittar hit
Publicerat Augusti 9, 201213 yr ..........Vet inte så mycket om dem, bara att hoppas att PMT hittar hit Hmm tja vad säger man..... Av sviten Eos, Gyttorp, Fabarm (antar Elos) och Winchster Select så håller jag Eos en bit under Gyttorp och då blir det en bra bit kvar till godkänt kan jag säga. Gyttorp (dvs Fair) var betydligt bättre förr, Eos gör mig bara gråtfärdig ärligt talat. Jag gick igenom XL Sports kasun och det var fan ingen av de pangarna som passerade en snabbkoll, splång nya som rasslar som marackas - nej tack, mitt liv är på tok för kort för att klydda med sånt junk.... Det finns som sagt räligt många tillverkare av hagelvapen i Brescia - att någon av dem skulle producera en "Beretta" till halva priset är milt utryckt "så osannolikt att det helt enkelt aldrig kommer att ske ens i fantasin". Så Eos och Fair lågprisproduktion faller bort direkt i min värld, de kan utan tvivel (jag vet vad Fair kan, men då kostar det också...) göra toppkvalitet - men vem fan gör en BMW när kunden betalar för en Skoda med minsta möjliga bensinmotor? Då får kunden en uppsminkad Trabant, för man vill ju göra lite vinst i alla fall. Fabarm Elos är nog det roligaste alternativet i den prisklassen, men de har tydligen en förmåga att rosta.... Deras Axis är betydligt roligare men Elosen är betydligt snyggare (även om den är så ful att jag inte vet var jag ska ta vägen - Axis ska vi inte prata om, tur det finns bred grön tejp man kan dölja eländet under). Bägge har triborepipor så prestandamässigt är det inte så stor skillnad, jag hade gärna sett riktigt bra Fabarmpipor med tribore på en Browning 725.... DET hade varit riktigt spännande att få testa! Den nya Winchstern är inte riktigt vad den gamla slitvargen 101 var, den var förmodligen den bästa Browningkopian sett till skjutegenskaperna. Och det säger inte så lite..... Men den nya Winchstern (som är en lite märklig crossover mellan Beretta och Browning rent tekniskt) görs till största delen av FN i Herstal, men monteras i Portugal på Herstal Groups fabrik där (de monterar alla Browning automater med). Så den hamnar ett eller två pinnhål ner i jmf med Miroku/Browning/Beretta - sannolikt i Elosklass. Winchstern är förvånande trevlig att hantera och är alls inte en trist pjäs som Eos/Fair, men som sagt den är lite av ett oskrivet kort än..... Jag hat testat både Elos och Axis och det är bra pangar, synd bara att Elosen är lite rostbenägen (blåneringen är ganska matt och det är aldrig ett bra tecken). Den nya Winchstern har jag bara provat "torrt" och inte pillat i mer än så, men FN kan verkligen sina saker så jag oroar mig mer för hur pass bra man ekiperat den egentligen, priset indikerar att man spara in nånstans - frågan är mest var...... På Elosen vet vi att material och blånering är lite "tveksam", vad man fuskar med på den nya Winchstern återstår att se..... Mitt råd blir en beggad Miroku - ett säkrare köp än att chansa i på nytt lågpristräsket. Och du har rejält med pengar att köpa ammuntion och rundor på banan för..... Eller så letar du upp en beggad Axis och köper en rulle gaffatejp, för andrahandsvärdet på Axis är toklågt egentligen sett till vad man får. Och ska du lägga in begagnatvärdet i ekvationen så är all lågprisproduktion begagnat som regel extremt svårsålt, priserna brukar blir skrattretande låga. En Browning eller en Beretta ger som regel minst 75% tillbaka efter ett år - en Fair ger 20 - 30%..... /T
Publicerat Augusti 10, 201213 yr Författare Det blev ett svårt val, Eosen kändes som en leksak medans Elosen var kändes tung och klumpig, något död i svingen. Winchestern passade mig som handen i handsken och jag fick lika bra anläggning varje gång. Det blev en Winchester select midnight
Publicerat Augusti 12, 201213 yr Författare En fråga till Jag dividerade med handlarn om att det skulle följa med en röd koffert vilket han påstod inte följde med. Har sett att alla andra som säljer select midnight skickar med en röd koffert. Tänkte ringa Gyttorp på måndag och fråga hur det ligger till med det där :/