Publicerat Juni 15, 200619 yr Hejsan! Kommer att byta och skiffta lite i skåpet till hösten och har då kollat ganska så mycket på kaliber 7x64 i hög utsträckning. Men så satt jag och kollade runt idag på bland annat www.jagareforbundet.se och www.blocket.se m.fl. och hittade då endast 1 vapen av intresse, en Heym Sr 20 som säljs på blocket för 8900kr. Kollade runt lite på tyska sidor också för att eventuellt inportera en bössa i kalibern och i tyskland fanns det ju betydligt många fler vapen i kalibern än i sverige. Så hittade väll runt 10 stycken som var av intresse. Men det finns vissa grejjer som ställer till mitt köp. 1) Det ska hälst vara en tysk/ österrikisk bössa med kvalitet och klass, men vissa undentag kan ske som t.ex Brno ZG47 Men vad tycker ni? Är det bortkastad tid att leta efter en sånn här bössa i denna kalibern? MVH/Jocke
Publicerat Juni 15, 200619 yr Personligen har jag inte förstått mig på det där med att skaffa sig udda kalibrar kan bara se nackdelar med dem. Svårt att få tag i fabriksammo och om man laddar själv så kan det vara bökigt att få tag på hylsor. Fördelen med den kaliber du nämner är iofs att det finns ett skapligt utbud av kulor till den. "Kastar sten i glashus" när jag säger detta eftersom jag själv har ett hagelbrak i kal 16 ;D
Publicerat Juni 15, 200619 yr Köp Meckes 280Rem en grymt fin bössa och en riktigt bra patron. Jag vet vad den kan prestera.
Publicerat Juni 16, 200619 yr Köp Meckes 280Rem en grymt fin bössa och en riktigt bra patron. Jag vet vad den kan prestera. Har han inte fått sålt den ännu. Jag har inte kollat på annonstorget på ett bra tag nu. Kanske dags igen??? Ha det så bra!
Publicerat Juni 16, 200619 yr Köp Meckes 280Rem en grymt fin bössa och en riktigt bra patron. Jag vet vad den kan prestera. Kan säga som såhär! Den ligger bland dom som är högst upp på min prioriteringslista! Ska kontakta Mr.Mecke någon kväll hade jag tänkt! Ska kolla upp en Heym Sr20 i 7x64 på blocket först bara, får jag inte ner den i priset som jag vill så ska jag kontakta Mecke! MVH/Jocke
Publicerat Juni 16, 200619 yr Personligen har jag inte förstått mig på det där med att skaffa sig udda kalibrar kan bara se nackdelar med dem. Svårt att få tag i fabriksammo och om man laddar själv så kan det vara bökigt att få tag på hylsor. Fördelen med den kaliber du nämner är iofs att det finns ett skapligt utbud av kulor till den."Kastar sten i glashus" när jag säger detta eftersom jag själv har ett hagelbrak i kal 16 ;D Va är det för udda med 7x64?
Publicerat Juni 16, 200619 yr Va är det för udda med 7x64? Visst 7x64 är väl inte helt sällsynt och Norma tillverkar ju ammo till den. Men det är forfarande så att det inte är någon direkt vanlig kaliber i Sverige och jag vill påstå, utan at vara helt säker, att det tillverkas välldigt få bössor i kalibern idag. I alla fall om man ser på vad som kommer in på den svenska marknaden. Udda? Ja i mina ögon iaf...
Publicerat Juni 16, 200619 yr I sverige är 7x64 väldigt ovanlig men i övriga europa är det en av de vanligaste kalibrarna,varken Blaser,Sauer eller någon annan av de stora skulle våga marknadsföra någon modell i tex tyskland utan att 7x64 fanns att välja på. Att 7x64 är så ovanlig i sverige får vi skylla på våra fega importörer som endast tar hem 6,5x55,308 och 30-06 oavsett vilket land eller fabrikat bössorna kommer från. /Micke
Publicerat Juni 17, 200619 yr Jag håller med Mr Mauser att de svenska impotörerna e fegisar :( det e inte bara 7x64 som dom mobbar > även 8x57IS,7x57 :'( :'(. Som fins i nya vapen som inte kommer till sverge. > > > ;D
Publicerat Juni 19, 200619 yr Jag tycker du gör ett bra val om du köper en 7X64. Den har bra prestanda och ska skjuta tätt vad jag har läst och hört. Om du handladdar så är den nog inte långt efter 7 mm Rem. mag vad gäller hastigheter - men med mildare rekyl och mindre pipslitage. Att den är ovanlig i Sverige är bara en fördel då du kan hitta beg. eller kanske nya vapen till riktigt bra priser. Och sen behöver väl inte ALLA ha .30-06 bara för att man jagar i Sverige? . Det finns faktiskt andra kulkalibrar, även om vissa jägare inte tror det. Heym SR-20 är bra studsare, jag var själv spekulant på en sådan i 6,5X55 en gång men en annan köpare hann före. Sen finns ju också Krico och Steyr. Välj dock inte en modell med allt för krokig bayersk backe, det är ju ganska bra med pulver i 7X64. Kan du tänka dig annat än tyskt/österrikiskt så tror jag att både Sako och Tikka har 7X64 med på programmet. Lycka till med bössköpet. mvh Danne
Publicerat Juni 19, 200619 yr Jag tycker du gör ett bra val om du köper en 7X64. Den har bra prestanda och ska skjuta tätt vad jag har läst och hört. Om du handladdar så är den nog inte långt efter 7 mm Rem. mag vad gäller hastigheter - men med mildare rekyl och mindre pipslitage.Att den är ovanlig i Sverige är bara en fördel då du kan hitta beg. eller kanske nya vapen till riktigt bra priser. Och sen behöver väl inte ALLA ha .30-06 bara för att man jagar i Sverige? . Det finns faktiskt andra kulkalibrar, även om vissa jägare inte tror det. Heym SR-20 är bra studsare, jag var själv spekulant på en sådan i 6,5X55 en gång men en annan köpare hann före. Sen finns ju också Krico och Steyr. Välj dock inte en modell med allt för krokig bayersk backe, det är ju ganska bra med pulver i 7X64. Kan du tänka dig annat än tyskt/österrikiskt så tror jag att både Sako och Tikka har 7X64 med på programmet. Lycka till med bössköpet. mvh Danne Blir nog ingen 7x64 längre, ändrade planer. Eller rättare sagt det dök upp annat trevligt på vägen! Det är dock inte säkert att det blir affär men från min sida så kan jag göra nästan allt för att få det till att bli affär Har nämligen ringt och snackat med Mecke om hans 280Rem, vilken ska vara ganska så snarlik 7x64:an prestandamessigt. Och den är ju också ovanlig vilket jag tycker om Men det blev ingen Tysk bössa, inte heller något österrikiskt. Utan det blev en amerikan, en Ruger M77. Trodde aldrig för 1år sedan att det någonsin skulle stå något i mitt skåp med rostfri pipa och laminatstock, men jag har ändrats. Jag vill helt enkelt prova något nytt! Men förhandlingarna pågår som sagt, ska kollas upp lite grejjer och så först, och en bössa ska ur mitt skåp innan vi kommer till kritan. MVH/Jocke
Publicerat Juni 21, 200619 yr Hej, Jag är helnöjd med min Ruger. Efter det att Tyrefors justerat trycket så är träffbilderna mycket bra med mina mått mätt. Har rostfri med laminatstock också även om min stock är grå i tonen. Ganska skönt med oöma bösser tycker jag, jag har inte alltid ro eller lust att göra vapenvård direkt efter det att man kommer hem från skogen eller banan. Lycka till oavsett.
Publicerat Juni 30, 200619 yr Blev det affär? Annars har du ju den här http://www.blocket.se/vi/8658262.htm?ca=1_11_s
Publicerat Juli 1, 200619 yr Hej,Jag är helnöjd med min Ruger. Efter det att Tyrefors justerat trycket så är träffbilderna mycket bra med mina mått mätt. Har rostfri med laminatstock också även om min stock är grå i tonen. Ganska skönt med oöma bösser tycker jag, jag har inte alltid ro eller lust att göra vapenvård direkt efter det att man kommer hem från skogen eller banan. Lycka till oavsett. Är grymmt sugen på en Ruger facktiskt! Kommer nog bli en Ruger i vilket fall som, tror jag. Blev det affär? Annars har du ju den här http://www.blocket.se/vi/8658262.htm?ca=1_11_s Har inte hört något från Mecke på länge nu ( 1 vecka) Kommer att försöka hitta en Ruger 1:a om det inte blir någon affär med Mecke tror jag. Men denna var helt klart intressant, Tack för länken! MVH/Jocke
Publicerat Juli 9, 200619 yr För att hålla er uppdaterade kan jag nu säga att förhandlingarna har börjat om den nya bössan MVH/Jocke
Publicerat Juli 10, 200619 yr Har två Rugers själv, är GRYMT nöjd!(Fixa trycket bara) Okej, låter onekligen som högsta betyg Beretta! Trycket är fixat och ersatt med ett Timney trycke så på den fronten är det lugnt. Har snackat lite med Honour som också har en Ruger och han säger att det är bara trycket sedan finns det inga direkta nackdelar med Rugers bössor, stämmer detta eller är det någon som hittat nått som inte Honour har hittat på sin Ruger ännu? MVH/Jocke
Publicerat Juli 10, 200619 yr Han har väl säkert redan frilagt pipan ??? Oja, det skulle jag våga lova utan att veta! MVH/Jocke