Publicerat Augusti 9, 201213 yr Hej, tänkte höra om de är nån som vet hur man går till väga om man vill spara kraniet från en räv ,?
Publicerat Augusti 9, 201213 yr Gör som med andra kranier. Skär rent och rensa så mycket det går. Koka. Inte stormkoka, då kan tänderna spricka, utan sjuda. Gärna med en droppe diskmedel i. Borsta och putsa rent. Få alla skrymslen i näshålan riktigt rena samt inne i huvudskålen. Mycket pilleri! En plattång brukade jag använda för att ta bort en del av småbenen i näshålan. Blek skallen med väteperoxid eller någon annan produkt som säljs för ändamålet. Skölj, skölj och skölj. Torka och njut! Om tänder lossnar så brukade jag limma fast dem igen när jag var klar.
Publicerat Augusti 10, 201213 yr Jersey Har du provat eller sett resultatet av någon som provat? Tror nästan det där är en myt att det skulle funka så bra. Hade en bekannt som försökte testa med en dålig älgskalle. En vecka senare var hela skallen borta. Tillsammans med stor del av stacken. (Påstår han i alla fall) Ja det var i nalleland...
Publicerat Augusti 10, 201213 yr Jag brukar knyta skallarna i ett träd vid en myrstack så får korpar, myror etc rensa skallen. Efter ett par månader så kokar jag skallen och vill man ha den vit så bleker man. Har gjort så med både bäver, räv och vildsvin men det är viktigt att den sitter fast ordentligt i trädstammen annars drar asätare iväg med den.
Publicerat Augusti 11, 201213 yr Fluglarver är fenomenala på att rengöra men hinnorna vill fastna på benet så helt vitt blir det nog bara om man kokar pillar och bleker i ett.
Publicerat Augusti 11, 201213 yr Jag har vildsvin och älg som myrorna fått jobba med. Men det är ju som Teffek skriver, knyt fast det annars är de bort buret! Och för att bli riktigt fint, så behövs det ju kokas och blekas.
Publicerat Oktober 23, 201213 yr Hej, jag gjorde iordning en som jag sköt förra veckan. Det var första gången och inte så svårt. Nu kom jag på att jag kunde ju ha fottat under tiden och satt ihop en guid, men det kanske inte behövs. Jag tog av skallen från kroppen och flådde bort skinnet, sedan kokade jag skallen i ca 45 min. halva tiden med mycket Yes, var försiktig så det inte bubblar över. Tog upp den ett par gånger under tiden och petade in med en smörkniv mellan skalle och kött så det skulle släppa bättre. Sedan tog jag ur den, lät den svalna och skrapade rent den. När den torkat ett par dar lackade jag tänderna med nagellack. Så här blev det: Tyvärr tog några av haglen lite lång fram som man kan se bakom ögonloben.
Publicerat Oktober 23, 201213 yr Riktigt fint! Blir att pröva på nästa räv. Är det på samma sätt man gör med bäver?
Publicerat Oktober 23, 201213 yr Bäver fyller du tänderna innan du lackar, har aldrig sett det på räv/grävling skallar. Mina mindre är helt obehandlade vilket går att skalle och tänder får samma lyster/färg -Carl på sin galaxy