Publicerat Augusti 11, 201213 yr Hejhej Jag har lite funderingar om vilken typ av borste man ska använda vid vapenvård. Jag har hört att solventen kan förstöra endel borstar. Så vilken typ är bäst tillsammans med solvent, Brons/Mässing/Rostfri/Nylon?? Jag tänker mig då att man använder någon starkare typ av solvent. Tacksam för svar
Publicerat Augusti 11, 201213 yr Det beror väl på vad det är man vill ta bort från pipan, det handlar ju om lite olika medel som biter på olika saker. Koppar = Kopparlösare t.ex. Sweets 7.62. Iom att det löser upp koppar så behöver man ju inte vara geni för att lista ut att det även äter på brons/mässingborstar. Krutrester = Ett solvent som löser krutrester, det är väl här vi hittar de vanliga "solventerna" på sprejburk som knappt löser nåt. Här är det bronsborste som gäller.
Publicerat Augusti 11, 201213 yr Borste använder man med krutlösare, när sen den guckan är borta tar man mantelavlagringarna med lapp. -- Mats
Publicerat Augusti 11, 201213 yr Författare Det beror väl på vad det är man vill ta bort från pipan, det handlar ju om lite olika medel som biter på olika saker. Koppar = Kopparlösare t.ex. Sweets 7.62. Iom att det löser upp koppar så behöver man ju inte vara geni för att lista ut att det även äter på brons/mässingborstar. Krutrester = Ett solvent som löser krutrester, det är väl här vi hittar de vanliga "solventerna" på sprejburk som knappt löser nåt. Här är det bronsborste som gäller. Då antar jag att Kopparlösare även tar bort krutrester? Är det kopparlösare som gäller om man mästadels skjuter med helmantel/övnings ammunition? Fungerar nylonborste bra i detta fall? Tack för svar
Publicerat Augusti 11, 201213 yr Författare Borste använder man med krutlösare, när sen den guckan är borta tar man mantelavlagringarna med lapp. -- Mats Jag hade en tanke om att man först skulle dra ur med lapp. Sedan dra 5-6ggr med borste sprayad med solvent, låta verka i 5-10min och sedan dra ur med lapp igen, Låter de som en plan?
Publicerat Augusti 12, 201213 yr Just Do it! I-Mats har en jättebra klistrad guide om vapenvård...kommer inte ihåg om det är här eller på grannforumet Robsoft. Kolla den!
Publicerat Augusti 12, 201213 yr vet inte om det är ngn mer än jag men jag brukar använda ett sorts skumm istället för solvent. kommer inte ihåg namnet men det löser fantastiskt bra.
Publicerat Augusti 12, 201213 yr Då antar jag att Kopparlösare även tar bort krutrester? Nej, inte alls. Läs min guide på Robsoft, då klarnar det - ligger klistrad på "Allmänt om vapen". -- Mats
Publicerat Augusti 12, 201213 yr Författare Nej, inte alls. Läs min guide på Robsoft, då klarnar det - ligger klistrad på "Allmänt om vapen". -- Mats Okej, tack tack
Publicerat Augusti 12, 201213 yr Här har du en rätt bra instrux, sen beställer du riktiga prylar när du ändå är inne på sidan http://www.vapenvardsbutiken.se/index.php?info=Vapenv%C3%A5rdsguide