Publicerat Augusti 11, 201213 yr Idag var den efterlängtade premiären för Gåsjakten. Uppe vid 3 tiden för att hinna ställa ut bulvaner gömma gömslen mm innan de lyfter från havet. Det blev två stycken grågäss som föll. Det kunde blivet fler med bättre skytte och om vi skyttar hade spritt ut oss lite. Men missar hellre lite gäss så man kan man ha en riktigt rolig och socialjakt med mycket skratt. Hur har det gått för er andra?
Publicerat Augusti 11, 201213 yr jag åker ner till Skåne i morgon för jaga gäss, bland annat. Då blir det i alla fall gås jakt den 13/8, 14/8, 15/8 och kombinerad duva/gås den 16/8. Får se om det blir nåt då . (Blir jakt på andra saker också, råbock,gris,räv,grävling mm. ) Allt lovligt typ
Publicerat Augusti 11, 201213 yr Jag brukar varje år köpa gåsjakt då våra marken knappast huserar några gäss. Har tyvärr bara köpt av företag som inte vet vad de sysslar med och därmed inte nedlagt en enda gås under dessa köpejakter. Här kanske det finns människor som vet var man kan vända sig? Söker inget exklusivt bara en gammal ärtåker inte långt från sjön
Publicerat Augusti 12, 201213 yr Planen är att ge mig ut på tisdag på min allra första gåsjakt någonsin! Skulle dock behöva lite tips och idéer: På marken finns en mindre sjön och ett par hundra meter där ifrån ett kornfält (blev lite osäker) med lämpliga holmar där de brukar husera på morgonen och eftermiddagen, uppskattar antalet till ca 300 gäss och även 50-tal tranor. Alltså är förutsättningarna bra. Har bara sätt grågäss. Saken är den att jag aldrig jagat gäss förut, har ca 8 kanadagås bulvanskal att tillgå även om de säker har några år på nacken. Min plan är att sätta upp ett gömsle på en holme och bulnanerna i närheten och hoppas på att de kommer in. Eftersom det hela är ett infall jag fick igår har jag ingen lockpipa. Nu lite frågor: Hur bör jag placera bulvanerna? Får det att få in grågäss med kanadabulvaner? Är det ens värt att prova utan lockpipa? Vad rekommenderar ni för ammunition? Finns säkert någon tråd men inte hittat någon. Vore toppen att få lite inspiration från er som troligen är lite mer erfarna!! Tacksam för svar!
Publicerat Augusti 12, 201213 yr Hur bör jag placera bulvanerna? I början av jaktåret brukar jag sätta bulvanerna i familjegrupper, en 4-5 tillsammans. Sedan en ny familjegrupp en liten bit bort. Senare under hösten blir flockarna mer homogena och då sätter jag bulvanerna i en hästskoform med öppningen bakåt och de flesta gässen mer eller mindre ned huvuden mot vinden. Får det att få in grågäss med kanadabulvaner? Ja det gör det. Bäst är givetvis av samma art men grågässen går ned på kanadicker, om än något tveksamt. Är det ens värt att prova utan lockpipa? Ja. Ibland får man bäst resultat utan att blåsa, ibland med. Det är lite olika från gång till gång. Vad rekommenderar ni för ammunition? Om du får dem i rimligt håll, 20 meter, duger rappa 6or eller 5or. Det viktiga är att du har en bra och jämn täckning. På längre håll brukar jag gå upp lite i hagelstorlek. Finns säkert någon tråd men inte hittat någon. Vore toppen att få lite inspiration från er som troligen är lite mer erfarna!! Tacksam för svar! Jag vill påstå att kamouflaget är en av de viktigaste sakerna. Ibland skyggar gässen om man sitter för nära träd, ibland för uppstickande kamonät, ibland för blanka skinande termosar och ibland för vita ansikten. Blanda in lite av vegetationen som du sitter i i kamonätet, det brukar förbättra oddsen något. Sitt framförallt stilla. Inget viftande med bösspipan eller snurrande på stolen i onödan. Gässen har fruktansvärt bra syn!
Publicerat Augusti 12, 201213 yr Var det tröskat? Kanske tidigt ännu men annars ta ett litet camonät och dra över dej som täcke och sen öser du på halm på nätet. Se till att bössan ligger fri från halm men ändå skyddad. Testade detta nere i Tåkern, funkade skitbra om det inte vore för den halmbal som hamnade mellan kinden och kolven när jag skulle skjuta.. Men gässen lurade vi! Mvh!
Publicerat Augusti 12, 201213 yr @ merkel Tack för otroligt snabbt svar. Enligt ditt resonemang låter som ju lovande, håller helt med dig när det gäller kamouflaget. Jagar en del kråka, samma sak gäller ju där och prylar är det ingen bristvara direkt!! @ Hipshot Visst är det tidigt och tröskat är det inte. Fast stora delar är redan "tröskade" ungefär 2 ha är uppätet!! Ska absolut testa lakanvarianten när vi tröskat någon åker. Brukar dock vara helt tomt på fågel då!! Nu blev jag inte mindre sugen att ge mig ut!! Tisdagmorgon får det bli!!
Publicerat Augusti 15, 201213 yr Rapport från första försöket. Till att börja med var jag otroligt nära att krocka med ett vildsvin på väg till fältet 04:15. Ska tilläggas att jag åkte fyrhjuling och hade all fokus på fyra älgar till vänster, plötsligt for en ca 85kg gris övervägen från höger!! Blev lite kissnödig när jag insåg hur nära det var. Visst fanns det gäss i massor, även om de inte hade lust att slå precis där jag var. Har insett hur extremt skygga de är. Någonting fick dem att skygga när de flugit över mig. de kom rätt fint men stack som en avlöning när någon passerat över mig. Kände mig lite osäker på avståndet så höll igen. Efter ett tag när jag tittat till bulvanerna såg att att de inte var i toppen skick, lite skitiga. men även när jag tog bort dem så skygga de. tyckte jag var riktig bra kamouflerad men icke. En trevlig älgtjur kom och hälsa på btw Nästa gång blir det nog bara lövdräkten ett ljust nät och sen lägga sig direkt på marken där de har för vana att slå. betydligt mindre prylar att bära runt på!! Som ni kanske förstått fälldes ingen gås men vädret var fint och jag lärde mig en hel del så jag är nöjd!!
Publicerat Augusti 15, 201213 yr Jag var också ute en kortare stund ikväll på gåsjakt. När vi kom ner så satt det redan ett par hundra gäss framme. Sedan ställde vi oss bakom lite buskag och efter 30 min började det komma gäss åt alla håll. dock väldigt högt. Tillslut kom det 4-5 gäss och jag valde ut den längst till höger, sedan small det och jag tyckte det täcknade så jag drog på en smäll till. Då föll den och gled ca 60 meter in i en vassrugg. Jag laddade om bössan och gick mot vassen där den stod (levande) så jag sköt ett skott till.. Tur att man fick tag i den så den inte börjadr springa runt i vassen:D Mer gåsjakt imorgon!
Publicerat Augusti 15, 201213 yr Rapport från första försöket. Till att börja med var jag otroligt nära att krocka med ett vildsvin på väg till fältet 04:15. Ska tilläggas att jag åkte fyrhjuling och hade all fokus på fyra älgar till vänster, plötsligt for en ca 85kg gris övervägen från höger!! Blev lite kissnödig när jag insåg hur nära det var. Visst fanns det gäss i massor, även om de inte hade lust att slå precis där jag var. Har insett hur extremt skygga de är. Någonting fick dem att skygga när de flugit över mig. de kom rätt fint men stack som en avlöning när någon passerat över mig. Kände mig lite osäker på avståndet så höll igen. Efter ett tag när jag tittat till bulvanerna såg att att de inte var i toppen skick, lite skitiga. men även när jag tog bort dem så skygga de. tyckte jag var riktig bra kamouflerad men icke. En trevlig älgtjur kom och hälsa på btw Nästa gång blir det nog bara lövdräkten ett ljust nät och sen lägga sig direkt på marken där de har för vana att slå. betydligt mindre prylar att bära runt på!! Som ni kanske förstått fälldes ingen gås men vädret var fint och jag lärde mig en hel del så jag är nöjd!! Kamouflaget är oerhört viktigt! Det är svårigheten som gör det kul, tycker jag.
Publicerat Augusti 15, 201213 yr Det säger ju alla...och nu fick jag verkligen erfara det på riktigt. Håller med dig ang svårigheten, har någon konstig förkärlek till fågeljakt. Ska försöka få igång gubbarna i jaktlaget, vore skoj med fler bössor och mer bly i luften. Kamouflaget är oerhört viktigt! Det är svårigheten som gör det kul, tycker jag.
Publicerat Augusti 15, 201213 yr Ju fler skyttar ju fler som kan synas. Jag bjöd med folk för något år sen, de kom i blåa snickarbyxor och ville absolut stå upp bredvid en buske. Inga gäss den dagen. Rörelser är lätta för gässen att se, viftande med bösspipor i gömslen är rena signalflaggan. Fåglar har bra färgseende. Avvikande färger kan skrämma, ett grönt kamouflagenät på en stubbåker. Jag har läst om en del teorier och undersökningar att fåglar kan se ultraviolett ljus. Tornfalkar kan har jag förstått men jag vet inte säkert med andfåglarna. I stubb har jag haft bra erfarenheter med juteväv med instuckna växtdelar. Vettarna ska helst inte vara skitiga och absolut inte glänsande. Jag har flera "billighets" vettar som inte funkar då det är sol ute. De blir som blinkande lampor för gässen. Om vettarna står konstigt så kan även det göra att gässen tvekar. Kolla hur andra grupper av gäss står runt om och härma det. Prylmässigt är det en del att bära ut. Jag brukar i slutet av gåsjakten ha en 60 gäss med mig och får börja tidigt för att få allt på plats. EDIT: Du parkerade 4-hjulingen en bra bit bort väl?
Publicerat Augusti 16, 201213 yr Kloka ord, har mycket att lära. Kanske skulle flörta in mig hos någon att följa med oc lära... Fyrhjulingen var många hundra meter bort och helt utom synhåll för både mig eller gässen. Får ni gässen att slå bland bulvaner eller gäller det att panga på så fort man får möjlighet? Rimligen borde de förstå att det är bulvaner när de landat om de nu är så förbenat smart. Händer det att de går kvar bland bulvanerna?
Publicerat September 11, 201213 yr Jag jagar på en plats som gässen bara flyger över = svårt... Nu i helgen jagade jag med 24 bulvaner. Undrar om jag borde haft flera? Några erfarenheter? Flera gånger gjorde gässen ett eller flera varv över bulvanerna men svårt när 50-60 gäss sitter 1,5-2 km bort och det slutade med att de inte kom nära nog för skott. Funderar på att köpa 12 bulvaner till och se om det hjälper. Inte så mycket gäss i mina trakter (Uppland) när kommer de?
Publicerat September 12, 201213 yr Jag jagar på en plats som gässen bara flyger över = svårt... Nu i helgen jagade jag med 24 bulvaner. Undrar om jag borde haft flera? Några erfarenheter? Flera gånger gjorde gässen ett eller flera varv över bulvanerna men svårt när 50-60 gäss sitter 1,5-2 km bort och det slutade med att de inte kom nära nog för skott. Funderar på att köpa 12 bulvaner till och se om det hjälper. Inte så mycket gäss i mina trakter (Uppland) när kommer de? Vart i uppland jagar du. Jag såg i helgen ca 200 gäss sitta på en tröstade åker utanför grillby men har tyvärr ingen jaktmark där... Men som du skriver är det svårt att få dom dit man vill...
Publicerat September 12, 201213 yr Ungefär 2 mil från Uppsala mot Enköping. Har haft lite koll på gässen runt där jag jagar i 3-4 år och det verkar som att de byter plats år för år och att de inte har några favoritplatser.. Beror säkert på att bönderna odlar olika. Hur många bulvaner kör du med? Förra året fick vi ner gässen tre gånger och med två skyttar blev det 11 kanadagäss. Provar igen till helgen - har man tur kanske det kommer några som letar nya platser (-:
Publicerat September 12, 201213 yr Det är ju nästan hemma hos mig.... Jag har inte någon mark att jaga på...men letar någonstans att jaga fågel på...har bara åkt förbi och sett alla gässen.... Tror också det beror på vad bonden odlar men också något annat som gör att Gåsen slår Presis där och inte på åkern bredvid...
Publicerat September 12, 201213 yr Nu har jag bara jagat gäss ett par gånger, men 5:or och 6:or låter väldigt klent för gås? Jag vill minnas att vi hade 3:or. Vad säger ni mera erfarna? Då jagade vi på åkermark nära älven och sköt på överflygande gäss eller gäss som var påväg att landa på åkern/i älven.
Publicerat September 12, 201213 yr Det finns dom som säger femmor och dom som säger tresor. Dom få gånger jag jagat gås har jag haft tresor och en gång stål tvåor...
Publicerat September 12, 201213 yr Det jag skjutit på sträck och på bulvaner vill jag påstå att 5or , 30 alt 32 gram fungerar alldeles kanon. Fler hagel, krymp borrning om möjligt. Tätare finare träffar tenderar att ge finare resultat. / M
Publicerat September 18, 201213 yr Körde första svängen efter gässen i söndags. Efter några timmar hade vi 66st i backen. Sen återstod bara allt arbete att ta tillvara på allt. / Stoltzen
Publicerat September 18, 201213 yr Körde första svängen efter gässen i söndags. Efter några timmar hade vi 66st i backen. Sen återstod bara allt arbete att ta tillvara på allt. / Stoltzen Fy fasen så härligt!!!! Grattis!!!
Publicerat September 19, 201213 yr Författare Fy fasen så härligt!!!! Grattis!!! Oj! Grattis! Jag var också ute en sväng i söndags och var lite nöjd med 3 st.
Publicerat September 26, 201213 yr Vart ute en gång på gässen i år, då sköt vi 33 st! och enligt mina erfarenheter är gömslet inte alls så noga? vi låg på stubben med en dålig camonät över oss och gässen slog som bara den! ibland han man inte ens få på sig näten ordentligt utan bara lite halvdant men de slog ändå! hade ute ca 20 bulvaner skall tilläggas!