Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

hjälp vid val av hund

Featured Replies

Publicerat

Hej !!

Ska nu skaffa mig en ny hund och har svårt att komma på den bästa hunden för mig.

Marken vi jagar på är ca 500 hektar det som jagas främst är gris, rådjur älg.

När jag börja jaga så hadde pappa en vohrster som va grym han jaga allt som man ville att han skulle och lagom längd på det

jag hade föra året en wachtel som jag fick tyvär tabort!!

så min fråga till er vilken hund är det som passar mig bäst tror ni

måste va trevlig fam hund med tanke på barn och så. tacksam för allhjälp

Mvh Emil Andersson

Publicerat

Det beror ju på hur du vill jaga. Om du stryker rådjur så är en spets rätt val enligt mig.

Av kortdrivarna TJT eller wachtel, dessa jagar i regel oftast allt.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Publicerat
  • Författare

då vi inte har så stor mark så tycker jag att en kort drivande är att före dra men hur fungerar wachtel med älg

Publicerat

När jag börja jaga så hadde pappa en vohrster som va grym han jaga allt som man ville att han skulle och lagom längd på det

Mvh Emil Andersson

Varför inte göra som pappsen :thumbsup:
Publicerat
  • Författare

är det vanligt att vohstrar jagar allt villt heller var dt en bra hund han hadde

Publicerat
  • Författare

någon som vet en bra uppfödare för wachtel med riktigt bra jakt linjer i

Publicerat

Det var säkert en bra hund han hade men det är långt ifrån ovanligt med rätt linjer.

Skallade er vorsteh på syn eller löpa ?

Kort eller sträv ?

Publicerat
  • Författare

Det var säkert en bra hund han hade men det är långt ifrån ovanligt med rätt linjer.

Skallade er vorsteh på syn eller löpa ?

Kort eller sträv ?

sträv skallade i löpa

tyvär såvet jag inte var den kom i från

mycket trevlig hund annars

Publicerat

Du ser, självklart val :cool:

Publicerat

Läste om en som måste omplacera sitt strävhår av familjeskäl, inget knäppo alltså enligt ägaren, tik som fungerar bra, har du fejjan så gå in på fredskogshundcenter, annars kan jag förmedla kontakten!

En hund som är som tio finns inte, någonstans får man dra ner på ambitionen!

Publicerat

Ska du hitta wachtel med bra linjer ska du nog köpa från Tyskland

Publicerat
  • Författare

Ska du hitta wachtel med bra linjer ska du nog köpa från Tyskland

måste ju finnas bra wachtlar med bra jaktlinjer i sverige med

Publicerat
  • Författare

Läste om en som måste omplacera sitt strävhår av familjeskäl, inget knäppo alltså enligt ägaren, tik som fungerar bra, har du fejjan så gå in på fredskogshundcenter, annars kan jag förmedla kontakten!

En hund som är som tio finns inte, någonstans får man dra ner på ambitionen!

hej va in och letta men hitta ej något på sidan mvh emil

Publicerat
Publicerat

måste ju finnas bra wachtlar med bra jaktlinjer i sverige med

wachtel/ grå eller wachtel/jämte
Publicerat
  • Författare

wachtel/ grå eller wachtel/jämte

hur fungerar gw på rådjur

Publicerat

Vet ej men jagar nog vad den får tag på ;)

Publicerat

Tycker att du ska kika lite närmare på Alpenländische dachsbracke. De jagar det mesta, har god förarkontakt och är mycket trevliga att ha i hemmet.

Publicerat

Jag har jagat med ett par wachtlar som funkat bra på gris, rådjur och älg. Har även en kh vorsterh som liksom din fars jagar allt, han skallar vid synkontakt och jagar sällan mer än 15 min, jagar han längre än 15 min så är han rätt nära bakom djuret och har aldrig varit borta mer än 30 min. Såtarna vi kör är kring 400 ha och han har aldrig gått ur såten.

Publicerat

Jag har ungefär samma förutsättningar som du vad gäller marker och vilt och jag har precis skaffat en Borderterrier. Hon är 14 veckor nu och jag har aldrig haft en enklare och snällare hund. Alla BT vi har träffat inklusive mamman är kanonfina, lugna familjehundar och får man hunden att fungera som kortdrivare så har du nog en perfekt hund för mindre såtar. Och jo, jag vet att en BT är grythund egentligen men många jagar med framgång in dem som kortdrivare. Lycka till i ditt val.

Publicerat
  • Författare

ingen som vet hur det funkar med gw på rådjur heller är det bäst för mig att ha en ren wachtel

vorsterh vore jävligt roligt tycker jag men vill ha hund som skallar till stor risk skallar på löppa

är väldigt sugen på wachtel men vill höra vad alla har at säga om dom och alternativen som finns mvh emil

Publicerat
  • Författare

Jag har ungefär samma förutsättningar som du vad gäller marker och vilt och jag har precis skaffat en Borderterrier. Hon är 14 veckor nu och jag har aldrig haft en enklare och snällare hund. Alla BT vi har träffat inklusive mamman är kanonfina, lugna familjehundar och får man hunden att fungera som kortdrivare så har du nog en perfekt hund för mindre såtar. Och jo, jag vet att en BT är grythund egentligen men många jagar med framgång in dem som kortdrivare. Lycka till i ditt val.

ska titta lite på denna någon mer som har sådan som klöv hund