Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Skydda sig mot mygg, hur gör man egentligen?!

Featured Replies

Publicerat

Ja hur f*n ska man skydda sig mot myggen nu på bockpremiären, kommer bli uppäten! Någon som vet nå tips?

Publicerat

O ja. Som myggkänslig och myggmagnet så vet jag ett säkert tips. Stanna inomhus..

Vill man ändå ut så finns det några knep som gör att man kan stå ut.

1. Myggmedel och här finns det bara ett säkert kort. Blanda beckolja med djungelolja 50/50 kör jag och använd.

2. Ta på en hatt sen trär du ett myggnät över hatten. Hatt är viktigt för då spänner hatten ut nätet på alla sidor så inte myggorna kommer åt. Har du keps så spänner du bara ut nätet i fram och dina öron kommer vara stora som dasslock och röda som stoppljus.

3. Heltäckande kläder inklusive handskar.

Mvh // Johannes

Publicerat

Köp en thermacell, glöm mygg och knott och jaga glatt vidare.

Har funkat ypperligt för mig i tre år, trots att jag bor i ett mygghelvete. :thumbsup:

Publicerat

Ja hur f*n ska man skydda sig mot myggen nu på bockpremiären, kommer bli uppäten! Någon som vet nå tips?

Fråga Jämta här på forumet för hon gör ett eget myggmedel som fungerar bra. :thumbsup:

Det gör även MyggA. Rollonmodellen och stift men stift har en förmåga att bli kletigt om det ligger i fickan förlänge.

Du hittar henne här i länken om hon nu har kvar något.

http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/38200-detta-har-jag-gjort-idag-traden/page__st__240

Publicerat

MYGGA funkar fint !

Publicerat

Det finns bara ett svar, Thermacell! :smile:

Publicerat

Mina tips:

1. Clarityn- du blir fortfarande biten men får inga utslag. Dvs börja äta några dagar innan och fortsätt hela trippen. Det är betydligt enklare att stå ut om det inte kliar.

2. MyggA- Funkar ganska bra faktiskt men inte så länge. Jag svettas mycket men när jag flugfiskar så ger det väl en timmes frid.

3. Sitter du i ett gömsle så kan du ta en tom ölburk, vända upp och ner på den, skära upp och lägga i ett värmeljus. På ölburken lägger du en stermino tablett. Använder detta i tältkåta.Myggfritt på 15 min i tältet! Stermino tabletter är såna som man stoppar i hållare i eluttag inomhus.

Själv är jag immun mot myggen (uppväxt i Arjeplog och nej jag har inte legat naken på en myr när jag var liten dock vistades man ju mycket ute bland myggen :smile: )

Publicerat

Mina tips:

1. Clarityn- du blir fortfarande biten men får inga utslag. Dvs börja äta några dagar innan och fortsätt hela trippen. Det är betydligt enklare att stå ut om det inte kliar.

2. MyggA- Funkar ganska bra faktiskt men inte så länge. Jag svettas mycket men när jag flugfiskar så ger det väl en timmes frid.

3. Sitter du i ett gömsle så kan du ta en tom ölburk, vända upp och ner på den, skära upp och lägga i ett värmeljus. På ölburken lägger du en stermino tablett. Använder detta i tältkåta.Myggfritt på 15 min i tältet! Stermino tabletter är såna som man stoppar i hållare i eluttag inomhus.

Själv är jag immun mot myggen (uppväxt i Arjeplog och nej jag har inte legat naken på en myr när jag var liten dock vistades man ju mycket ute bland myggen :smile: )

Haha! :thumbsup:

Publicerat

I Finland finns ännu rejält myggmedel att köpa.

Även brännvin i litersflaska finns att köpa därstädes.

Sådana farligheter är givetvis för allvarligt för svenskar att hanskas med.

Därför finns detta inte på denna sidan Torneälven.

Publicerat

Glöm allt vad svenskt myggmedel heter.

Köp en THERMACELL och du slipper myggen!

Publicerat

Jag kör med us 622 klockrent sen luktar det gott oxå!

http://www.testfakta...NARY/177995.pdf

Mvh.

...och det testet var från 2009 och du tror att det gäller ännu. :thumbsup::yes:

Publicerat

...och det testet var från 2009 och du tror att det gäller ännu. :thumbsup::yes:

Ja för jag använde det i går kväll 0 stick :thumbsup:

Mvh.

Publicerat

Ja för jag använde det i går kväll 0 stick :thumbsup:

Mvh.

Bra Flex, då vet man att det funkar också. :thumbsup:

Publicerat

Bra Flex, då vet man att det funkar också. :thumbsup:

Fint de :biggrin:

Mvh.

Publicerat

Vart köper man US 622?

Apoteket?

Mvh John

Publicerat

Bästa jag testat. Du slipper smeta in dig i massa (illa)luktande myggmedel. För bockjakten har det kanske mindre betydelse med dofter men på grisåteln vill man ju lukta så lite som möjligt.

Det finns en nackdel med nätet. Eftersom nätet är fäst runt linserna så lägger sig nätet över nästippen så där kan man få sig något bett där.

Nätet är väldigt finmaskigt så knotten kommer inte in heller:)

Vanliga myggnät släpper normalt in knotten plus att när det börjar skymma så blir det ännu mörkare genom nätet. Det slipper man med de här kontrastlinserna.

post-1317-13448543967236_thumb.jpg

Publicerat

Köpte mig en thermacell i år och är hitills riktigt nöjd. Enda nackdelen jag kan komma på är att jag inte hittade den tidigare :)

Publicerat

Var köper man US 622 ? För det ingen negativt med sig att använda myggmedel vid bockjakt och rävlock?

haha, är det bara jag som tycker thermacell är helt värdelös? mina mygg landar ju på den när den är igång...

Publicerat

Vart köper man US 622?

Apoteket?

Mvh John

Var köper man US 622 ? För det ingen negativt med sig att använda myggmedel vid bockjakt och rävlock?

haha, är det bara jag som tycker thermacell är helt värdelös? mina mygg landar ju på den när den är igång...

Jag köper det på Rusta :biggrin:

Mvh.

Publicerat

Mvh.

Perfekt!

Och detta stör inte dina rävar? :)

Publicerat

Mvh.

Den finns inte kvar i Rustas sortiment.

Inte i Stockholm med omnejd i alla fall.

Ringde dom tidigare idag.

Publicerat

Kaffeost!

-"Men Uteiskogen, funkar verkligen kaffeost mot myggen?"

-Tja, har man kaffeost, så har man en anledning till å göra kaffe.

För å göra kaffe behövs det en eld. Har man gjort eld kan man lika gärna slänga på lite kvistar av pors eller fetved.

Under tiden lägger man kaffeosten i kaffet och njuter av en myggfri tillvaro.

Klärt å betärt!

Publicerat

Men Uteiskogen. Inte alla har pors där dom jagar rådjur :D

Mvh // johannes

Publicerat

Jag väljer kläder som de inte tar sig igenom, tjocka raggisar i skorna och skinnbrallor. På överkroppen har man alltid nästan tillräckligt för att hindra bett. Har ett sånt här kompostställ från Nordic Sportsmen med huva och med den uppfälld, keps och ansiktsmask, så är det bara i ansiktet och ev på öronen som man behöver smeta myggmedel. Funkar bra!

Mvh!