Publicerat Augusti 13, 201213 yr Fick hem min kolv i torsdags efter montering av justerbar kolvkam, när jag idag ska skruva ihop systemet märker jag att slutstycket inte går in pga att stockskruven sticker upp. Jag plockar då lös underbeslaget och ser att både undereslag och kolv har en spricka i godset som håller emot (svårt att förklara). Såhär har det inte varit förut och jag misstänker att felet har uppkommit vid fyllningen av stocken? smälter man i plast vid fyllning av syntetkolvar? När jag drar stockskruvarna använder jag skruvmejsel och enhandsgrepp så jag kan väl knappast ha dragit skruven för hårt? Förövrigt så börjar jag tröttna på detta finska vidunder nu, kanske dags att överge det till fördel för något annat utan plast... Skickat från min Desire HD via Tapatalk 2
Publicerat Augusti 13, 201213 yr Är inte detta en fråga du har att ställa till hen som gjorde det justerbara kindstödet? En T3 lite är ingen syntetkolv, det är en fetplast kolv som alla moderna plaststockar från Sako/Tikka. Klart är att din pang/kolv är trasig, spräckt och även om jag har en idé om hur det gått till är det ingen idé att gissa något, tala med hantverkaren han har ett ansvar för din pang, arbetet utförande. /Christian
Publicerat Augusti 13, 201213 yr Författare Är inte detta en fråga du har att ställa till hen som gjorde det justerbara kindstödet? En T3 lite är ingen syntetkolv, det är en fetplast kolv som alla moderna plaststockar från Sako/Tikka. Klart är att din pang/kolv är trasig, spräckt och även om jag har en idé om hur det gått till är det ingen idé att gissa något, tala med hantverkaren han har ett ansvar för din pang, arbetet utförande. /Christian Har också gjort det och skulle få hjälp med att åtgärda det, anledningen till att jag frågade här var för att få höra andras åsikter och om någon varit med om nåt liknande Vad har förresten för ide om hur det gått till? Mvh Robert
Publicerat Augusti 13, 201213 yr Stockarna för Tikka o Sako är formsprutad plast, för att göra ett kindstöd har man använt någon form av epoxi eller expanderande fogmassa, lagom mycket av det som får expandera fritt åt i varje fall ett håll ger inga särskilda konstigheter i vanliga fall, men om man inte ser till att hålla ner tempen, epoxi som härdar är/blir varmt och ser till att inget tryck uppstår, ja då kan man nog spräcka en stock. Men som sagt, bossebildoktorismer är inget jag gillar att syssla med, så vad som egentligen har hänt har jag ingen aning om. /Christian
Publicerat Augusti 13, 201213 yr Hen, hen, hen, hen, hen, ASG, jag är i Skåne just nu, kan det räknas hem som skamvrå? /C
Publicerat Augusti 13, 201213 yr Många höns där i Sveriges skamvrå... Jo, du är straffad nog. När det gäller den spräckta stocken och underbeslaget så har det förmodligen att göra med övervåld då pangen monterades ihop. Att något som kolvsnickaren gjort skulle ha orsakat en spricka är långsökt... -- Mats
Publicerat Augusti 13, 201213 yr Författare Många höns där i Sveriges skamvrå... Jo, du är straffad nog. När det gäller den spräckta stocken och underbeslaget så har det förmodligen att göra med övervåld då pangen monterades ihop. Att något som kolvsnickaren gjort skulle ha orsakat en spricka är långsökt... -- Mats Tycker dock det är konstigt att jag skulle ha dragit för hårt då jag använder mejsel (alltså inte mutterknack ) och enhandsgrepp utan att dra så svetten rinner. /Robert
Publicerat Augusti 13, 201213 yr De är inte alltid lika milda på fabriken eller hos handlaren. Problemet kan ha funnits - men inte upptäckts - tidigare. Utan att på nåt sätt försvara kolvkamsnissen, som jag inte vet vem det är, så har jag svårt att se vad de ska kunna göra med en lös stock som skulle orsaka nåt sånt här. Möjligen att de skulle kunna ha våldat dit stocken i skruvstädet och spräckt den så, men det borde ha synts på utsidan. Själva sågningen görs på frihand och inget de kan smeta dit i tomrummet skulle kunna spräcka den där biten - deformera pga värmeutvecklingen i ett halvt kilo epoxy ja, men inte spräcka. Men: du har ju bevisligen dragit så underbeslaget sprack och inte reagerat trots det som måste varit en lång, linjär, svampig och kraskande upplevelse jämfört med den progressiva momentökning som ska förväntas, så ska du rannsaka dig själv kan vi konstatera att det brister lite i känslan för det där med feeling... -- Mats
Publicerat Augusti 13, 201213 yr Författare Nej kolvmakarn som förövrigt är Mj-Allservice tror jag inte heller att det är utan jag har nog mig själv att skylla, dock tycker jag att stocken är av en knepig konstruktion när godset inte är solitt runt genom hela hålet utan urfräst någon mm ovanför underbeslaget. /Robert Skickat från min Desire HD via Tapatalk 2
Publicerat Augusti 13, 201213 yr Författare Jag tycker även att det är knepigt att det händer just mig då jag knappast kan ha dragit hårdast av alla tikkaägare världen över Skickat från min Desire HD via Tapatalk 2